[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

بقاع متبرکه میزبان شب‌های قدر ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین:
shomalianm@gmail.com

مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس گفت: مراسم شب‌های قدر در 75 بقعه متبرکه در سراسر استان فارس برگزار می‌شود که این مراسم در حرمین مطهر(ع) از ساعت 21 آغاز خواهد شد. 
قرآن کریم در شب قدر بر پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) نازل شد و به همین دلیل هم فضیلت عبادت در شب‌های قدر از تمامی شب‌های سال بیشتر است. احیای شب‌های قدر را می‌توان در شمار پرفضیلت‌ترین اعمال این شب‌ها قرار داد و شب قدر همچنین شبی است که مقدرات افراد در یک سال تعیین می‌شود. شب قدر، شب توبه و استغفار است و بندگان از سوی خدای متعال، مورد اکرام ویژه قرار می‌گیرند. شب قدر در آیات قرآن، روایات و سیره علما دارای فضایل عدیده‌ای است که به آنها اشاره می‌کنیم.
 فضیلت شب قدر در آیات قرآن کریم
خدای متعال در قرآن کریم فرموده است که «ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم و از شب قدر چه آگاهت کرد، شب قدر از هزار ماه ارجمندتر است. در این شب فرشتگان با روح به فرمان پروردگارشان برای هر کاری که مقرر شده است، فرود می‌آیند و شب قدر تا دم صبح، صلح و سلام است».
قرآن کریم در شب قدر یک باره بر قلب پیامبر(ص) نازل شد و مابقی آیات نیز در باقی عمر ایشان به تدریج نازل گردید. اینکه قرآن در ماه مبارک رمضان و شب قدر نازل شده است، نشانه قداست ماه رمضان است و در قرآن کریم آمده که «شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن هدی للناس و بینات من الهدی و الفرقان» یعنی «ماه رمضانی که قرآن را در آن فرو فرستادیم؛ کتابی که مردم را راهبر و متضمن دلایل آشکار هدایت و میزان تشخیص حق از باطل است». همچنین قرآن کریم به یکی از علل دیگر فضیلت شب قدر به‌عنوان تعیین مقدرات انسان اشاره دارد و می‌فرماید: «انّا انزلناه فی لیلة مبارکة انّا کنّا منذرین- فیها یفرق کل امر حکیم»؛ یعنی «ما قرآن را در شبی فرخنده نازل کردیم؛ زیرا که هشداردهنده بودیم. پس در آن شب هر کاری محکم و استوار می‌شود».
 فضیلت شب قدر در روایات معصومان(ع)
احادیث بسیاری در خصوص وجه تسمیه «رمضان» وجود دارد؛ از جمله اینکه پیامبر(ص) در حدیثی می‌فرمایند «رمضان، رمضان نامیده شد که گناهان را از بین می‌برد» و در جای دیگری هم می‌فرمایند که «ماه رمضان، ماهی است که در آن قرآن نازل گشته است و در این ماه به پیامبر(ص) وحی شده و در آن شب قدر است؛ شبی که از هزار ماه بالاتر است. در آن شب هر کاری محکم و برقرار می‌شود و مسائلی که در طول سال از نیکی و بدی، سود و زیان، روزی و زندگی و مرگ وجود دارد، رقم زده می‌شود و به همین جهت است که «قدر» نامیده شده است».
در روایات معصومان(ع)، شب قدر دارای برتری بر هزار ماه عنوان شده است و پیامبر(ص) در این خصوص فرموده‌اند که «ماه رمضان فرا رسیده، ماهی بابرکت که خدا روزه‌اش را بر شما واجب گردانید. درهای بهشت در این ماه باز می‌شود و شیاطین در غل و زنجیرند. در این ماه شب قدر است که فضیلت آن از هزار ماه بیشتر است، در حقیقت محروم کسی است که از برکات آن شب محروم باشد».
اما شب قدر بهترین فرصت برای طلب بخشش و آمرزش گناهان از خداوند متعال به شمار می‌رود؛ چراکه عنایت خدا به بندگانش در این شب بسیار ویژه است و پیامبر(ص) در مورد جایگاه شب قدر می‌فرمایند که «به امت من در ماه رمضان پنج چیز داده شده که به امت هیچ پیغمبری پیش از من داده نشده است. اول اینکه هرگاه شب اول ماه رمضان فرا رسد، خداوند به سوی بندگان نظر می‌کند و کسی که خدا به او نظر کرده تا ابد عذاب نمی‌شود. دوم، بوی بد دهان آنان که در نزد خدا شب‌زنده‌داری می‌کنند، خوشبوتر از بوی مشک می‌شود. سوم ملائکه برایشان در شب و روز استغفار می‎کنند. چهارم اینکه همانا خداوند عزوجل بهشت خویش را امر می‌کند که استغفار کند و تزیین شود برای بندگان. پس چه نزدیک است که سختی‌های دنیا آنها را در خود فرو برد و می‌روند به سوی بهشت و کرامت من. پنجم اینکه پس هرگاه شب آخر فرا رسد خداوند همه بندگان را می‌آمرزد.
 احیای شب‌های قدر در سومین حرم اهل بیت(ع)
استان فارس دارای بقاع متبرکه و امامزادگان واجب‌التکریم فراوانی است و شیراز نیز توسط مقام معظم رهبری، سومین حرم اهل بیت(ع) نامیده شده است که هرساله بقاع متبرکه و امامزادگان این دیار میزبان مراسم احیای شب‌های قدر می‌شوند.
حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس در گفت‌وگو با خبرنگار شیرازنوین، ضمن گرامیداشت شب‌های قدر می‌گوید: مراسم شب‌های قدر در 75 بقعه متبرکه در سراسر استان فارس برگزار می‌شود که این مراسم در حرمین مطهر(ع) از ساعت 21 آغاز خواهد شد.
وی ادامه می‌دهد: این مراسم شامل قرائت قرآن کریم، قرائت دعای ابوحمزه ‌ثمالی و جوشن کبیر، سخنرانی مذهبی، مداحی و مراسم قرآن‌به‌سرگرفتن و مناجات قرآن است. حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به برگزاری مراسم احیای شب‌های قدر در بقاع متبرکه شاخص شیراز هم اعلام می‌کند: حرم‌های مطهر سید علاءالدین حسین(ع)، علی‌ بن حمزه(ع)، شاهداعی الی الله(ع) و سید تاج‌الدین غریب(ع) و امامزاده سید محمد(ع) در قصردشت میزبان برگزاری این مراسم پرفیض خواهند بود.
وی با اشاره به برگزاری این مراسم در بقاع شاخص سایر شهرستان‌های استان می‌افزاید: در امامزاده اسماعیل(ع) و شاهزاده قاسم(ع) شهرستان فسا، امامزادگان سید حسین(ع) و فضل(ع) در جهرم، امامزاده پیرمراد(ع) استهبان، امامزاده میرعلی بن حسین(ع) لارستان، امامزاده شهید(ع) فراشبند و بقعه متبرکه احمد و جعفر(ع) شهر بهمن آباده نیز این مراسم برگزار خواهد شد و در سایر بقاع متبرکه که فضای کافی دارند هم شاهد برپایی این مراسم هستیم.
 مسجد نصیرالملک شیراز میزبان مراسم شب‌های قدر
مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس از برگزاری مراسم احیای شب‌های قدر در مسجد نصیرالملک شیراز هم خبر می‌دهد و عنوان می‌کند: این مراسم ویژه هنرمندان توسط حوزه هنری فارس و با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس از ساعت 21 برگزار خواهد شد و آیت‌الله دژکام در این شب‌ها به ایراد سخنرانی می‌پردازد.
 برگزاری مراسم شب‌های قدر در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) 
حرم مطهر احمدی و محمدی(ع) هرساله میزبان برگزاری مراسم شب‌های پرفضیلت قدر می‌شود و امسال هم این مراسم با شکوه هرچه تمام‌تر در این حرم برگزار خواهد شد. حجت‌الله طلایی، معاون فرهنگی، اجتماعی و تبلیغات حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) ضمن اعلام ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) به مناسبت شب‌های قدر، می‌گوید: ویژه‌برنامه‌های این حرم مطهر در شب‌های ۱۹ و ۲۱ رمضان از ساعت ۲۱:۱۵ و در شب بیست‌وسوم از ساعت ۲۰:۳۰ با تلاوت کلام‌الله مجید در شبستان امام خمینی(ره) آغاز می‌شود و با قرائت دعای جوشن کبیر، سخنرانی مذهبی و قرائت دعای ابوحمزه ثمالی ادامه خواهد یافت و با برگزاری مراسم قرائت دعای قرآن به پایان خواهد رسید. وی ادامه می‌دهد: یکشنبه ۲۰ فروردین که مصادف با شب ۱۹ ماه مبارک رمضان است هم دعای جوشن کبیر از ساعت ۲۱:۱۵ توسط حاج مهدی سروری در حرم مطهر قرائت می‌شود و از ساعت ۲۳:۳۰ حجت‌الاسلام عبدالرسول بینازاده به ایراد سخن خواهد پرداخت و این مراسم با قرائت دعای ابوحمزه ‌ثمالی از ساعت 10 دقیقه بامداد ادامه می‌یابد. 
طلایی با اشاره به برنامه شب 21 رمضان هم اعلام می‌کند: سه‌شنبه ۲۲ فروردین که مصادف با بیست‌ویکم ماه مبارک رمضان و شب شهادت حضرت علی(ع) است، از ساعت ۲۱:۱۵ قرائت دعای جوشن کبیر آغاز شده و در رثای شهادت امیرمؤمنان(ع)، مرثیه‌سرایی خواهد شد. آیت‌الله دژکام، نماینده ولی‌فقیه در فارس و امام‌جمعه شیراز هم از ساعت ۲۳:۳۰ در خصوص فضایل امام علی(ع) سخنرانی می‌کند.
وی همچنین می‌افزاید: پنجشنبه ۲۴ فروردین و همزمان با بیست‌وسوم ماه مبارک رمضان، مراسم ترتیل‌خوانی سوره‌های مبارکه روم، عنکبوت و دخان از ساعت ۲۰:۳۰ در این حرم مطهر آغاز شده و از ساعت ۲۱:۳۰ دعای جوشن کبیر قرائت خواهد شد. مراسم با سخنرانی حجت‌الاسلام سید مظاهر حسینی و دعای ابوحمزه ثمالی ادامه 
خواهد یافت.
 مشق قدر 
معاون فرهنگی، اجتماعی و تبلیغات حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) از برگزاری برنامه مشق قدر در این حرم مطهر هم خبر می‌دهد و می‌گوید: مراسم معنوی خوش‌نویسی کلام‌الله مجید و سخنان گهربار حضرت علی(ع)، همزمان با شب قدر بیست‌و‌سوم ماه مبارک رمضان با حضور جمعی از هنرمندان خوش‌نویس در دارالقرآن آستان مقدس حضرت شاهچراغ(ع) برگزار خواهد شد. 
وی اعلام می‌کند: حکاکی صلوات روی نگین انگشتری توسط استاد آتشباز، برپایی ایستگاه‌های صلواتی و میزهای مشاوره و پاسخ‌گویی به مسائل شرعی و اعتقادی در صحن‌های این حرم مطهر و اجرای ویژه‌برنامه‌های متنوع برای کودکان و نونهالان از سایر برنامه‌های این حرم مطهر خواهد بود. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی