[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

این تیم شایسته حضور در لیگ برتر است، روزنامه شیراز نوین

هفته بیست‌وپنجم لیگ دسته اول کشور، با آخرین دیدار فجر شهید سپاسی شیراز در سال ۱۴۰۱ در ورزشگاه حافظیه شیراز همراه شد. فجری‌ها با برتری قاطع  ۳ بر صفر  مقابل چوکای تالش، سال را به پایان رساندند تا با یک بازی کمتر نسبت به رقیبان بالای جدول  و فاصله دو امتیازی با تیم دوم جدول و منطقه صعود، با ۳۹ امتیاز  در رده پنجم قرار بگیرند.
فجری‌ها که شروع سال 1401 در لیگ برتر را با نتایج ضعیف و خاطره تلخ سقوط از لیگ برتر آغاز کردند، فصل جدید را در لیگ یک با تغییر و تحول در رأس مدیریت و کادر فنی ادامه دادند.
انتصاب یک ‌مدیر جوان و با تدبیر به‌نام سرهنگ‌ محمدحسین مفتاحی  و در ادامه انتخاب یک سرمربی  جوان و بومی ‌از بازیکنان سابق تیم فجر شهید سپاسی یعنی مهدی رجب زاده، در فاصله مناسب و به موقع تا شروع فصل جدید، هواداران تیم فجر را امیدوار به بازگشت دوباره فجر به لیگ برتر کرد.
با تغییرات زیاد  بازیکنان و جوان شدن تیم و همچنین استرس و فشار باقی مانده از تجربه تلخ فصل قبل برای فجری‌ها، مدتی زمان نیاز بود که ‌این تیم بعد از حدود یک فصل پیروز نشدن، در هفته چهارم لیگ یک روی نوار پیروزی قرار بگیرد. رجب زاده سه هفته نیاز داشت که تیم خود را به ریتم خوب خود برساند و فجر را به عنوان مدعی جدی صعود معرفی کند. روند رو به رشد فجر تا هفته یازدهم و صدرنشینی در لیگ هم همراه شد ولی فشردگی بازی‌ها و مصدومیت تعدادی از بازیکنان اصلی تیم باعث افت فنی تیم در چند مسابقه منتهی به نیم فصل اول شد، به‌طوری که دو شکست پیاپی و چند تساوی خانگی، فجری‌ها را از صدر جدول دور کرد.
البته نتایج پرنوسان دیگر مدعیان صعود باعث شد که فجری‌ها همچنان جزو بالانشین‌های جدول باشند. افزودن چند مهره با تجربه و کارآمد در نیم فصل دوم، دست کادر فنی را برای ادامه فصل بازتر کرد. نیم فصل دوم هم برای فجری‌ها سخت آغاز شد، به‌طوری که شش بازی آغازین نیم فصل دوم با تیم‌های مدعی صعود بود. دو پیروزی خانگی مقابل تیم‌های ون پارس اصفهان و  سایپا و سه شکست بیرون خانه مقابل تیم‌های خیبر خرم آباد، چادر ملو و شمس آذر صدرنشین و همچنین تساوی خانگی مقابل استقلال خوزستان فجری‌ها را تا رده پنجم پایین آورد اما دو پیروزی با ارزش خانگی مقابل تیم‌های آرمان گهر سیرجان و چوکا تالش، باز هم نماینده شیراز را امیدوار و مدعی صعود کرد. بدین ترتیب فجر با یک بازی کمتر نسبت به سایر مدعیان بالای جدول، به دو امتیازی منطقه صعود رسید و هواداران را همچنان امیدوار به ادامه فصل و بازی‌های باقی مانده در سال جدید پیش رو کرد.
حال اشاره به چند نکته آماری و عملکرد تیم فجر دربازی‌های  سال 1401 خواهیم داشت:
۱. زرد پوشان شیرازی از ۲۴ مسابقه برگزار کرده در فصل جاری صاحب ۱۰ پیروزی، ۹ تساوی و ۵ شکست شدند. همچنین با ۲۵ گل زده و ۱۸ گل خورده و ۳۹ امتیاز در رده پنجم جدول قرار گرفته‌اند که با احتساب یک بازی کمتر و در صورت پیروزی در آن مسابقه، می‌توانند تا رده دوم جدول هم صعود کنند.
۲. عملکرد تیم فجر در بازی‌های خانگی به مراتب قابل قبول‌تر و مناسب‌تر از بازی‌های بیرون خانه بود. فجری‌ها از ۱۳ مسابقه خانگی که در ورزشگاه حافظیه برگزار کردند، صاحب ۸ پیروزی،  ۴ تساوی و تنها یک شکست و کسب ۲۸ امتیاز  شدند. آن‌ها به طور میانگین ۲/۱۵ امتیاز در مسابقات خانگی کسب کردند. 
همچنین فجری‌ها از ۱۱مسابقه  خارج خانه تنها ۲ پیروزی و ۵ مساوی کسب کردند و  در ۴ بازی متحمل شکست شدند و با کسب ۱۱ امتیاز میانگین تنها یک امتیاز در مسابقات خارج از خانه را کسب کردند.
۳. فجرشهید سپاسی با ۲۵ گل زده بعد از تیم‌های شمس آذر و استقلال خوزستان، سومین خط حمله برتر لیگ را دارد. (میانگین یک گل زده در هر مسابقه)
همچنین خط دفاعی ‌این تیم با ۱۸ گل خورده، پنجمین تیم از لحاظ گل خورده کمتر می‌باشد. ( میانگین ۷۵/.صدم گل خورده در هر مسابقه). تیم‌های شمس آذر قزوین با ۵۳ گل زده بهترین خط حمله و خیبر با ۱۰ گل خورده بهترین خط دفاعی لیگ را در اختیار دارد. علی آل کثیر با ۷ گل زده بهترین گلزن فجر تا ‌این جای فصل بوده است.
۴. تیم فجر در ‌این فصل به مانند فصل قبل در ورزشگاه حافظیه (به عنوان تنها ورزشگاه قابل استفاده شیراز) میزبان حریفان خود بود. وضعیت چمن ‌این ورزشگاه با تلاش هیئت فوتبال در ابتدای فصل تا حدودی نسبت به فصل قبل وضعیت مناسب‌تری پیدا کرده بود ولی با شروع فصل سرما وضعیت آن نامساعد شد، به‌طوری که همواره اعتراض تیم‌های مهمان و  فجری‌ها را در پی داشت. البته تلاش فجری‌ها برای تغییر زمین مسابقه نتیجه نداشت. 
در بازی اخیر تیم فجر با چوکای تلاش با تلاش‌های هیئت فوتبال و البته مساعد شدن وضعیت آب و هوا، چمن ورزشگاه وضعیت بهتری نسبت به گذشته پیدا کرده بود.
در بحث چمن و استادیوم‌های دیگر شهر شیراز و وضعیت مبهم ورزشگاه‌های پارس و دستغیب، عدم همکاری و منفعل عمل کردن اداره کل ورزش و جوانان استان فارس بسیار قابل تأمل می‌باشد. تا کنون هیچ یک از قول‌ها و جلسات‌ این اداره برای بهره‌برداری از دیگر ورزشگاه‌های شیراز نتیجه‌ای نداشته است‌.
۵. با توجه به کاهش میانگین سنی بازیکنان تیم فجر به حدود ۲۴ سال و انتخاب بازیکنان جوان توسط کادر فنی، در بعضی از مسابقات عدم تجربه بازیکنان باعث افت مقطعی در بعضی مسابقات شد، ولی همواره از سوی مدیریت باشگاه و کادر فنی  اعتماد به نفس لازم به بازیکنان تزریق شد تا وضعیت تیم در اواخر فصل امیدوار کننده باشد.
۶. علاوه بر هواداران و پیشکسوتان فوتبال شیراز، اصحاب رسانه و صدا‌وسیمای استان فارس هم همواره در طول ‌این فصل از تنها نماینده استان فارس و شیراز در لیگ دسته اول کشور حمایت داشتند. صداوسیمای فارس از معدود استان‌هایی بود که تمام بازی‌های نماینده شهر خود در ‌این فصل از رقابت‌های لیگ دسته اول را پوشش داد.
۷. تیم ‌فجرشهید سپاسی در سال جدید پیش رو ۸ مسابقه حیاتی و فینال گونه با دیگر رقیبان خود دارد که اکثر مسابقات به صورت فشرده برگزار خواهد شد.‌ این تیم در ۹ فروردین‌ماه در ماهشهر میهمان تیم خلیج فارس ماهشهر خواهد بود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی