[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۳۹۴
  • دوره جدید

یکه‌تازی تورم در آزادراه ، روزنامه شیراز نوین

 حسین فرزانه- گروه گزارش
آن روزی که روح الله احمدزاده استاندار اسبق فارس در معیت حمید بهبهانی وزیر راه و شهرسازی کلنگ احداث بزرگ‌ترین پروژه آزادراهی کشور را در شهر بیضا به زمین زدند، کمتر کسی فکر می‌کرد آزادراه شیراز- اصفهان به نماد وعده‌های تمام نشدنی دولت‌مردان و مسئولان استانی تبدیل شود. یا اینکه بهبهانی عمر کاری‌اش کفاف افتتاح این پروژه را ندهد. حداقل اینکه افتتاح آن در قرن بعدی را کسی پیش‌بینی نمی‌کرد. پروژه ای که بهمن سال ۸۹ شروع شد و قرار بود با هزینه ۷۲۰میلیارد تومانی ۴ساله تمام شود، حالا اما پس از گذشت ۱۱ سال و صرف هزینه ای بالغ بر 5هزار میلیارد تومان هنوز تا چیده شدن روبان آن فاصله بسیار است.
در طرح اولیه قرار بود آزادراه شیراز- اصفهان در مسیر کریدور شمال-جنوب در دو باند و ۶ قطعه دو شهر تاریخی و توریستی را همراه چشم‌اندازهای کم نظیر منابع طبیعی و آثار باستانی به همدیگر وصل کند. چند سالی که از احداث کم رمق و لاک پشتی پروژه گذشت، قطعه ۷ هم به آن اضافه شد. این قطعه دی ماه سال ۹۵ به طول ۱۴ کیلومتر از گردنه تنگ خیاره در منطقه بیضا به این آزادراه اضافه شد تا به بزرگ‌راه شیراز- سپیدان برسد.
البته این پایان کار نبود و شروع یک مصیبت جدید بود. محور شیراز- سپیدان در محل تلاقی آزادراه شیراز- اصفهان توان تخلیه ترافیک ایجادشده را ندارد. مسئولان برای انتقال ترافیک و کاهش مشکلات ناشی از ازدحام خودروها، قطعه جدیدی برای آزادراه شیراز- اصفهان تعریف کردند. سال ۹۹ قطعه ۲۰ کیلومتری که از سه راهی قلات شروع می‌شود و از بالادست شهرک گلستان به بزرگ‌راه حسینی الهاشمی و کمربندی غربی متصل شده و تا خان زنیان ادامه می‌یابد، به این آزادراه ۲۲۵ کیلومتری اضافه گردید تا پایه گذار یک آزادراه دیگر به نام آزادراه شیراز- بوشهر باشد.
گرچه اراده و خواست ۵۰ساله برای ساخت این پروژه عظیم وجود داشته و دارد، اما کمبود اعتبار به عنوان بزرگ‌ترین دست انداز سرعت اجرای آن را گرفته است. چندین استاندار و وزیر و حداقل سه رئیس جمهور برای تکمیل آن تلاش کرده اند. هر سال که می‌گذرد و هر وزیر و استاندار جدیدی که می‌آید، اولویتش تمام کردن این پروژه است.
این طرح مشارکتی با مشارکت ۵۰ درصدی دولت، ۴۰ درصدی وزارت دفاع و ۱۰ درصدی شرکت شهرهای جدید کشور شروع به کار کرد اما آن طور که نوروزی مسئول دخل و خرج استانداری فارس می‌گوید، طرف سوم این پروژه هیچ پولی نیاورده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان فارس می‌گوید: در این طرح دولت مکلف به پرداخت ٢هزار میلیارد تومان اعتبار بود که تاکنون نسبت به پرداخت یک‌هزار و ٢٠٠میلیارد تومان آن اقدام کرده است و ٧٠٠میلیارد تومان دیگر به این پروژه پرداخت خواهد کرد و وزارت دفاع نیز با توجه به اینکه در این طرح مشارکت دارد، مکلف به پرداخت ٩٠٠میلیارد تومان است و تاکنون نیز بالغ بر ٩٨۶میلیارد تومان پرداختی داشته است؛ اما شرکت عمران صدرا به عنوان یکی دیگر از شرکای این طرح تاکنون هیچ پرداختی نداشته و باید ۴٠٠میلیارد تومان به این طرح پرداخت کند.
قطعاً این اعداد و ارقام با توجه به تورم فعلی و هزینه‌های جانبی و تکمیلی ۶ قطعه نخست و ناتمام ماندن قطعه ۷ و عدم احداث قطعه ۸ که در طراحی اولیه نبوده، بسیار بالاتر خواهد رفت. اگر قطعات شش‌گانه اولیه را تمام شده بدانیم، آن گونه که خیرالله خادمی معاون وزیر سابق راه و شهرسازی می‌گوید: سنگین بودن عملیات خاک‌برداری، وجود معارضین در مسیر و شروع دیرتر عملیات اجرایی، قطعه ۷ از پروژه آزادراهی شیراز- اصفهان را حسابی عقب انداخته است. قطعه ۸ اما داستان غم انگیزتری دارد: با توافق انجام شده برای ساخت این قطعه وزارت دفاع و راه و شهرسازی به ترتیب ۳۰ و ۷۰درصد مشارکت خواهند کرد. امیر سرتیپ حاتمی، وزیر سابق دفاع گفته است در قطعه ۸ که از سه راه قلات به سمت بزرگ‌راه حسینی الهاشمی و خان زنیان ادامه می‌یابد، ۵۰۰میلیارد تومان دیگر سرمایه‌گذاری می‌شود. اما آن طور که پیداست، روی زمین هنوز اتفاق قابل ملاحظه ای نیفتاده و قطعه ۸ حالا حالاها کار دارد.
نکته عجیب در این بین، تلاش عده ای برای افتتاح هرچه سریع‌تر این آزادراه است؛ در حالی که قطعه ۷ هنوز کلی کار دارد و قطعه ۸ نیز در صورت تأمین اعتبارات لازم برای عملیاتی شدن حداقل یک سالی زمان می‌برد.
شاهد مدعا معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه راه‌های کشور است که می‌گوید: به منظور رفاه حال مردم، پروژه آزادراه شیراز- اصفهان را در ۲ مرحله به بهره‌برداری خواهیم رساند که در مرحله نخست پس از تکمیل آسفالت و موارد ایمنی پروژه آماده تردد می‌شود و در مرحله دوم هم آزادراه را تکمیل می‌کنیم. در مرحله دوم نیز پس از آزادسازی تردد، نسبت به انجام برخی کار‌های تکمیلی مانند احداث تقاطع غیرهمسطح یا اجرای لایه‌های دوم و سوم آسفالت اقدام خواهیم کرد.
برخی مسئولان و نمایندگان استان نیز بی میل نیستند که در همین هفته که رئیس جمهور مهمان مردم فارس است، قیچی به دست او دهند تا روبان این آزادراه نیمه کاره شیراز- اصفهان را بچیند؛ اقدامی که بی درنگ ماجرای افتتاح عجیب و غریب پروژه قطار شیراز- اصفهان در دولت احمدی نژاد را در ذهن تداعی می‌کند. از سویی در صورتی که این افتتاح صورت گیرد، مصیبتی عظیم مردم شمال غرب شیراز را تهدید می‌کند. با فرض بر اینکه تمام یا بخش زیادی از بار ترافیک مسیر فعلی اصفهان به شیراز به این آزادراه منتقل شود و این ترافیک به بزرگ‌راه شیراز- سپیدان برسد و به سمت شیراز روانه شود، حال مردم دیدنی است!
مسئولان این پروژه از روز اول گفته اند چنانچه این آزادراه تمام و کمال ساخته شود، کاهش قابل توجه خسارات و هزینه‌های تصادفات جاده‌ای و استهلاک خودروهای عبوری در طول بهره‌برداری، صرفه‌جویی ۷۰۰میلیارد تومانی در سال نخست بهره‌برداری، کاهش مصرف سوخت به میزان سالانه ۱۳۶میلیون لیتر و افزایش ایمنی و کاهش تعداد کشته‌ها و تلفات جاده‌ای کشور به تعداد ۵۵۰ نفر در سال، از مزایای آن خواهد بود. اما مردادماه امسال تردد در این اتوبان نیمه کاره جان یک نفر را گرفت. در این حادثه که مردادماه امسال رخ داد، یک دستگاه خودرو سواری ساینا با تانکر حمل آب در قطعه شش آزادراه شیراز- اصفهان با هم برخورد کرده بودند که راننده خودرو سواری ساینا به دلیل شدت جراحت وارده در دم جان باخت.
واقعیت این است آنچه می‌تواند پایان خوشی برای این پروژه عظیم و ملی رقم بزند و فارس و کشور را از مواهب فوق الذکر بهره مند گرداند، پیگیری دلسوزانه تأمین اعتبارات لازم برای تکمیل سریع‌تر هر ۸ قطعه این آزادراه و انتخاب نام نیک برای آن است. مردم فارس امیدوارند هیئت دولت نگاه ویژه ای به این پروژه راهبردی داشته باشند و مانند دولت‌های قبلی وعده نسیه به آنها ندهد. هرچه باشد مردم این دیار خود را مستحق بهترین‌ها می‌دانند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی