[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۳۹۲
  • دوره جدید

چند روش ساده برای کاهش تری‌گلیسیرید خون، روزنامه شیراز نوین

فیبر جذب چربی و قند را در روده کاهش می‌دهد و از این طریق به کاهش تری‌گلیسیرید کمک می‌کند. استفاده از مواد غذایی حاوی فیبر به ویژه در وعده صبحانه توصیه شده است.
به گزارش علاج نیوز، تری‌گلیسیرید نوعی چربی موجود در خون است. پس از صرف غذا، بدن کالری مورد نیاز را به تری‌گلیسیرید تبدیل و در سلول‌های چربی ذخیره می‌کند تا انرژی مورد نیاز بدن تأمین شود. با این حال وجود بیش از اندازه این ماده خطری جدی در بروز بیماری‌های قلبی به شمار می‌رود.
حدود ۲۵ درصد از بزرگ‌سالان تری‌گلیسیرید بالایی دارند. چاقی، دیابت، استفاده از داروهای خاص، مصرف الکل، رژیم غذایی چرب و پرکالری از مهمترین دلایل افزایش تری‌گلیسیرید خون هستند.
چند راهکار ساده برای کاهش تری‌گلیسیرید خون
کاهش وزن
زمانی که کالری زیادی وارد بدن می‌شود، این کالری به تری‌گلیسیرید تبدیل شده و در سلول‌های چربی ذخیره می‌شود؛ بنابراین اولین و مهمترین راه، رسیدن به وزن ایدئال است. تحقیقات نشان می‌دهد حتی کاهش ۵ تا ۱۰ درصد وزن بدن نیز، تری‌گلیسیرید را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.
مصرف شکر را کاهش دهید
مصرف شکر یکی از مهمترین دلایل افزایش تری‌گلیسیرید است. بدن قند اضافی را به تری‌گلیسیرید تبدیل می‌کند
مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید
مطالعات مختلف نشان می‌دهد کاهش کربوهیدرات در مقایسه با کاهش چربی، نقش مؤثرتری در کاهش تری‌گلیسیرید دارد.
فیبر بیشتری مصرف کنید
مطالعات نشان می‌دهد فیبر جذب چربی و قند را در روده کاهش می‌دهد و از این طریق به کاهش تری‌گلیسیرید کمک می‌کند. استفاده از مواد غذایی حاوی فیبر به ویژه در وعده صبحانه توصیه شده است.
ذرت، انواع لوبیا، نخود فرنگی، گندم و محصولات مشتق از آن، عدس، گلابی، سیب، بادام، تمشک، گل کلم، آووکادو، آلوی سیاه، انبه، انواع توت و کدوتنبل از جمله مواد غذایی حاوی فیبر فراوان هستند.
کاهش کلسترول، تری گلیسیرید و مشکلات گوارشی، تصلب شرایین، التهاب عروق، احتمال بروز آلزایمر، آرتروز، احتمال بروز دیابت نوع ۱ و آب مروارید و بهبود آسیب‌های کبدی از خواص مصرف مواد حاوی فیبر به شمار می‌روند.
به صورت منظم ورزش کنید
ورزش منظم میزان کلسترول خوب را افزایش داده و تری‌گلیسیرید را کاهش می‌دهد. بر اساس مطالعات انجمن قلب آمریکا، حداقل ۳۰ دقیقه ورزش هوازی به مدت ۵ روز در هفته برای کاهش تری‌گلیسیرید مفید است
از مصرف چربی‌های ترانس خودداری کنید
چربی ترانس مصنوعی نوعی چربی است که به غذاهای فراوری‌شده اضافه می‌شود تا ماندگاری آنان را افزایش دهد.
چربی ترانس معمولاً در غذاهای آماده و روغن جامد یافت می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد جایگزینی چربی‌های ترانس با چربی‌های غیر اشباع در کاهش تری‌گلیسیرید مؤثر است.
دوبار در هفته ماهی بخورید
ماهی‌های چرب در کاهش تری‌گلیسیرید مؤثر هستند. دلیل آن نیز اسیدهای چرب امگا ۳ است. ماهی قزل آلا، ساردین، ‌تن و خال مخالی حاوی مقادیر بالای امگا ۳ هستند.
مصرف چربی‌های غیراشباع را افزایش دهید
مصرف چربی‌های غیراشباع همراه با کاهش کربوهیدرات یک عامل مؤثر در کاهش تری گلیسیرید هستند. روغن زیتون، آجیل و آووکادو حاوی مقادیر بالای چربی‌های غیر اشباع هستند.
الگوی غذایی منظم داشته باشید
مقاومت نسبت به انسولین یکی از عواملی است که در افزایش تری‌گلیسیرید نقش دارد. بعد از صرف غذا پانکراس سیگنال‌هایی برای آزادسازی انسولین ارسال می‌کند. اگر میزان انسولین در خون افزایش یابد، بدن نسبت به آن مقاوم می‌شود و نتیجه آن تجمع قند و چربی در بدن است.
مطالعات نشان می‌دهد رژیم غذایی منظم از مقاومت نسبت به انسولین جلوگیری کرده و تری گلیسیرید را کاهش می‌دهد. وعده صبحانه مهمترین وعده در روز است. توصیه شده است که وعده‌های غذایی در ساعت‌های مشخصی مصرف شود.
از آجیل‌های درختی مانند پسته، بادام، گردو و بادام هندی غافل نشوید. آب کافی بنوشید
مصرف پروتئین را محدود نکنید.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی