[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۳۶۸
  • دوره جدید

انتخاب شهردار ، روزنامه شیراز نوین

فرزاد وثوقی- روزنامه‌نگار:

باید دید نیاز واقعی شیراز چیست؟ این عناوینی که شیراز یدک می‌کشد، هیچ‌کدام به توسعه شهری بزرگ مانند شیراز منتهی نشده است و بیشتر بوی شعار می‌دهد. این روزها باید در انتظار برچیده‌شدن ایده‌های شهردار سابق بود. موج تغییرات در راه است و این تغییرات سلیقه‌های جدید را با خود می‌آورد. نگاهی به کارنامه گذشته شهرداران شیراز نشان می‌دهد که در کنار نهضت ساخت و توسعه فرهنگ‌سراها، ثبت وقایع فرهنگی در تقویم ملی و بین‌المللی، نهضت آسفالت، نهضت فضای سبز، نهضت بتن و پل‌سازی و نهضت انسان‌محوری، جای نهضت اقتصادی و کارآفرینی خالی مانده است و این نهضت را می‌توان پاشنه آشیل فعالیت‌های شهری دانست...

شاید اگر استان‌ها به شیوه ایالتی اداره می‌شدند، می‌توانستیم در امور دیپلماسی تا حدودی استقلال رأی داشته باشیم و در حوزه اقتصادی و فرهنگی پیشبردی را در حوزه بین الملل شاهد باشیم. اما سیاست‌های متمرکز که گاهاً با بوم فارس هماهنگ نیست، آسیب‌های جدی به اقتصاد فارس و شیراز رسانده است. 
ما نیازمند یک استاندار کهنه کار هستیم؛ استانداری که بالغ بر بیست سال در این پست بدون نگاه سیاسی باقی مانده باشد و یک اثر جاوید از خود باقی بگذارد. همچنین نیازمند یک شهردار کهنه کار برای شیراز هستیم که حداقل بیست یا سی سال شهرداری این شهر را تجربه و بدون نگاه سیاسی بر عمران و فرهنگ و اقتصاد شهر حکمرانی کرده باشد. 
بدون شک می‌توان گفت شهردار یک پست سیاسی با گرایش‌های اقتصادی دارای پیوست حزبی در بعد لابی قدرت است. این روزها شایسته سالاری به یک دروغ بزرگ تبدیل شده است؛ چراکه شایستگان باید سال‌های سال به حکمرانی خوب خود ادامه دهند. پست‌های امروز شاید چنان زودگذر و پرتنش است که دستاوردی ندارد. در این پروسه زمانی بسیاری امور روی زمین می‌ماند؛ چراکه مجالی برای آغاز و خاتمه نیست. این در حالی است که افراد انتخاب شده برای انجام کار مؤید تصمیمات و فرامین یکدیگر نیستند و تا چند روز آینده باید شاهد افشاگری‌های شدیدی علیه تیم گذشته در مدیریت شهری باشیم. 
رسم بر این است که گروه حاکم پس از تحلیف در فرصت به دست آمده و محدود، دست به تخریب گروه حریف می‌زند؛ اموری که برای مردم حاصلی ندارد. باید دید شوراها چه وظیفه ای در قبال مردم شهر و روستا دارند. به نظر می‌رسد شوراییان قبل از آغاز باید قانون شورا‌ها را بخوانند و با حقوق‌دانان صالح به مشورت بپردازند. 
شوراها باید بر کار مدیران شهری نظارت داشته باشند و تسهیل کننده امور اقتصادی به منظور ایجاد رفاه شهروندان باشند. اینکه شوراها با اعمال سلیقه گروه‌های سیاسی انتخاب می‌شوند، بزرگ‌ترین و اولین ضربه بر پیکره مدیریت شهری است که تماماً باید عمرانی و فرهنگی و اقتصادی باشد. در مدیریت شهری تعریفی برای حضور سیاسی افراد وجود ندارد اما برخی وارد شوراها می‌شوند تا به مجلس بروند یا پستی در وزارتخانه ای بگیرند یا حتی وزیر بشوند. 
برابر آنچه از رویدادهای گذشته استخراج شده است، تیمی به نام یاوران شوراها تا انتخابات آینده و به طور حتم جبهه اصلی مناقشات احزاب خواهد بود. هرچند احزاب ماهیت واقعی خود را اثبات نکرده و کارایی لازم را ندارند، اما این گروه‌های سیاسی به روال خود برای انتخابات آینده ادامه خواهند داد. 
یکی از مهم ترین توصیه‌ها در قالب رسانه به اعضای شوراها داشتن اعتقاد به کار تیمی برای عمران شهر و ایجاد رفاه اجتماعی است. معیشت مردم باید در اولویت باشد. شوراها می‌توانند تسهیل کننده روند سرمایه گذاری در شهر‌های و روستا‌ها باشند. اعضای شورا باید با تیم‌های سرمایه گذار و دلسوز در ارتباط باشند و توان جذب سرمایه گذاران را در یک بستر مملو از اعتماد داشته باشند. اعضای شورا باید مانع توسعه فساد در مدیریت شهری باشند. شوراها باید به مدیریت واحد شهری دست پیدا کنند و کار اصولی خود را به عنوان دستمایه اصلی در حوزه مدیریت واحد شهری به تیم چهار سال آینده منتقل نمایند. 
اگر کارها قانونی و با پرهیز از سلیقه‌ها باشد، دارای پیوست عمرانی، فرهنگی و اقتصادی می‌شود و شهر‌ها و روستا‌ها آباد می‌گردد. انتظار داریم شوراهای ششم در این راستا حرکت کنند. برای شیراز یک شهردار فرهنگی انتخاب کنید تا بیست سال آینده آثار خیر خود را در این شهر فرهنگی، دارای پیشینه و مفاخر بزرگ ببینید و لذت ببرید.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی