[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۳۷۱
  • دوره جدید

خورشید همچنان می‌تابد، روزنامه شیراز نوین

لیلا رحمان ستایش- منتقد سینما
«خورشید» تازه‌ترین فیلم مجید مجیدی و بازگشت او به دوران فیلم‌های «پدر»  و«بچه‌های آسمان»،«باران» و «آواز گنجشک‌ها» است. او پس از دو پروژه سنگین «محمد رسول الله»(ص) و فیلم «آن سوی ابرها» در  دهمین اثر خود با نام«خورشید» به سراغ   کودکان کار، آرزوها، مشغله‌ها و معضلات آن‌ها رفته است.فیلم روایتگر داستان چند نوجوان است که سودای یافتن گنج در سر می‌پرورانند و برای دستیابی به آن به مدرسه‌ای که گنج در آنجا پنهان شده می‌روندکه این امر سرآغاز وقوع یک سری حوادث می‌شود. مجیدی با ساخت فیلم‌هایی چون«بچه‌های آسمان» نشان داده است که موضوع «کودکان کار»  و این قشر مظلوم و اثرپذیر همواره برایش دغدغه بوده و اهمیت داشته است و حال پس از چندین سال دوری از این فضا، سعی کرده است با ساخت خورشید باردیگر به مسئله کودکان کار و معضلات آنان بپردازد. شخصیت اصلی این اثر، کودک کاری است که در یک اوراقی لاستیک کار می‌کند و مادرش هم به خاطر مشکلات روانی در بیمارستان بستری شده است. او که وضع مالی چندان خوبی ندارد توسط یکی از هم‌محلی‌های خود از وجود یک گنج در زیرزمین مدرسه آگاه می‌شود و تصمیم می‌گیرد با دوستان خود در یک ماجراجویی تازه به سراغ این گنج برود. مجیدی، فیلم‌نامه خورشید را به همراه نیما جاویدی- نویسنده فیلم‌های سرخپوست و ملبورن- به رشته تحریر درآورده و سعی کرده است با خلق یک فضای ماجراجویانه جالب تماشاگران از هر گروه سنی را از لحاظ احساسی تحت تأثیر قرار داده و دغدغه‌های اجتماعی خود را به‌خوبی ابراز کند.وی در «خورشید»درصدد برآمده  با زبان صریح‌تری مشکلات سخت و آزار دهنده کودکان کار، مهاجران افغان و مشکل اعتیاد را به تصویر بکشاند که این موضوع،  بارها در صحنه‌های متعددی که علی و دوستانش با چالش‌های سختی روبه‌رو می‌شوند را شاهد هستیم. با این حال فیلم خورشید طرح داستانی محکمی ‌ندارد. شروع و پایانِ فیلم مبهم است و برخی از شخصیت‌ها و کارکرد نهایی آنان از جمله سرنوشت ناظم مدرسه، دیگر دانش آموزان و ... نامعلوم وار به حال خود رها می‌شوند تا تکلیفِ زیرخاکی ناشناخته و تلاش علی جهت کشف آن معلوم گردد. افت به یکباره  فیلم در سکانس‌های پایانی نیز از دیگر نقاط قابل بحث در این اثر است. برای مخاطبی که بیش از یک ساعت است که با شخصیت‌ها پا به پا آمده است، ریتم داستان  شور و حرارت خود را از دست داده و  ناگهان کند می‌شود که این امر سبب می‌شود تا  هیجان تماشاگر فروکش کند. در کنار این موارد، شاید مهمترین دستاورد فیلم خورشید را بتوان ظهور  پدیده‌ای به اسم«روح الله زمانی» در نقش «علی» دانست. او نوجوانی است که با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند، اما هنوز شور زندگی در او خاموش نشده و در تلاش است با  یافتن زیر خاکی ناشناخته و فروش آن، مادرش را از تیمارستان بیرون بیاورد. زمانی، موفق شده در جای جای «خورشید» به‌خوبی حس دلسوزی، صلابت مردانه و علاقه‌مندی را به تصویر کشد و تماشاگر را متأثر از خود سازد. دیگر شخصیت‌های فیلم نیز توانسته‌اند بازی قابل قبولی را ارائه دهند. بازی «علی نصیریان» در قالب یک فرد مرموز و یا «جواد عزتی» به عنوان یک  ناظم دلسوزکه دلبستگی زیادی به بچه‌ها نشان می‌دهد نیز قابل تأمل است. از دیگر شخصیت‌های  فیلم که توانسته بازی قابل قبولی از خود نشان دهد، دختربچه‌‌ افغان با بازی «شمیلا شیرزاد»  است که  «علی» با اشاراتی چون هدیه دادن  گل سر  به او  نشان می‌دهد که به وی تعلق عاطفی دارد. خلق نور و نورپردازی‌های تأثیرگذار  در لوکیشن‌های مختلف به ویژه مکان  بسته آب انبار  از دیگر نقاط قوت خورشید محسوب می‌شود. در واقع کارگردان بارها طی این فیلم سعی می‌کند تا با کم و زیاد شدن نور در بخش‌های روشن و تاریک داستان، حالات روحی شخصیت اصلی - علی- را به صورت غیر مستقیم به تماشاگر نشان دهد. هر جایی که شاهدکم شدن نور و حضور رنگ‌های سرد هستیم، حالات روحی علی هم غمگین‌تر شده و هر جا  نور کوچکی روی زمین تابانده می‌شود، امید تازه‌ای در دل او شکل می‌گیرد. در پایان باید گفت اگر چه فیلم خورشید در مقایسه با آثار قبلی مجیدی  چندان برتری و وجه تمایز ویژه‌ای ندارد، اما با این حال می‌تواند بازگشت ظریفانه  این کارگردان به عرصه سینمای کودک و نوجوان و پرداختن به دنیای آنان تلقی شود.
پی نوشت: «خورشید» برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین فیلم‌نامه در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر شده ‌است. همچنین «خورشید» به عنوان نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه اصلی (رقابتی) شیر طلایی در هفتادوهفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم و نیز انتخاب و برنده جایزه فانوس جادویی این جشنواره شد. همچنین با انتخاب منتقدان هالیوود ریپورتر، خورشید در شمار بیست فیلم برتر دو جشنواره ونیز و تورنتو در سال ۲۰۲۰ قرار گرفت. این فیلم به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۱ معرفی شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی