[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۳۶۴
  • دوره جدید

ریز نکات مهم تغذیه‌ای برای وقتی عصبانی هستید، روزنامه شیراز نوین

بعضی از آدم‌ها در زمان عصبانیت به غذا خوردن پناه می‌برند و به اصطلاح پرخوری عصبی دارند اما می‌توان با رعایت یک‌ سری نکات تغذیه‌ای از ‌این موضوع جلوگیری کرد.
به گزارش نمناک، تسکین عصبانیت با خوردن غذا می‌تواند از چند جهت نتیجه معکوس داشته باشد؛ وقتی عصبانی هستیم، اغلب غذاهای ناسالم را انتخاب می‌کنیم و علاوه بر‌این، افزایش احساسات ما، منجر به یک حالت تمایل به فرار از موقعیتی که داریم می‌شود و در چنین شرایطی، هاضمه عملکرد مطلوبی نخواهد داشت و ‌این مسئله ممکن است باعث مشکلاتی مانند اسهال یا یبوست شود. در ادامه ‌این بخش از بهداشت و سلامت نمناک، مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که در زمان عصبانیت نباید و باید مصرف کنید را لیست کرده‌ایم.
خوراکی و مواد غذایی که باید بخوریم
مواد غذایی هستند که قند خون را تنظیم می‌کنند و کمک می‌کنند تا بر اعصاب خود مسلط باشید، به همین دلیل مصرفشان در مواقع خشم و عصبانیت توصیه می‌شود.
برخی سبزیجات
گاز زدن هویج، کرفس و... در هنگام عصبانیت احساس آرامش را در فرد ‌ایجاد می‌کند. اگر از افرادی هستید که هنگام عصبانیت دچار افزایش فشار خون می‌شوید بهتر است کرفس بخورید زیرا کرفس فشار خونتان را کاهش می‌دهد و به کاهش اضطراب و افزایش آرامشتان کمک می‌کند.
موز
موز سرشار از پتاسیم و منیزیم است و در نتیجه می‌تواند برای ‌ایجاد حس آرامش بسیار مفید باشد.
برخی دمنوش‌ها
دمنوش‌هایی مثل دمنوش چای سبز، دمنوش لیمو، دمنوش گل محمدی، دم‌کرده بابونه و گل گاو زبان و ... در ‌ایجاد حس آرامش در فرد عصبانی مؤثر است و دارای خواص آرامش بخش و تسکین دهنده اعصاب هستند.
بادام هندی و دانه‌های کدو تنبل
دانه‌های کدو تنبل قند کمی ‌دارند و حاوی منیزیم زیادی هستند، پس خوردن آن‌ها به کاهش عصبانیت کمک می‌کند. بادام هندی نیز به فرد عصبی در کنترل ‌این حالات ناخوشایند کمک خواهد کرد.
اسفناج پخته شده
برگ‌های سبز تیره سبزی‌ها سرشار از اسید فولیک می‌باشد، اسید فولیک جزو خانواده ویتامین‌های «B» تقسیم‌بندی می‌شود که در یک پیمانه اسفناج پخته حدود 200 میکروگرم از ‌این ویتامین وجود دارد. یکی از علل افسردگی به دلیل کمبود اسید فولیک است.
ذرت بو داده و بادام زمینی
حاوی مقادیر زیادی فولات هستند و با خوردن آن‌ها در بدن سروتونین تولید می‌شود. سروتونین باعث می‌شود که مدت طولانی‌تری احساس سیری بکنید و کمتر به علت عصبانیت سراغ غذا بروید.
بلوبری و آووکادو
این میوه‌های پرخاصیت در آرام شدن اعصاب و ریلکس شدن فرد تأثیر قابل توجهی دارند.
مواد خوراکی دارای شیرینی طبیعی
خرما، کشمش و دیگر خوراکی‌هایی که شیرینی سالم دارند، می‌توانند در افزایش حس آرامش افراد نقش داشته باشند.
غلات کامل و سبوس‌دار
غلات کامل و سبوس‌دار منابع غنی ویتامین‌های گروه B هستند که دریافت کافی و به اندازه آن‌ها در ثبات روحی و خلقی و پیشگیری از استرس و افسردگی نقش مهمی ‌دارد.
مواد غذایی سرشار از اسیدفولیک
سبزیجات با رنگ سبز تیره و مواد غذایی مانند انواع لوبیا، پرتقال و... سرشار از اسید فولیک می‌باشند، کمبود اسید فولیک منجر به حالاتی مانند خستگی، تحریک پذیری و آشفتگی می‌شود.
مرکبات
مرکبات از منابع غنی ویتامین C هستند که سیستم‌ ایمنی بدن را تقویت کرده و سبب مقابله با بیماری‌ها و شرایط استرس‌زا در فرد می‌شود.
منابع غنی امگا 3
اسیدهای چرب امگا3 اختلالاتی نظیر افسردگی، پرخاشگری و اضطراب را در فرد کم می‌کند.
لبنیات کم چرب
مواد لبنی مانند شیر و ماست حاوی اسیدآمینه‌ای به نام تریپتوفان هستند که طی مراحلی در مغز تبدیل به سروتونین می‌شود که باعث کاهش استرس و حفظ آرامش در فرد می‌شود.
روغن آفتاب‌گردان و جوانه گندم
به دلیل دارا بودن ویتامین E از صدمات اکسیداتیو ‌ایجاد شده توسط بتا آمیلوئید در ساختمان سلول حمایت می‌کنند و کاهش عصبانیت را در پی دارد.
بوقلمون، مرغ و ماکیان
غذاهای پروتئینی سبب افزایش دوپامین و اپی نفرین می‌شوند و به دلیل دارا بودن تریپتوفان که پیش از سروتونین است، قادر به افزایش سطح ‌این ماده در مغز هستند که سروتونین از عوامل آرامش به حساب می‌آید.
روغن زیتون، بادام، گردو، آووکادو
روغن زیتون، بادام،گردو و... به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب امگا 6 برای حفاظت از سیستم عصبی و بهبود افسردگی توصیه می‌شود.
دیگر خوراکی‌های مناسب افراد عصبی:
برنج قهوه‌ای، زرده تخم‌مرغ، شکلات تلخ، چای سبز یا دمنوش سنبل الطیب،گل ساعتی، شربت تخم بالنگو با گلاب و عرق بیدمشک، سوپ جو، جو دوسر (چه به صورت آرد شده یا به شکل حلیم و آش)، خیار،کدو،کاسنی،کاهو، هندوانه، طالبی، شربت سکنجبین، شربت به لیمو، شربت آلبالو، آب انار ترش و شیرین، ماءالشعیر طبی، آبغوره و آبلیموی طبیعی، سبزیجات
خوراکی و مواد غذایی که نباید بخوریم
مواد غذایی حاوی کربوهیدرات بالا
کربوهیدرات‌ها از قندها، نشاسته‌ها و فیبرها تشکیل شده‌اند. مصرف مواد غذایی حاوی کربوهیدرات بالا برای مدت کوتاهی سطوح انرژی بدن را افزایش می‌دهد اما چند ساعت پس از غذا خوردن، ممکن است افت احساسی ناشی از افت سطوح قند خون را تجربه کرده و بدخلق شوید.
مواد غذایی خیلی چرب
بر اساس توصیه طب سنتی، حذف کردن یا به حداقل رساندن موادغذایی که بر روی کبد شما تأثیر می‌گذارد، می‌تواند به کاهش بروز عصبانیت در شما کمک کند.
قندهای ساده و مواد دارای نمایه گلیسمی ‌بالا
افزایش ناگهانی قند خون به دنبال مصرف قندهای ساده و به دنبال ترشح انسولین و کاهش قند خون می‌تواند منجر به استرس و عصبانیت در فرد شود.
نوشیدنی‌های کافئین‌دار
کافئین موجود در چای، نوشابه، قهوه و... می‌تواند در افراد باعث تحریک و استرس شود. مصرف زیاد نوشیدنی‌های کافئین‌دار به دلیل سرعت جذب بالا می‌تواند باعث تحریک سیستم اعصاب مرکزی و رهایی هورمون‌های استرس، افزایش ضربان قلب، فشار خون، بی‌خوابی و اضطراب شود.
مواد غذایی با طبع گرم
مصرف مواد غذایی با طبع گرم مانند زنجبیل، دارچین، فلفل، خردل، عسل کهنه، خرمای خشک، آجیل، سیر و پیاز تند سبب افزایش عصبانیت و تغییر خلق و خو در فرد می‌شود.
دیگر غذاهایی که نباید در زمان عصبانیت بخورید:
گوشت، بستنی، نوشیدنی‌های الکلی، انوع چیپس، پفک، شکلات شیرین و دیگر خوراکی‌ها.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی