[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۳۸۷
  • دوره جدید

مــهــر در گذرگاه کرونا، روزنامه شیراز نوین

سعیدرضا امیرآبادی- روزنامه‌نگار: 

شیوع بیماری کووید 19 فقط جامعه ایران را عزادار نکرد؛ بلکه سلسله‌ای از آسیب‌های فزاینده بر جای گذاشت که غلبه بر آنها به برنامه‌ریزی‌های دقیق در بازه زمانی درازمدت احتیاج دارد. یکی از آوردگاه‌هایی که در بحبوحه کرونا به تباهی کشیده شد، فرایند آموزش و پرورش بود. به باور کارشناسان، ثمره آموزش‌های مجازی در بهترین حالت می‌تواند 50 درصد با قابلیت‌های کلاس‌های درس حضوری برابری کند و این به معنای تلف‌شدن عمر گران‌بهای دانشجویان و دانش‌آموزانی است که این شرایط دشوار را تجربه می‌کنند...

با واکسیناسیون شبانه روزی بزرگسالان و آغاز واکسیناسیون دانش آموزان می‌توان امیدوار بود که در مهلکه ششمین پیک بیماری گرفتار نیاییم و با گذر ایام جشن پایان کرونا را با همه مصائبی که برایمان به همراه داشت، برپا کنیم. اما بازگشت دانش آموزان به کلاس یگانه مشکلی نیست که جامعه ایران با آن روبه‌روست.
به یاد داشته باشیم که بن مایه‌های تعالی جوامع بر پایه فرایندهای آموزشی استوار است. مدت زیادی است که شعار تحصیل رایگان در ایران به درستی صرف نمی‌شود و اولیای مدارس در هنگامه ثبت نام، کمک‌های اختیاری را به صورت اجباری از والدین طلب می‌کنند. هرچند که مسئولان رده بالای آموزش و پرورش در موسم مهرماه بارها و بارها در رسانه‌ها اعلام کرده اند که کمک‌های اجباری غیرقانونی است و منتظر دریافت گزارشات مردمی می‌‌مانند.
به طور حتم ارشدترین مقامات آموزش و پرورش بهتر از همه ما از این مسئله آگاهی دارند که مدیران مدارس همواره کمبود بودجه‌های خود را با کمک‌های اجباری مردمی جبران می‌کنند و این کار سبب افزودن فشارهای مالی دوچندان بر پیکره مالی خانواده‌ها در این وضعیت دشوار می‌شود. متأسفانه بارها شاهد بودیم مدیران مدارس با سرسختی تا پای ثبت نام نکردن دانش آموز نگون بخت پیش رفته و آینده تحصیلی آینده سازان جوامع را با شرایط ابهام آلودی مواجه ساخته اند. اما این پایان ماجرا نیست. گروهی از اولیای مدارس برای دریافت شهریه توجیات قانونی آورده و به قانون مشارکت‌های مردمی استناد می‌کنند. در حالی که دانش آموزان و والدین مطابق قانون هیچ مسئولیتی در قبال گسترش زیرساخت‌های آموزشی و امکانات مدارس ندارند و دریافت هزینه اجباری از آنها برای تجهیز اتاق‌های رایانه، خریداری وایت برد، گسترش امکانات کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها بر خلاف متن صریح قانون است.
باید در نظر داشت داشت که فرایند تحصیل رایگان همیشه موجبات تعالی جامعه را فراهم می‌آورد و سرمایه‌گذاری دولت در این زمینه اثرگذار است. مسلماً با دریافت کمک‌های اجباری از اقشار فرودست جامعه گروهی از نیازمندان و خانواده‌های مستضعف قید تحصیل فرزندان را زده و آنها به صفوف کودکان کار خواهند پیوست. سرمایه‌گذاری در زمینه‌های آموزشی، به معنای اجرایی شدن اصلی‌ترین راهکار پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و هنجارشکنی‌ها شناخته می‌شود و چنانچه در شرایط فعلی از توجه به این زمینه چشم‌پوشی کنیم، در آینده نه چندان دور باید هزینه‌های گزاف آن را تقبل کنیم.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی