[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

کتاب پاسبانان جنوب منتشر شد ، روزنامه شیراز نوین

شیراز-ایرنا،کتاب پاسبانان جنوب در قطع وزیری و با تیراژ هزار و ۵۰۰ نسخه در مورد گذری تاریخی بر  ایل بزرگ زنگنه توسط انتشارات فرهنگ سبز منتشر شد.
اکبر کریمی یکی از مؤلفان کتاب پاسبانان جنوب از مهمترین رسالت های یک کتاب تاریخی را تاباندن نوری بر تاریکی ها تاریخ دانست و گفت: هر چه یک اثر تاریخی بتواند به روشنی تاریخ کمک کند، ارزشمندتر است و بهترین داور برای یک اثر فرهنگی، زمان است، هر کتاب تاریخی اگر بتواند از داوری زمان به سلامت گذر کند به همان میزان شایسته‌تر و گرانبهاتر است.
وی این کتاب را تلاشی برای نمایاندن چگونگی استقرار ایل زنگنه در نواحی جنوبی فارس خواند و در ادامه بیان کرد: این پژوهش با بررسی منابع تاریخی دلایل حضور ایل زنگنه را در جنوب واکاوی می‌کند.
وی ادامه داد: اگر نبود اقدام حاکم متمرد لار برای چپاول اموال تاجر ونیزی و به دنبال آن مراقبت از نوارهای مرزی هرگز پای این ایل بزرگ به جنوب کشیده نمی‌شد، دست‌درازی پرتقالی‌ها به خاک ایران و حضور سرداران بزرگ صفوی، الله‌وردی‌خان و امام‌قلی‌خان بهانه‌ای شد تا ما شاهد حضور ایل زنگنه برای پاسبانی از مرزها و سرزمین‌های جنوبی باشیم به گونه ای که در پژوهش کاملاً شرح داده شده است نزدیکی این سرداران به ایل زنگنه و اقامت آنها باعث می‌شود که افراد این ایل در جنوب ساکن شده و شاهد زمینه حضور نفرات دیگری از ایل زنگنه در مقاطع مختلف تاریخی در جنوب هستیم.
این استاد دانشگاه با بیان این که این کتاب چهار فصل دارد، یادآور شد: در فصل اول به خاستگاه، وجه تسمیه و تاریخچه سیاسی ایل زنگنه پرداخته شده است، در فصل دوم پژوهش چگونگی استقرار ایل زنگنه در جنوب تشریح شده و با دنبال کردن منابع و اسناد دلایل و نحوه استقرار ایل زنگنه در بیخه‌جات جنوب شرح داده شده است، در فصل سوم به حوادث درشت تاریخی که در منابع یا اسناد تاریخی نشانی از آنها وجود داشته پرداخته شده و به نوعی این حوادث را از نگاه و نظر راویان زنگنه ای بیان داشته است. فصل چهارم دربرگیرنده اسناد ، عکس‌ها و شجره‌نامه بخشی از ایل است.
وی همچنین با اشاره به فصل آخر این کتاب گفت: این بخش به دلیل وجود اسنادی که تا پیش از این در هیچ پژوهشی نیامده بسیار ارزشمند است، اسنادی که نشان می‌دهد این ایل تلاشی ستودنی برای عمران و آبادی نقاط محروم جنوب داشته است که بازگو کننده چهره دیگری از ایل زنگنه است و نشان از تلاش مردانی سختکوش است که با نامه‌نگاری به بالاترین مقامات کشور برای آبادانی منطقه خود تلاش نموده‌اند. این اسناد حاوی اطلاعاتی است که برای مورخان بسیار گرانبهاست چون به روشن شدن تاریخ کمک بسیاری می‌کند و همچنین وجود اسنادی که به سال‌های اول پیروزی انقلاب اسلامی مربوط است به زوایایی دیگری از تاریخچه انقلاب اسلامی در لامرد پرداخته و پرده‌ای متفاوت از تاریخ را بازگو می‌کند.
این پژوهشگر تاریخ معتقد است که این اثر تاریخی، کاستی‌هایی هم دارد که امید است با نظر کارشناسان تاریخ و اهالی فرهنگ و نقدهای دقیق منتقدان به بهبود کیفیت اثر منجر شود.
پویا محسنی، مدیر تولید این کتاب نیز بیان کرد: در ۱۰ سال گذشته بحران‌های اقتصادی بر روی کتابخوانی مردم اثر گذاشته است و همچنین افزایش قیمت کاغذ، تحریم‌ها، مسائل انتشار و مشکلات دیگر هم وجود داشته که به همین دلیل دغدغه مطالعه در مردم از بین رفت.
ناشر این اثر همچنین با ذکر زمان طی شده برای تولید و انتشار بیش از ۱۲ عنوان کتاب گفت: اما هیچ‌کدام به شیرینی پاسبان جنوب نبوده و علاقه و زمانی که روی آن صرف شد شاید به تعلق خاطر خود و دینی که بر گردن ما برای ثبت تاریخ ، گذشتگان و پیشینیان دارند، بوده است.
وی کتاب پاسبانان جنوب را به این دلیل که پژوهشی تاریخی و معاصر بود در کنار پژوهش سنگین، تولید و انتشارش سخت و زمان‌بر بودن آنرا مایه متفاوت بودن آن با موارد مشابه دانست.
محسنی در پایان با اشاره به گرانی کاغذ و عدم استقبال از محصولات فرهنگی با وجود رسانه‌های جدید انتشار و استقبال از این اثر را نویدی خوب دانست.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی