[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۳۹۲
  • دوره جدید

سرگردان در سرزمین سایبری، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه گزارش
amirabadi_shznvn@yahoo.com

اشاره:
دل‌مشغولی هر دهک اقتصادی متفاوت است. طبقه فرودست در مهلکه معیشت و اجاره خانه و نیازهای حداقلی گرفتار آمده اند و دیگر پس اندازی برای روزهای مبادا که در کشاکش آنها گرفتار آمده ایم، ندارند. یک طبقه بالاتر که برویم، یعنی در میان اقشار متوسط دغدغه کوچ اجباری به میان فرودستان موج می‌زند و نرخ تورم و گرانی آسایش و آسودگی خیال آنها را بر هم زده است. از درصد ناچیز ژن‌های خوب و طبقه ابرمتمولان که بگذریم، بسیاری از مرفهان دیروز هم دیگر بضاعت چندانی برای مسافرت‌های اروپایی و سفرهای متعدد به کشورهای همسایه را ندارند و به مسافرت‌های داخلی بسنده کرده اند. اما در میان همه این اقشار سرگرمی‌های مشترکی وجود دارد.
دنیای جذاب بازی‌های رایانه ای آوردگاه‌ها مشترکی است که در میان همه دهک‌های اقتصادی طرفداران بی شماری دارد و طیف‌های مختلف سنی از هر طبقه اجتماعی شیفته آن شده اند. در گذشته‌های دور یعنی در دهه‌های شصت و هفتاد بهای یک دستگاه کنسول بازی خانگی به سان امروز نجومی نبود و بسیاری از خانواده‌ها بضاعت مالی کافی برای تهیه و تدارک آن را داشتند. میانسالان امروز به یاد دارند که آتاری و SEGA چه رؤیاهای خوش‌آب‌ورنگی را برای آنها به ارمغان آورده بود و ساعت‌ها وقت‌گذرانی پا به پای آنها بیشتر از چند دقیقه به طول نمی‌کشید. اما با ورود به هزاره جدید نسل جدیدی از کنسول‌های بازی با رقم‌های میلیونی و البته کیفیتی شگفت انگیز به بازار آمدند و دست طبقه فرودست از آنها بازماند.
محاسبه اقساط با سودهای نجومی
تا چند سال پیش با بیست‌میلیون تومان می‌توانستیم که یک پراید مدل بالا بخریم و از پس هزینه‌های زندگی روزمره با هشت ساعت کار برآییم. اما امروز دویست‌میلیون ریال بهای یک دستگاه کنسول بازی خانگی شده است. امروزه با گشت و گذاری در بازارهای شهر درمی‌یابیم که سرانه حقوق کارمندی و کارگری تا چه اندازه کم‌رمق و ناتوان شده، تا جایی که بهای یک دستگاه پلی استیشن نسل پنجم با دلار بیست‌وهفت‌هزار تومانی به بیست‌وپنج میلیون تومان رسیده است و هر بازی این کنسول از دو تا پنج‌میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.
پدر و فرزندی که برای خریداری این کنسول به فروشگاه بزرگی در مرکز شهر مراجعه کرده‌اند، به خبرنگار شیرازنوین می‌گوید: تهیه این دستگاه با یک بازی بیش از سی‌میلیون تومان هزینه دارد که در توان ما نیست. به همین دلیل به دنبال خرید قسطی هستیم. اما متأسفانه فروشنده سود غیرمتعارفی را برای فروش اقساطی محاسبه می‌کند. وی در پاسخ به این پرسش که چرا دستگاهی با قیمتی متعادل تر را تهیه نمی‌کنید، می‌گوید: من آشنایی چندانی با این سرگرمی‌ها ندارم؛ اما فرزندانم با آنها کاملاً آشنا هستند و رضایت به یک بازیچه ساده تر نمی‌دهند. اگر این دستگاه را برای آنها تهیه نکنم ساعت‌های زیادی را در گیم نت‌ها می‌گذرانند و مادرشان به شدت مخالف است.
در این میان کودک ده تا دوازده ساله ای به این مرکز تجاری وارد شده و برای خرید بازی جدید مرد عنکبوتی به همراه یک کنترلر مبلغ هفت‌میلیون تومان کارت می‌کشد؛ بی آنکه از فروشنده تقاضای تخفیفی کند. پدر این طفل که با یک ماشین میلیاردی در آن سوی خیابان منتظر ایستاده، به خبرنگار شیرازنوین می‌گوید: در هر ماه سه تا چهارمیلیون برای بازی‌های رایانه ای فرزندم هزینه می‌کنم. در این شرایط قرنطینه نمی‌توانیم فرزندمان را به پارک، مهمانی، مهدکودک یا سایر مکان‌ها ببریم تا بازی کند. متأسفانه او ساعات زیادی را به تماشای تلویزیون و بازی‌های رایانه ای اختصاص می‌دهد و ضعیف شدن چشم‌ها و اضافه وزنش نیز به همین دلیل بوده و زیرنظر پزشک می‌باشد.
گیم‌نت‌ها به‌سوی ورشکستگی
قیمت یک ساعت بازی در گیم نت‌های سطح شهر از پانزده تا پنجاه‌هزار تومان متفاوت است. اگر به یک گیم نت در مناطق جنوبی شهر بروید، نباید از صندلی‌های خشک و تهویه نامطلوب گلایه کنید و در صورتی که بودجه شما اجازه دهد تا به یک مرکز بازی در گران‌قیمت‌ترین هتل‌های پنج ستاره شهر بروید، می‌توانید روی مبلمان نرم نشسته و در حالی که نسخه پنجم GTA و ندای وظیفه را سفارش می‌دهید، از نوشیدنی‌های طبیعی هم لذت ببرید. 
یک صاحب گیم نت به خبرنگار شیرازنوین می‌گوید: متأسفانه شیوع بیماری کرونا و اعمال شرایط قرنطینه و تعطیلی ضربه شدیدی به مشاغلی مانند ما وارد کرد. مدت‌های زیادی ناچار به بستن مغازه شدیم و مشتریان هم به نصف رسیدند. متأسفانه وضعیت اقتصادی مردم هم هر روز ضعیف تر می‌شود و بودجه کافی برای فرزندانشان ندارند. به همین دلیل به راهکارهایی نظیر برگزاری مسابقات تورنمنت در بازی‌هایی نظیر FIFA و MORTAL KOMBAT و PES روی آورده ایم تا گوشه ای از ضرر و زیان‌ها جبران شود.
این صاحب گیم نت در بخش دیگری از سخنانش می‌گوید: به علاوه همه مشکلاتی که از آنها یاد شد، با بحران بزرگ تری روبه‌رو هستیم که هیچ کس پاسخ‌گوی آن نیست. از ابتدای تابستان تابه‌حال دو دستگاه PS4 و یکی از ال سی دی‌های مغازه به دلیل قطعی و نوسان برق سوخته و شرایط به گونه ای نبود که امکان تعمیر و جایگزینی آنها را داشته باشیم. متأسفانه پیگیری‌ها هم نتیجه ای نداشت. با وضع موجود ادامه این شغل دیگر مقرون به صرفه نیست.
کودک کار و تجربه خشونت مجازی
همه گیم نت‌ها معمولاً مشتری‌های ثابت و وفاداری دارند. پسران کودک و نوجوان معمولاً دوستان خود را به گیم نت می‌آورند و بازی‌های تیمی را در فضای سایبری تجربه می‌کنند. اما مشتری‌های خاصی هم وجود دارند که به گوشه ای خزیده و به تنهایی بازی می‌کنند. صاحب گیم نت ما را با نوجوانی آشنا می‌کند که هفته ای یک بار برای بازی می‌آید. ظاهر او با دیگران متفاوت است. او با چهره ای آفتاب سوخته، موهایی که تراشیده شده، لباس و کفش‌های آلوده و مندرس و اندامی نحیف در گوشه ای نشسته و مقهور سرزمین‌های سایبری است. به گفته متولی گیم نت، او همیشه بازی‌های جنگی را انتخاب می‌کند و هیچ علاقه ای به دیگر بازی‌هایی که هم سن و سالانش شیفته آنها هستند، نشان نمی‌دهد. این کودک کار زباله‌های بازیافتی را با خواهش و تمنا در گوشه ای از راه‌پله کافی نت گذاشته و غرق در بازی است.
تازیانه خشونت بر روان نوجوانان
به گفته روان‌شناسان، تأثیر ویرانگر خشونت ویدئوگیم‌ها بر بازیکنان امری اثبات شده است و رفتارهای پرخاشگرانه را تقویت می‌کند. امروزه در بیشتر بازی‌‌های رایانه ‌ای که کودکان و نوجوانان مخاطب اصلی آنها هستند، خشونت حرف اصلی را می‌‌زند.
نابود کردن، انفجار، از کار انداختن، تخریب اموال، تله گذاری، افزایش حجم صدا با هدف ارعاب، درگیری تن به تن با هدف آسیب رساندن و کشتن حیوانات فقط از نمونه‌ ای از آسیب‌های مشاهده‌شده در بازی‌های رایانه ای است که باید نگران عواقب جدی آنها در گروه کودک و نوجوان بود. 
به باور روان‌شناسان، مهم‌ترین نکته مورد بحث درباره این بازی‌ها، محتوای خشونت آمیز آنهاست که می‌تواند کاربران را تحت تأثیر قرار داده و به تقویت ناهنجاری و بزهکاری بینجامد. نتایج بسیاری از تحقیقاتی که در این حوزه صورت گرفته، دربردارنده این مهم است که هرچه کودک از بازی‌های خشن‌تر بیشتری استفاده کند، به همان اندازه میزان پرخاشگری در او افزایش می‌یابد.
به همین دلیل استمرار بازی‌های رایانه ای خشن کودکان و نوجوانان را ستیزه جو بار آورده و آسیب جسمانی و روانی همچون کاهش روابط خانوادگی، تقویت حس خشونت، میل به خودکشی، انزوا و گوشه گیری، کندی ذهنی، افسردگی و افت تحصیلی از جمله آسیب‌های بازی‌های رایانه ‌ای است.
تقویت خلاقیت بر بستر مجازی
در سوی مقابل هرچه محتوای بازی‌های رایانه ای از محتوایی علمی و آموزشی برخوردار باشد، برای مخاطبان بهتر و مفیدتر خواهد بود. در کنار همه این مؤلفه‌ها، مدت زمانی هم که صرف بازی‌های رایانه ای می‌شود باید محاسبه شود. 
پژوهشگران چینی هفته ای 2 ساعت را برای بازی‌های رایانه ای توصیه می‌کنند. بنابراین به باور محققان، والدین به بازی‌های تصویری خلاق که کودکان و نوجوانان به وسیله آنها معماهایی را حل می‌کنند، ‌باید بیش از بازی‌های دیگر توجه کرده و آنها را به سوی چنین بازی‌هایی سوق دهند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی