[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

مسواک نزدن و این همه عوارض، روزنامه شیراز نوین

رعایت بهداشت دهان و دندان، اهمیت فراوانی دارد و دیابت، بیماری لثه، مشکلات قلبی و مشکلات کلیوی تنها چند نمونه از عوارض جدی و خطرناک مسواک نزدن برای سلامت بدن هستند.
به گزارش مشرق، یکی از مواردی که باید در آن وسواس داشت و حساس بود، بهداشت دهان و دندان است، زیرا دیگر لازم نیست با نگرانی به دندان‌پزشکی بروید. همان طور که انجمن دندان‌پزشکی بیان می‌کند؛ دهان دریچه‌ای از سلامتی کل بدن است. پس اگر در نظافت آن کوتاهی کنیم، ممکن است به یکی از وضعیت‌های ناگواری که در این قسمت به آن می‌پردازیم دچار شویم؛ شاید برایتان عجیب باشد که با مسواک نزدن روزانه در معرض سکته قلبی تا زایمان زودرس قرار می‌گیریم.
عوارض جدی و خطرناک مسواک نزدن
۱. دیابت:
سال‌هاست که پزشکان به بیماران دیابتی در مورد بیماری لثه هشدار می‌دهند. وجود باکتری بر روی دندان سبب التهاب در بدن شده و به بدتر شدن دیابت کمک می‌کند؛ در نتیجه پردازش انسولین را برای بدن دشوار می‌کند. خبر خوب اینجاست که تحقیقات نشان می‌دهد مسواک زدن و نخ‌دندان کشیدن، راهی آسان برای کاهش خطر ابتلا به دیابت و تشدید آن است.
۲. مشکلات قلبی:
محققان هنوز در حال یافتن ارتباط بین مشکلات قلبی و سلامت دهان و دندان هستند اما شواهد اولیه کمی نگران‌کننده است زیرا همانطور که علت بروز دیابت، التهاب ناشی از بیماری لثه است، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز به این موضوع مرتبط می‌شود.  ژس برای بهبود سلامت قلب خود از مسواک و نخ‌دندان استفاده کنید.
۳. بیماری لثه:
مسواک نزدن و استفاده نکردن از نخ‌دندان موجب بروز مشکلات لثه می‌شود. اگر هنگام مسواک زدن شاهد خون‌ریزی بودید ممکن است در مراحل اولیه این بیماری باشید. هنگامی که التهاب لثه جدی شود، سبب ریزش دندان‌ها خواهد شد. همین امر باعث شده است تا ۱۰ درصد از افراد قبل از رسیدن به سن 50 تا 60 سالگی هیچ دندانی نداشته باشند.
4. زوال عقل:
انجام یک مطالعه‌ ۱۸ ساله در یک جامعه بازنشستگی ارتباط بین بهداشت دهان و دندان را با سلامت روان مشخص کرده است. بیمارانی که دندان‌هایشان را روزانه مسواک نمی‌زدند، ۶۵ درصد بیشتر از افرادی که مسواک می‌زدند به زوال عقل مبتلا شده بودند. این مطالعه، همچنین بیماری لثه را با آلزایمر مرتبط کرده است. فقط تنها چیزی که هنوز مشخص نشده این است که آیا باکتری سبب بروز این مشکل شده است یا عادت‌های ناسالم؟
5. زخم معده:
زخم معده، ناشی از وجود باکتری‌های هلیکوباکترپیلوری است. هنگامی که پلاکی روی دندان ایجاد می‌شود، ممکن است توسط مواد غذایی وارد معده و سپس وارد گردش خون شود، همین مسئله، سبب بروز زخم معده و بیماری‌های مختلف گوارشی خواهد شد. همچنین، بیماری لثه، ابتلا به سرطان معده را نیز به همراه خواهد داشت.
6. استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی‌سیلین:
این باکتری در برابر داروهای آنتی بیوتیکی، مقاوم عمل می‌کند و روی دندان‌های کثیف به‌ویژه افرادی که پروتز دارند ساخته می‌شود. اگر این عفونت به قلب نفوذ کند، سبب مرگ خواهد شد.
7. ذات‌الریه:
شماری از بیماران مبتلا به ذات‌الریه که در بیمارستان بستری هستند از سلامت ضعیف دهان و دندان برخوردار هستند. باکتری‌هایی که باعث ایجاد این بیماری می‌شوند قبل از تنفس ریوی بر روی دندان‌ها کمین کرده‌اند. بیماران سال‌خورده در برابر این شرایط آسیب‌پذیری بیشتری خواهند داشت.
8. ایجاد مشکل در بارداری و زایمان زودرس:
مطالعات نشان می‌دهد که بیماری لثه باعث ایجاد مشکلاتی برای زنان باردار و جنین آنها شده است؛ این بیماری با کاهش وزن هنگام تولد و تولد زودرس نوزاد همراه است زیرا باکتری‌هایی که در بیماری لثه سبب التهاب می‌شوند از جریان خون مادر عبور می‌کنند.
9. مشکلات کلیوی:
در حالی که کلسترول بالا به‌طور معمول سبب ایجاد مشکلات کلیوی می‌شود، بیماری لثه نیز عاملی مؤثر محسوب خواهد شد. افراد مسنی که در حال حاضر به بیماری‌های کلیوی مبتلا می‌شوند با وجود آنکه دندانی نیز ندارند، ۱۱ برابر بیشتر از افرادی که دندان دارند به این بیماری مبتلا خواهند شد.
10. آبسه مغزی:
آبسه، چرک زیر پوستی و ناشی از بهداشت ضعیف دهان و دندان است، پزشکان دلایل کافی برای بروز این بیماری ثبت کرده‌اند و لازم دانسته‌اند برای ادامه حیات، روزی سه بار مسواک بزنیم که در غیر این صورت احتمال ابتلا به آبسه مغزی افزایش خواهد یافت.
11. ایجاد پلاک دندانی:
پلاک، ماده‌ای چسبناک، بدون رنگ و سمی است که در اطراف خط لثه جمع شده و غشایی از باکتری است که سبب آسیب زدن به دندان‌ها و لثه می‌شود. اگر در کمتر از ۲۴ ساعت، مسواک زده نشود باکتری‌ها از قند موجود در دهان تغذیه و رشد می‌کنند. باکتری‌های موجود در پلاک، مواد زائدی همچون اسیدها را تولید کرده و باعث قرمزی، تورم و خون‌ریزی لثه می‌شوند. در صورتی که پلاک از بین نرود، ضخیم‌تر شده و به جرم تبدیل خواهد شد.
12. پریودنتیت (التهاب لثه):
تمام کسانی که بیماری لثه دارند به پریودنتیت مبتلا نخواهند شد. ژنتیک در ایجاد این مشکل دخیل است و اگر به دیابت مبتلا باشید یا سیگار بکشید، احتمال ابتلا به آن وجود دارد. پریودنتیت، سبب سست شدن دندان‌ها و در نهایت ریزش آنها خواهد شد.
13. بوی بد دهان:
باوجود تمام باکتری‌های زنده و تغذیه از طریق قندهای موجود در دهان، تنفس، بویی ناخوشایند خواهد داشت. زیرا این باکتری‌های موجود در دهان، مواد زائدی مانند سولفیت‌ها را آزاد کرده و باعث بوی بد دهان می‌شوند. مسواک نزدن به معنای ایجاد باکتری بیشتر و بوی بد دهان است.
14. از بین رفتن مینای دندان:
با تشکیل پلاک، باکتری‌ها اسید آزاد می‌کنند و این اسید به محض حل شدن در بزاق، سبب تجزیه ساختار مینای دندان خواهد شد. این فرآیند تجزیه‌زدایی یا تخریب‌زدایی نامیده می‌شود.
15. دندان‌های لق:
فارغ از بوی بد و خرابی دندان، باکتری‌های موجود در دهان سبب آبسه دندان و تخریب بافت لثه می‌شوند. این شرایط، موجب عفونت در اطراف ریشه دندان شده و به‌مرور، سبب لق‌شدن دندان‌ها و جدا شدن آنها از لثه خواهد شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی