[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۳۸۷
  • دوره جدید

عادات اشتباه و مخربی که نابودگر انرژی هستند، روزنامه شیراز نوین

امروزه بسیاری از مردم دچار خستگی مزمن و افت انرژی می‌باشند، ولی هیچ درک درستی از علت ایجاد این مشکل ندارند؛ اما کمبود انرژی یک خطر مهم برای سلامتی است.
به گزارش نمناک، آیا احساس می‌کنید که یک خستگی مداوم دارید و انرژی‌تان همیشه کم است؟ گاهی دلیل این کمبود انرژی چیز دیگری است و با آنچه تصور می‌کنید متفاوت است. در این قسمت از نمناک علت‌های از بین رفتن انرژی را در بدن‌تان به شما معرفی می‌کنیم و متوجه خواهید شد که با تغییراتی می‌توانید انرژی و کیفیت زندگی خود را ارتقا دهید.
مصرف زیاد کافئین
نوشیدن یک فنجان قهوه هنگام عصر می‌تواند چرخه خواب شما را آشفته کند. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف کافئین حتی 6 ساعت قبل از تایم خواب باعث می‌شود که مدت زمان خواب فرد کاهش پیدا کند و کیفیت خواب تحت تأثیر قرار بگیرد و به همین دلیل پیشنهاد می‌کنند که قهوه را هنگام صبح مصرف کنید و بعد از ساعت 2 بعد از ظهر هیچ قهوه‌ای نخورید.
انجام چند کار به شکل همزمان
ممکن است به خودتان مغرور باشید که می‌توانید 5 کار را همزمان انجام دهید اما خودتان را گول نزنید. شما هیچ کدام از پنج کار را به شکل درست انجام نخواهید داد، بلکه مدام بین آن‌ها رفت‌وآمد دارید. تغییر کردن نقطه تمرکز باعث می‌شود گلوکز بیشتری در مغزتان سوزانده شود و انرژی بیشتری از شما گرفته شود.
در نتیجه نمی‌توانید لیست کارهای‌تان را به اتمام برسانید. پس سعی کنید در مورد هر کاری که انجام می‌دهید، فقط روی یک چیز تمرکز کنید و زمان‌های توقف 15 دقیقه‌ای به خودتان اختصاص دهید تا مغز شما انرژی بیشتری داشته باشد.
کم آبی بدن
احتمالاً شنیده‌اید که اگر گرسنه باشید، احساس تشنگی هم به شما دست می‌دهد اما آیا می‌دانستید که اگر خسته باشید، باز هم ممکن است تشنه شوید؟ محققان به این نتیجه رسیده‌اند که تشنگی خفیف هم می‌تواند عاملی برای کاهش انرژی مخصوصاً در خانم‌ها باشد.
دلیل آن هنوز واضح و مشخص نیست اما فرضیه‌ای در این مورد وجود دارد که می‌گوید سیستم هشدار دهنده مغز به شما پیغام می‌دهد که چه زمانی نیاز به آب دارد. پس بسیار مهم است که مصرف آب را نادیده نگیرید و همیشه در طول روز آب بخورید و اجازه ندهید که تشنه شوید، زیرا کم آبی موجب خستگی خواهد شد.
شکایت کردن و غر زدن در مورد کار
مطمئناً همه ما در شغلمان نارضایتی‌هایی را داریم و از آن‌ها شکایت می‌کنیم اما اگر این کار را روزانه انجام می‌دهید، بدانید که انرژی خود را تخلیه می‌کنید. طبق مطالعات انجام شده منفی‌نگری و ناله و شکایت قطعاً شرایط را برای ما بدتر می‌کند و باعث خستگی و ناامیدی خواهد شد.
چک کردن شبکه‌های اجتماعی در رختخواب
اگر می‌خواهید فردا صبح انرژی بیشتری داشته باشید، بهتر است که گوشی موبایل خود را در رختخواب نبرید. گوشی موبایل و شبکه‌های اجتماعی خواب شما را به هم می‌ریزند.
حداقل اگر مجبور به استفاده از آن‌ها هستید، نور آبی را در آن‌ها حذف کنید زیرا هنگام خواب ریتم شبانه‌روزی بدن شما را به هم می‌زنند و هورمون خواب کمتری ترشح می‌کنند. در نتیجه خواب شما به هم می‌ریزد و اگر هم خواب شبانه با کیفیت نداشته باشید، روز بعد انرژی بالایی را احساس نخواهید کرد.
کمبود آهن در بدن
آیا رژیم غذایی مناسبی دارید که بتواند انرژی شما را تأمین کند؟ بدن برای تولید هموگلوبین نیاز به آهن دارد و اگر به‌اندازه کافی به آن دسترسی نداشته باشد، اکسیژن کمتری به ماهیچه‌هایش می‌رسد و انرژی او را کاهش داده و تمرکز را برایش سخت‌تر می‌کند.
بنابراین اطمینان حاصل کنید که به‌اندازه کافی آجیل، گوشت قرمز، لوبیا و سبزیجات برگ‌دار می‌خورید. اگر گیاه‌خوار هستید، حتماً باید آهن را از مواد گیاهی دریافت کنید و غذاهایی بخورید که حداقل 25 میلی‌گرم ویتامین c به بدنتان برساند تا بدنتان راحت‌تر آهن جذب کند.
خوابیدن با دهان باز
خوابیدن با دهان باز هرگز وجهه زیبایی ندارد و از طرفی هم باعث می‌شود که در طول روز بعد؛ مشکلاتی را نیز تجربه کنید. تنفس با دهان باز عامل کم آبی برای بدن خواهد بود و خواب را به هم می‌ریزد. متخصصان پیشنهاد می‌کنند که این مشکل را برطرف کنید.
اگر مشکل سینوسی یا گرفتگی بینی و مشکلات تنفسی دارید، هر چه سریع‌تر با راهکارهایی آن را بهبود ببخشید. یوگا هم می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر تنفس کنید.
نادیده گرفتن ورزش
جالب است بدانید که ورزش نکردن شما را خسته‌تر می‌کند. طبق مطالعات انجام شده هر چقدر که انرژی کمتری مصرف کنید، انرژی کمتری هم تولید می‌کنید. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که ورزش با شدت معمولی و منظم، سطح انرژی فرد را حدود 20 درصد افزایش می‌دهد و خستگی او را 65 درصد کاهش می‌دهد، بنابراین از جایتان بلند شوید و حرکت کنید، فعالیت بدنی داشته باشید، حتی مقدار کمی ‌ورزش به شما کمک می‌کند که تمایل بیشتری برای فعالیت بدنی بالاتر داشته باشید.
ایدئال گرایی
بسیار مهم است که شما به کارتان افتخار کنید. سعی کنید به جزئیات توجه کنید تا در کارتان بهتر شوید اما محققان به این نتیجه رسیده‌اند که ایدئال‌گرایی بیش از حد انرژی شما را از بین می‌برد و باعث ایجاد استرس و خستگی می‌شود. سعی کنید همیشه انعطاف‌پذیر باشید، ترس از شکست را کنار بگذارید و خودتان را کنترل کنید.
وضعیت بدنی نامناسب و خمیده بودن
شکل بدنی نامناسب تأثیر منفی روی سلامت دارد و باعث ایجاد مشکلاتی در جریان خون، سر درد، آرتروز و ناتوانی‌های جنسی می‌شود و همچنین انرژی شما را از بین می‌برد و هنگامی‌که ستون فقرات شما حالت مناسبی نداشته باشد، فشار زیادی به مفصل، تاندون و ماهیچه وارد خواهد شد.
همین باعث می‌شود که انرژی شما از بین برود. پس هیچ گاه خمیده راه نروید و همیشه صاف بایستید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی