[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۳۶۷
  • دوره جدید

روابط‌عمومی آینه‌ای برای سازمان و نهاد، روزنامه شیراز نوین

به گزارش شیرازنوین به نقل از روابط عمومی شهرداری صدرا، اسماعیل مسرور مدیر روابط عمومی شهرداری صدرا بیان کرد: تا به امروز تعریف‌های متعددی از روابط‌عمومی تبیین و تشریح شده است اما روابط‌عمومی علاوه بر علم بودن یک هنر هم هست. هنر هم تعریف واحدی ندارد و غیر ممکن است که درباره آن بتوان به یک تعریف مشترک رسید.
وی گفت: روابط عمومی‌ها باید ببینند خلأیی که وجود آن‌ها را ضروری کرده است، چیست؟ جای روابط عمومی‌ها باید روشن شود و باید روشن شود منظور از رابطه با مردم چیست؟ یعنی مردم باید از ما چه چیزهایی را بدانند؟
مسرور به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص وظایف روابط عمومی‌ها در سازمان و دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و ادامه داد: از نظر مقام معظم رهبری روابط عمومی‌ها موظف هستند که صادقانه و دور از اغراض و همچنین به دور از سرگرم کردن مردم با آنان ارتباط برقرار کنند و همانند پلی مابین مردم و سازمان باشند و در اخذ نظرات مردم در خصوص عملکرد سازمان حداکثر خویش را انجام دهند. 
مدیر روابط عمومی شهرداری صدرا بر ارتباط روابط عمومی با رسانه‌ها و مردم در اعتلای سازمانی تاکید کرد و گفت: یکی از وظایف اصلی روابط ‌عمومی‌ها در سازمان‌های مختلف ارائه اطلاعات مربوط به فعالیت‌ها، برنامه‌ها و اقدامات آن سازمان به شکل مناسب و در قالب خبر، گزارش‌های متنوع و حتی مصاحبه به رسانه‌هاست. به نوعی این وظیفه از جنس مسئولیت‌های رسانه‌ای روابط‌عمومی است. رسانه مهم‌ترین کانالی است که یک روابط‌عمومی در اختیار دارد تا از طریق آن بتواند آخرین اطلاعات سازمان متبوع را در اختیار افکار عمومی قرار دهد. در نتیجه هر دو در یک مسیر حرکت می‌کنند. در عین حال، روابط‌عمومی‌ها می‌توانند بخشی از نیازهای خبری رسانه‌ها را تامین و شرایط را برای حضور ارباب جراید در سازمان و گفت‌وگو با مدیران فراهم کنند. رسانه‌ها نیز با انتشار این اخبار، گزارش‌ها و مصاحبه‌ها مردم را در جریان آخرین اقدامات و فعالیت‌های آن سازمان قرار می‌دهند.
 به باور مدیر روابط عمومی شهرداری صدرا رسانه‌ها یکی از بازوهای پرتوان روابط‌عمومی‌ها هستند. مسرور درباره مشکلات و موانع به‌وجود آمده بر سر راه این تعامل و ارتباط دو سویه می‌گوید: بخشی از مشکلات ارتباطی رسانه‌ها و روابط‌عمومی‌ها به استفاده از نیروهای غیرمتخصص و ناآشنا به مباحث رسانه، خبر، تولید محتوا و اخبار کنشی بازمی‌گردد. از جمله ضعف‌های یک روابط‌عمومی نداشتن توانایی در زمینه تولید اخبار کنشی است.
وی درباره نقش رسانه‌ها در این نارسایی ارتباطی تصریح می‌کند که بخشی از مشکلات هم به رسانه‌ها بازمی گردد؛ به گونه‌ای که کیفیت کار حرفه‌ای خبرنگاران به دلیل معضلات و تنگناهای اقتصادی رسانه‌ها افت پیدا کرده و باعث شده که به تولید اخبار توسط روابط‌عمومی‌ها نگاه اقتصادی و کاسب‌کارانه داشته باشند و همین اصالت و استقلال حرفه‌ای‌شان را زیر سوال می‌برد.
مسرور بیان کرد: روابط‌عمومی آینه‌ای برای یک سازمان و نهاد و نماینده آن در ارتباطات داخلی و بیرونی است که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن صداقت و راستگویی است. صداقت به معنی نداشتن سیاست و مدیریت نیست، بلکه منظور، کتمان نکردن یک واقعه و دروغ نگفتن درباره آن به مخاطب است.
وی ادامه داد: در حالت علمی و ایده‌آل، روابط‌عمومی و رسانه در جهت منافع عمومی، مصالح مردم، کشف و بیان حقیقت و هدایت افکار عمومی گام برمی‌دارند و سوگیری هر دو یکی است که امیدواریم این حالت ایده آل در جامعه ما محقق گردد.
وی در پایان روز بیست و هفتم اردیبهشت ماه روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی را به فعالان بی‌ادعای این حوزه تبریک گفت و از رئیس و اعضاء انجمن روابط عمومی‌های استان و همچنین رئیس و اساتید دانشکده خبر که به جهت ارتقای سطح علمی و تخصصی مدیران روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی استان و خبرنگاران تلاش وافر دارند تقدیر و تشکر نمود و اضافه کرد: با ادامه این روند در آینده نزدیک شاهد مدیران متخصص حوزه روابط عمومی و رسانه خواهیم بود. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی