[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

جوانان را به سالن‌های نمایش دعوت کنیم ، روزنامه شیراز نوین

 فرزانه صنعتی- گروه خبر: 
استاد مهدی فقیه بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در دیدار با استاندار فارس با تأکید بر اینکه جوانان باید برای تماشای آثار هنری به سالن‌ها بیایند، همدیگر را ملاقات کنند، نه آنکه در خانه‌ها، تماشاگر آثار بی‌ارزش ماهواره باشند، خاطرنشان کرد: آثار ارزشمند و فاخر موسیقی و تئاتر و فیلم را در سالن‌ها به تماشای جوانان بگذارید تا ببینند، بشناسند، حتی یکدیگر را بشناسند و اطمینان می‌دهم هنر می‌تواند جلوی مسائل ناهنجار را بگیرد.
به مناسبت آیین «صحبت یار» و در ادامه دیدارهای اهالی فرهنگ، ادب و هنر و رسانه در سال 1402 با حضور محمدهادی ایمانیه استاندار فارس و حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و هیئت همراه، نشستی صمیمی با استاد مهدی فقیه که بیش از پنج دهه است در سینما، تئاتر و تلویزیون هنرنمایی دارد، برگزار شد و به پاس سال‌ها حضور ارزشمندش لوح ویژه این آیین نیز به وی اهدا گردید. در حاشیه این دیدار به سراغ محمدهادی ایمانیه استاندار فارس رفتیم که می‌توان گفت جزو معدود استاندارهایی می‌باشد که در کنار توجه به حوزه مسئولیتی و پزشکی، به اهالی فرهنگ و هنر نیز توجهی خاصی دارد و با حضور در کنار مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، باعث یک اتفاق بسیار خوب برای اهالی فرهنگ و هنر شده و موجب اطمینان بیشتر گردیده و حضور پررنگ‌تری را برای هنرمندان فراهم خواهد کرد تا ان‌شاءالله در آینده رونق بیشتری در فعالیت‌ها و کارها و تولیداتشان به وجود آید. استاندار فارس در همین راستا با اشاره به اینکه خوشحالیم که خدمت جناب آقای فقیه رسیدیم و این دیدار سعادتی در ابتدای سال است و ان‌شاءالله با دعای او، رونق فرهنگ و هنر در استان فارس بیشتر گردد، بیان داشت: بنده خواهشم از اهالی فرهنگ و هنر این است که در راهشان سماجت بیشتری به خرج دهند؛ همانگونه که گفته شده « آب کم جو، تشنگی آور به دست، تا بجوشد آبت از بالا و پست». ایمانیه افزود: اهالی فرهنگ و هنر و رسانه هرچه بیشتر سماجت کنند و خواهان باشند، ما نیز قول می‌دهیم همکاری کرده و آب را جاری کنیم و در پاسخ به این سؤال که علاقه وی به حوزه فرهنگ و هنر از کجا نشئت می‌گیرد، ابراز داشت: از نظر من، هرکسی که عاقل باشد و بخواهد با عقلانیت کار کند، باید به فرهنگ و هنر توجه کند وگرنه باقی کارها روبنایی است.
دیدار یادشده اختصاص داشت به استاد مهدی فقیه که بیش از پنج دهه است در سینما، تئاتر و تلویزیون حضور تعیین کننده و جدی دارد و سینما را به صورت آکادمیک و علمی در فرانسه و ایران آموخته و با پشتوانه ای غنی وارد این عرصه شده است. اغلب مخاطبان سینما، مهدی فقیه را با بازی در نقش باباعقیل فیلم هور در آتش می‌شناسند. این هنرمند در جواب این پرسش که شیراز و استان فارس، چه کمبودی در حوزه معنویت هنر دارد و اینکه به لحاظ فیزیکی، سالن‌ها ساخته می‌شوند اما اگر اثری فاخر باشد، مردم حاضرند حتی در خیابان نیز به تماشای آن بنشینند، اظهار داشت: معنویتی که در ابتدا ذکر کردید، هنر اگر آن معنویت را در بر نداشته باشد، فاقد نام هنر است و به آن هنر اطلاق نمی‌شود. آن معنویت باید در درون هنر باشد؛ حتی وقتی آثار غربی را تماشا می‌کنیم، آن کارهایی که درون آن‌ها معنویت است، مثل آثار «چارلی چاپلین»، آن قسمت که دست بر سر دختر یتیمی می‌کشد و به عنوان کمدین دیده می‌شود، اکنون جمهوری اسلامی آن را به نمایش می‌گذارد، کاپیتالیسم آن را اکران می‌کند، انسان‌های زرد و سیاه و سرخ آن را تماشا می‌کنند و از آن لذت می‌برند و در عین حال، برخی آثار کمدی خودمان را مدنظر بگیرید؛ آیا قابل دیدن هستند؟ استاد فقیه ادامه داد: ما این درگیری را داریم؛ دنبال نمایش مفاهیم انسانی در آثارمان نیستیم، تنها به دنبال خنده مخاطب هستیم. ما که این را نمی‌خواهیم. البته که آن معنویت، خنده‌های خوبی هم دارد. ما به شادی قائلیم، اما شادی در کنار عرضه مفاهیم صحیح، نه آنکه تنها با دیالوگ‌ها مخاطب را بخندانیم. موقعیت‌های شادی را با مفاهیم صحیح به وجود آوریم، نه با متلک و کلام نادرست. وی گفت: درباره جایگاه که ذکر کردید، من از آن جهت بر این قضیه اصرار دارم که اگر این شهر چندین سالن تئاتر داشت، اطمینان می‌دهم که مورد توجه قرار می‌گرفت و استقبال قابل توجهی از آنان می‌شد. چرا اماکن دیگر ساخته می‌شود، اما سالن تئاتر ساخته نمی‌شود؟ مکان‌هایی بسازند برای تئاتر؛ مردم استقبال می‌کنند و این به نفع همه است.
این بازیگر سینما و تئاتر و تلوزیون در پایان با تأکید بر اینکه نسل جدید، این جوانان، باید برای تماشای آثار هنری به سالن‌ها بیایند و همدیگر را ملاقات کنند، نه آنکه در خانه‌ها تماشاگر آثار بی‌ارزش ماهواره باشند، خاطرنشان کرد: آثار ارزشمند و فاخر موسیقی و تئاتر و فیلم را در سالن‌ها به تماشای جوانان بگذارید تا ببینند، بشناسند، حتی یکدیگر را بشناسند و اطمینان می‌دهم هنر می‌تواند جلوی مسائل ناهنجار را بگیرد. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی