[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

دلایل مهم و اصلی بی‌حس شدن زبان، روزنامه شیراز نوین

خارش، سوزش و بی‌حسی زبان گاهی اوقات می‌تواند به دلیل مصرف برخی از مواد غذایی باشد اما در برخی موارد ممکن است نشان‌دهنده یک بیماری خطرناک باشد.
به گزارش نمناک، بی‌حسی یا سوزش زبان احساس بسیار عجیب و غریبی است و گاهی اوقات، ورم، خارش و ضعف زبان را به وجود می‌آورد. بی‌حسی زبان معمولاً به دلیل واکنش‌های آلرژیک به بعضی از مواد غذایی یا مواد شیمیایی خاص و سطح پایین کلسیم اتفاق می‌افتد.
گاهی اوقات نیز بیماری‌های عفونی مثل عفونت لایم، این وضعیت را به وجود می‌آورد. در بعضی از موارد بی‌حسی زبان به دلیل مشکلات سیستم عصبی رخ می‌دهد. در این قسمت در مورد این موضوع با شما صحبت خواهیم کرد پس برای آگاهی از علل و علائم این حالت در زبان با ما همراه شوید.
علائم رایج بی‌حس زبان
بی‌حس شدن به معنی از دست دادن حس در قسمتی از بدن است. بسیاری از افراد هنگام خوابیدن‌ها‌ی طولانی، خم شدن بیش از حد باز و یا تایپ کردن زیاد روی کیبورد این احساس را دارند.
اگرچه که علائم بی‌حسی زبان زیاد رایج نیست اما افراد را می‌ترساند. علاوه بر آن بی‌حسی ممکن است علائمی ‌از مشکلات ناشناخته در فرد باشد. علائم بی‌حسی زبان در افراد مختلف متفاوت است که شامل موارد زیر می‌باشد:
احساس سوزش یا خارش، احساس سوزن سوزن شدن، ورم، ضعف، درد صورت
این علائم در زبان یا نزدیک زبان و اطراف دهان اتفاق می‌افتند. علائم بی‌حسی زبان اغلب موقت است اما بر عکس مشکلات دیگر مثل بی‌حسی دست نمی‌توان به راحتی آن را بهبود بخشید در نتیجه حتماً باید به پزشک مراجعه کنید و تحت درمان تخصصی و مناسب قرار بگیرید.
چرا زبان بی‌حس می‌شود؟
بی‌حس شدن زبان عموماً نتیجه آسیب دیدگی، فشار و یا حساسیت و مشکل عصبی در فرد است. زبان از عصب‌ها‌ و رگ‌ها‌ی خونی کوچک تشکیل شده که در صورت و مغز وجود دارد. عصب‌ها‌ و رگ‌ها‌ شاخه‌بندی‌ها‌ی مختلف دارند و به جهت‌ها‌ی متفاوت کشیده می‌شوند و در همه آنها خون جریان دارد و احساس‌ها‌ی مختلف در طول زبان را ایجاد می‌کند.
علاوه بر آن زبان یکی از اولین بخش‌ها‌ی بدن است که با جهان خارج یعنی غذا، نوشیدنی یا دیگر مواد ارتباط دارد و زبان دروازه ای برای نگهداری بدن از مواد مضر است در نتیجه بسیار حساس است.
یکی از مکانیسم‌ها‌ی دفاعی رایج آن بی‌حسی است. علل زیادی وجود دارد که روی بی‌حسی عصب‌ها‌ و رگ‌ها‌ی خونی در زبان تأثیر می‌گذارد که این علل شامل موارد زیر هستند:
علل التهابی
آلرژی:
برخورد زبان با یک غذا یا یک ماده شیمیایی که سیستم ایمنی آن را مضر تشخیص دهد، باعث ورم سوزش و بی‌حسی می‌شود.
خود ایمنی:
بسیاری از بیماری‌ها‌ی التهابی یا وضعیت‌ها‌ی خاص در بدن باعث حمله سیستم ایمنی می‌شوند و روی عصب و زبان تأثیر می‌گذارند و در نتیجه آسیب‌دیدگی و بی‌حسی را ایجاد می‌کنند. وضعیت‌ها‌یی مثل اسکلروزیس چندگانه و لوپوس نمونه‌ها‌یی از این بیماری‌ها‌ی خود ایمنی هستند.
عفونت:
عفونت‌ها‌ی باکتریایی مثل بیماری لایم و عفونت‌ها‌ی ویروسی مثل شینگل باعث التهاب و آسیب‌دیدگی عصب می‌شوند که نتیجه آن بی‌حسی و فلج صورت است. فلج صورت همچنین به زبان و نواحی دهان انتقال پیدا می‌کند.
علل محیطی
ناتعادلی ویتامین:
ویتامین‌ها‌ی خاصی هستند که برای عملکرد سالم عصب ضروری هستند، مثل ویتامین d و ویتامین ب 12 و کمبود این ویتامین‌ها‌ در طول زمان عاملی برای جراحت و آسیب‌دیدگی عصب است. قرار گرفتن در معرض بالای ویتامین ب6 ممکن است که عامل بی‌حسی باشد.
ناتعادلی مواد معدنی:
مواد معدنی خاصی در بدن مثل کلسیم هستند که برای عملکرد طبیعی ضروری می‌باشند. کمبود این مواد معدنی عاملی برای سوزش اطراف دهان است که بی‌حسی و سر شدن زبان را ایجاد می‌کند.
علل بیماری سیستمیک
سیستم عصبی مرکزی:
بی‌حسی زبان یا اطراف دهان اغلب می‌تواند نشان‌دهنده مشکلی در سیستم عصبی مرکزی مثل میگرن یا سکته باشد.
متابولیک:
عملکرد نامناسب فعالیت‌ها‌ی بدن مثلاً تنظیم گلوکز می‌تواند روی عصب‌ها‌ تأثیر بگذارد و عاملی برای بی‌حسی یا سوزش زبان در دهان و دیگر بخش‌ها‌ی بدن باشد.
عروقی:
وضعیت‌ها‌یی که به رگ‌ها‌ی خونی در زبان فشار وارد می‌کنند عاملی برای بی‌حسی هستند زیرا زبان نمی‌تواند جریان خون کافی موردنیاز را دریافت کند.
وضعیت‌ها‌ی ممکن و رایج برای بی‌حسی زبان
لیست زیر نشان می‌دهد که نتایج استفاده از آزمایش‌ها‌ی مختلف و تجربیات افراد در مورد بی‌حسی زبان چه بوده است. این لیست تجربیات پزشکی را شامل می‌شود و نمی‌تواند اطلاعات دقیق را ارائه دهد. با این حال در هر صورت با پزشک خود مشورت کنید.
سوزش سرد
سوزش سرد یک وضعیت پوستی است که بر اثر عفونت‌ها‌یی مثل ویروس اتفاق می‌افتد. سوزش سرد بسیار رایج است. در حقیقت بیشتر نوجوانان ممکن است که در دوران کودکی و یا همان نوجوانی این عفونت را تجربه کنند و آن را از خواهر برادر یا دوستان خود بگیرند.
سطح پایین کلسیم
هایپوکالسمیا به سطح پایین کلسیم در خون گفته می‌شود که می‌تواند باعث بی‌حس شدن اطراف زبان یا دیگر بخش‌ها‌ی بدن شود. این وضعیت اغلب برای افرادی اتفاق می‌افتد که به اندازه کافی غده‌ها‌ی پاراتیروئید ندارند و یا کمبود ویتامین D شدید دارند.
سکته
حملاتی مثل سکته‌ها‌ی بسیار کوچک نشان دهنده این مشکل است و هرگونه سکته می‌تواند به معنی مشکلات جریان خون در مغز باشد. در چنین شرایطی بی‌حسی اتفاق می‌افتد. علت آنها جابه‌جا شدن لخته خون است. علائم سکته شامل ضعف، بی‌حسی، سر شدن، فلج شدن یک طرف صورت یا بدن، مشکلات تکلم و مشکلات بینایی، سردرد شدید و ناگهانی است.
فلج بل
فلج بل یک نوع فلج مزمن صورت است. این نوع فلج معمولاً ناگهانی اتفاق می‌افتد و بعد از 48 ساعت بدتر می‌شود. علائم آن معمولاً در دو هفته الی 6 ماه ظاهر می‌شوند اما فلج دائمی‌در موارد بسیار نادری رخ می‌دهد. علائم این وضعیت هم نتیجه فلج عضلات صورت است. این نوع فلج معمولاً در یک طرف صورت رخ می‌دهد.
علت فلج بل، التهاب یا آسیب دیدگی عصبی در صورت می‌باشد. این عصب عضلات صورت را کنترل می‌کند و هدف از درمان، کاهش التهاب و بهبود فلج صورت است.
معمولاً این بیماری رایج نیست، علائم شدید آن ضعف بازو، بی‌حسی صورت، از دست دادن شنوایی، درد در یک طرف صورت و ضعف صورت است و در چنین شرایطی حتما باید به پزشک مراجعه کرد.
درمان سوزن‌سوزن شدن زبان
بی‌حس شدن زبان نشانه این است که هر چه سریع‌تر باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. تا زمانی که به پزشک مراجعه نکردید، می‌توانید با راهکارهای خانگی این علائم را بهبود ببخشید.
رژیم غذایی متعادل غنی از ویتامین‌ها‌ی ضروری برای سالم نگه داشتن عصب‌ها‌:
میوه، سبزیجات، حبوبات و پروتئین‌ها‌ می‌توانند سلامت بدن شما را تضمین کنند و عصب‌ها‌ را سالم نگه دارند.
ورزش منظم:
یک وزن سالم همراه با ورزش و رژیم غذایی متعادل، از وضعیت‌ها‌ی سخت جلوگیری می‌کند و بیماری‌ها‌ی متابولیک مثل چاقی و دیابت را کنترل می‌کند.
از مصرف غذاهایی که واکنش آلرژیک ایجاد می‌کند، دوری کنید:
بعضی از این غذاها شامل آجیل، ماهی و گندم هستند. بعضی از افراد به میوه‌ها‌ و سبزیجات خاصی مثل طالبی، خربزه یا هلو هم حساسیت نشان می‌دهند.
بسته به علت بی‌حس زبان، پزشک گزینه‌ها‌ی درمانی زیر را به شما پیشنهاد می‌کند:
مکمل‌ها‌: اگر علائم شما به دلیل نامتعادلی مواد معدنی و ویتامین باشد، پزشک مکمل تجویز می‌کند تا بتواند دوباره بدن شما را به تثبیت برساند.
داروهای بازکننده رگ‌ها‌ی خونی: انواع مختلفی از داروها هستند که می‌توانند با مشکلات رگ‌ها‌ی خونی مبارزه کنند و جریان خون را بهبود ببخشند.
داروها‌ی میگرن: اگر بی‌حسی زبان به دلیل میگرن اتفاق افتاده باشد، داروهای مربوط به سردرد برای شما تجویز خواهد شد.
اگر هر کدام از علائم مثل سختی تکلم، درد شدید در صورت و ضعف نقطه‌ای از بدن در حالت شدید را تجربه کردید، حتماً با اورژانس تماس بگیرید.
ممکن است این علائم نشان دهنده سکته باشد. اگر بی‌حسی زبان همزمان با وزوز کردن گوش و تنگی نفس و ورم صورت، گلودرد یا کهیر همراه بود، حتماً با پزشک تماس بگیرید زیرا نشان دهنده واکنش آلرژیک شدید است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی