[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۴۲۹
  • دوره جدید

نگاهی به گستره‌ ایماژ در شعر حافظ ، روزنامه شیراز نوین

ویژه ‌برنامه‌های مرکز حافظ‌ شناسی به‌ مناسبت بیست‌‌وپنجمین سالروز حافظ با سخنرانی‌های علمی‌ هنری استادان و هنرمندان در رشته‌های مختلف هنری ادامه یافت.به گزارش ایکنا از فارس، همزمان با ایام یادروز حافظ، ویژه ‌برنامه‌های مرکز حافظ‌شناسی به‌ مناسبت بیست‌وپنجمین یادروز حافظ با سخنرانی‌های علمی‌هنری استادان و هنرمندان ادامه یافت. در این برنامه محمدرضا امینی، دانشیار دانشگاه شیراز؛ علی‌اصغر میرزایی‌مهر، استادیار دانشگاه علم و فرهنگ و مهدی عظیم‌پور، هنرمند خوش‌نویس، سخنرانی داشتند. در این نشست محمدرضا امینی، دانشیار دانشگاه شیراز به ارائه سخنرانی خود با عنوان «نگاهی به گستره‌ ایماژ در شعر حافظ از نقاشی تا سینما» پرداخت و گفت: برای مشاهده‌ قله‌های زیبایی شعر حافظ و رسیدن به‌حدی که بتوان تحلیل هنری درست و عمیقی از هر بیت و غزل ارائه داد، نخست باید با معنی ایماژ و پایه‌های مقدماتی نقش آن آشنایی یافت. وی سپس به تعریف ایماژ پرداخت و افزود: ایماژ اصطلاحی است که در نقد ادبی غرب بسیار به ‌کار برده می‌شود و گستره‌ معنایی وسیعی دارد؛ تا جایی ‌که از یک سو، به تصویر ذهنی که در ذهن خواننده ایجاد می‌شود، گفته می‌شود و از سوی دیگر، به تأثیر کلی که شعر با مجموعه‌ عناصر خود ایجاد می‌کند، اطلاق می‌‌شود.به‌گفته‌ این مدرس دانشگاه، در شعر حافظ هر دو گونه‌ این نمونه از تصاویر را می‌توان دید؛ البته با این تفاوت که پیداکردن تصاویر ساده در شعر حافظ دشوارتر است.دانشیار دانشگاه شیراز تصریح کرد: درآمیختن هنرمندانه‌ تصویر ذهنی و تعبیر زبانی، یکی از اساسی‌ترین رازهای بوطیقای فنی شعر پرتأثیر و دلپذیر حافظ است. این شگرد، گاه آن‌قدر عادی و خاموش به کار گرفته می‌شود که خواننده با اینکه ناخودآگاه از جادوی کلام سرمست می‌شود، غالباً، متوجه علت فنی آن نمی‌شود؛ اگر هم شود، این آگاهی آن‌قدر مزاحم نیست که مانع جریان ادراک شعر و تلذذ از آن شود. وی افزود: قدرت تصویرپردازی نقاشانه‌ حافظ چنان شگفت‌آور است که برای تجسم و ترسیم صحنه‌ای که او در یکی از زیباترین ابیات خود خلق کرده، باید امکانات و توانایی‌های بسیاری در نقاشی را در هم آمیخت تا شاید بتوان در یک تابلو، مثلاً بیت زیر را نقاشی کرد: مست بگذشتی و از خلوتیان ملکوت / به تماشای تو آشوب قیامت برخاست. وی افزود: شاید بهتر باشد تصاویر شعر حافظ را که هرگز ایستا نیستند، به جای مقایسه با هنر نقاشی، با سینما قیاس کرد؛ چون سینما علاوه بر جنبه‌های بصری، قادر به نمایش عینی حرکت و پخش آوای موسیقی و خلق ریتم نیز است؛ هرچند سینما هم با آن همه امکانات، باز هم نمی‌تواند همه‌ ویژگی‌ها و توانایی‌های عظیم شعر را در خود منعکس کند.ویژگی دیگر شعر حافظ که امینی در سخنرانی خود به آن اشاره کرد، ترکیب‌بندی و تدوین هنری، از طریق سازه‌های زبانی در شعر بود که گفت: یکی از مباحث مهم در نقاشی، ترکیب‌بندی یا کمپوزیسیون است که می‌توان آن را با تدوین و میزانسن در سینما مقایسه کرد و تاحدودی، برابر دانست. در شعر، ترکیب‌بندی یا تدوین، ازطریق دخالت عامدانه و هدفمند در نحو اجزای سخن، یا به‌قول زبان‌شناسان، با چینش‌های مختلف در محور هم‌نشینی ایجاد می‌شود.
 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی