[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۳۸۸
  • دوره جدید

ناگفته‌های جلال‌الدین معیریان از سینمای ایران، روزنامه شیراز نوین

ناگفته‌های جلال‌الدین معیریان از پیشکسوتان و چهره‌های ماندگار و نامدار چهره‌پردازی سینمای ایران را بخوانید. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از روابط عمومی ‌موزه سینما، جلال‌الدین معیریان با بیان اینکه در یوسف آباد تهران به دنیا آمده است، گفت: از طریق یکی از معلم‌هایم آقای اسلامیان به سمت نقاشی گرایش پیدا کردم. در نوجوانی با مسعود کیمیایی و فرامرز قریبیان هم کلاس بودیم و حتی خانه ما به خانه آقای کیمیایی نزدیک بود و در محوطه بیرونی خانه ایشان تئاتر اجرا می‌کردیم. وی با اشاره به اهمیت گریم در سینما ادامه داد: من تأکید دارم گریم هنراست زیرا این حرفه بر پایه‌های نقاشی، مجسمه‌سازی و آرایش استوار است. دراین هنر با اتکا به علوم روان‌شناسی، مردم شناسی، فیزیک، شیمی، تاریخ عمومی، جغرافیای جهانی، آگاهی به سینما و ... می‌توان در راستای ایجاد زیبایی و شخصیت شناسی گام برداشت. معیریان خاطرنشان کرد: به شکل خاص به عنوان گریمور برای یک مجموعه اولین بار در«سلطان صاحبقران» کار کردم. زنده یاد علی حاتمی‌گریموری به‌نام آقای لاله زاری داشت که تست‌ها را او انجام می‌داد اما به دلایلی یک دفعه مجبور به ترک پروژه شد و مرحوم حاتمی‌که از قبل من را می‌شناخت دعوت کرد تا با او همکاری کنم. وی ادامه داد: در دانشگاه هنرهای دراماتیک رشته گریم خوانده بودم و می‌دانستم گریم علاوه بر ذوق، استعداد و خلاقیت به چه چیزهایی نیاز دارد. وقتی دیدم «سلطان صاحبقران» ماجرای ناصرالدین شاه است کتاب‌های زیادی در زمینه تاریخ و ناصرالدین شاه خواندم. آن‌قدر وارد جزئیات شدم که در یکی از کتاب‌ها خواندم ناصرالدین شاه یک خال گوشتی بزرگ در کنار گوشش داشته است، بر همین اساس در روی صورت جمشید مشایخی در این فیلم خال را گذاشتم. معیریان خاطرنشان کرد: علی حاتمی ‌از من پرسید که چرا این خال را گذاشتی و من برای او توضیح دادم در کتاب‌ها چنین چیزی روایت شده است. علی حاتمی ‌در پاسخ به من گفت ما باید سعی کنیم در فیلم‌ها تاریخ را زیباتر به نمایش درآوریم و ناهنجاری که ممکن است توجه مخاطب را به خود جلب کند استفاده نکنیم. اگر هم این خال را روی صورت ناصرالدین شاه نگذاری هیچ فردی نمی‌گوید که آن را نگذاشتید. وی ادامه داد: زنده یاد علی حاتمی ‌معتقد بود ما هنر کلاسیک را دنبال کنیم و رئال کار نکنیم و بر همین اساس شخصیت‌ها را مطلوب نشان دهیم، انسان‌ها طالب زیبایی هستند و ما باید تاریخ را زیباتر نشان دهیم. به همین دلیل نقش مهد علیا که زشت بود را او تأکید داشت همسرش بازی کند و چهره‌شان به زیباترین وجه ساخته شود. حاتمی ‌می‌گفت ناصرالدین شاه مشایخی آن زمان است، نمی‌خواهم او زشت باشد بلکه می‌خواهم تاریخ را زیبا نشان دهم. حتی در مورد شخصیت‌های منفی نیز می‌گفت سعی نکن به خاطر منفی بودنشان رد چاقو در صورتش باشد زیرا بسیاری از منفی‌ها چهره خوبی دارند اما منفی هستند. وی خاطرنشان کرد: علی حاتمی ‌درباره من و عبدالله اسکندری می‌گفت در چهره‌پردازی جلال‌الدین معیریان نگاه هنری و عبدالله اسکندری نگاه صنعتی دارد. او می‌گفت عبدالله اسکندری و جلال‌الدین معیریان شمس و مولانا هستند و هردو کار یکدیگررا تأیید می‌کنند. من و عبدالله اسکندری دو دوست خیلی خوب درکنار هم اما با دیدگاه متفاوت بودیم. معیریان با بیان اینکه بعد از انقلاب شروع به فعالیت‌های سینمایی کرده است، خاطرنشان کرد: فیلم‌های آقای هیروکلیف، هر سه نفرشان، زنده باد، پرواز به سوی مینو فیلم‌هایی بود که در ابتدای فعالیتم در سینما کار کردم که ادامه پیدا کرد تا به فیلم‌های علی حاتمی ‌و سرب ساخته مسعود کیمیایی رسیدم.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی