[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۹۰۳
  • دوره جدید

زهرا مجاوری - مسئول روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان فارس- به بهانه روز روابط عمومی، روزنامه شیراز نوین

روابط عمومی (Relations Pubic) رابطه‌ای دو طرفه با افکار عمومی دارد. در راستای پیدایش عوامل سازنده‌ای نظیر تعامل و ارتباط، می توان ادعا کرد که بن مایه روابط عمومی هم دارای خاصیت تاثیر گذاری بر افکار عمومی است و هم از آن تاثیر می پذیرد. در یک نگاه کلان نقش روابط عمومی، ایجاد تعامل مطلوب و کارآمد با افکار عمومی است.
بهره مندی از روابط عمومی موثر، هنر ارزشمندی است که گرچه اغلب به عنوان بخشی از انجام وظایف دستگاه‌ها و سازمان‌ها تلقی می شود، اما رسالتی فراتر از توجیه گری و دفاع محض از سیستم اداری و سازمانی دارد، بلکه باید در ایجاد تعامل سازنده و مطلوب بین ادارات، سازمان‌ها و ارباب رجوع ایفای نقش نمایند. زیرا این عرصه نیرویی می خواهد که هنرمندانه فعالیت کند تا هم مایه زینت و اعتبار دستگاه را فراهم آورده و هم حامی مخاطبین آن 
باشد.
بررسی‌های تاریخی نشان می دهد که روابط عمومی، مولود عصر جدید و امروزی نیست. در گذشته همپای توسعه علمی، عقلانی، تکنیکی و اقتصادی جوامع از این ابزار بسیار مهم به شکل‌های مختلف استفاده شده است.
تجربه نشان داده است که برنامه‌های ارتباطی که دارای ماهیت یکطرفه هستند با شکست مواجه می شوند. به همین دلیل هیچ یک از کشورها و ملت‌ها و فرهنگ‌ها و ... بدون درک ماهیت برنامه‌های ارتباطی دو طرفه کسب اطلاعات و درک متقابل، روابط موثر را گسترش نمی دهند.
ادبیات و سنگ‌نوشته‌های به جا مانده از قرون مختلف، بولتن‌های سنگی، اقدامات شاهان هخامنشی و حکمای دولت شهرهای یونان، اعضای سنای روم، سخنرانی پادشاهان و سرداران رومی همه و همه نشانگر اهمیت افکار عمومی است.
در شبه جزیره عربستان مجموعه‌ای از دست نوشته‌ها به عنوان توصیه‌ای برای کشاورزان به منظور افزایش محصولاتشان کشف شده است. اما معانی جدید روابط عمومی زاییده عصر جدید و منشاء بحران‌ها و مبارزات اجتماعی و سیاسی از یک سو و ادامه حیات اقتصادی سازمان‌های عظیم تولیدی و تجاری و موسسات بازرگانی از سوی دیگر است. نگاه رسانه‌ها به روابط عمومی در بیشتر کشورهای آسیایی منفی است و این امر در بعضی جا‌ها تشدید شده است.
در حقیقت روابط عمومی به معنای خلق و رهبری کردن ارتباطات میان سازمان و فرد است. موفقیت روابط عمومی در ایران هر روز به شکل حرفه‌ای‌تر خود نزدیک می شود. تنظیم برنامه‌های آن در هر مکان و زمانی متقارن است.
به یاد داشته باشیم که سنجش افکار عمومی نباید وسیله‌ای برای فریب افکار عمومی گردد. 
در سازمان هایی که دچار تنگ نظری هستند متاسفانه حرف اول و آخر را همیشه مدیران سازمان می زنند‌. بر خلاف سازمان‌های پیشرفته که اصل بر تعامل و اطلاعات واکاوی شده توسط نهادهای نظرسنجی همچون روابط عمومی صورت می گیرد.
95 درصد درآمد کشورهای پیشرفته و توسعه یافته به‌طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق روابط عمومی است و آنها بحران‌ها  را به فرصت‌ها تبدیل می کنند که این مساله همانا به عنوان یکی از وظایف روابط عمومی تعریف می شود.
روابط عمومی هنر کار کردن با مدیران و اندیشه‌ها و دیدگاه‌های مختلف است. وظیفه اصلی روابط عمومی اطلاع رسانی و آگاه نمودن مردم از دستاوردهای سازمان و ایجاد شرایطی است که مخاطبان بتوانند دیدگاه‌های خود را در اختیار سازمان قرار دهند.
 روابط عمومی‌ها باید قادر باشند در هر زمان و مکانی و عکس العمل مناسب و منطقی و حرفه‌ای از خود نشان داده  و پاسخگوی مخاطبین، عوامل و دست‌اندرکاران خود باشد. روابط عمومی قطعا از زمان به‌وجود آمدن جوامع بشری پدید آمده‌اند و فعالیت خود را شروع کرده‌اند.
در هر زمان نقش روابط عمومی‌ها به عهده افراد، گروه‌ها و نمادهای خاصی از جمله شاعران، اجسام، واعظین و ... بوده است.
رسانه‌ها مانند خبری زرین، سایه خود را بر روی روابط عمومی‌ها می افشانند و بدون این حمایت دور گذر زمان افول خواهند نمود.  روابط عمومی چشم و گوش مدیریت است و آئینه تمام نمای یک موسسه و سازمان به شمار می‌روند و پل  ارتباطی دوجانبه بین افکار عمومی و مدیران است. روابط عمومی فعالیتی است آمیخته از فن و هنر‌، ارتباط دوجانبه و سازنده در بین اعضای درونی و بیرونی یک سازمان و بزرگترین مشاور مدیران سازمان‌هاست.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی