[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

ریزش جمعیت روستایی ، روزنامه شیراز نوین

مدیرکل بنیاد مسکن فارس با اشاره به اهمیت متوقف و معکوس‌شدن روند مهاجرت از روستا به شهر، اجرا و تکمیل طرح‌های عمران روستایی به‌ویژه در روستاهای هدف را از اولویت‌های مهم این اداره کل دانست.
به گزارش شیرازنوین، سید علیرضا حمیدی در یک کنفرانس خبری با اشاره به قرارداشتن در ایام سالروز افتتاح حساب ١٠٠ امام(ره) و تأسیس بنیاد مسکن، به شرح خدمات معاونت عمران روستایی پرداخت و گفت: شرح وظایف معاونت عمران روستایی به سه حوزه زمین، نظارت و ارزیابی فنی و تهیه طرح‌ها بازمی‌گردد.
مدیرکل بنیاد مسکن فارس با بیان اینکه سال گذشته طرح بهسازی حدود ١٠٠٠ روستا اجرایی شد، عنوان کرد: در حال حاضر ٢میلیون و ٦٧٠هزار مترمربع از روستاهای فارس آسفالت شده است. او اضافه کرد: در حوزه عمران روستایی توجه ویژه‌ای به روستاهای هدف گردشگری، روستاهای دارای بافت باارزش و روستاهای شاخص برای کاهش مهاجرت می‌شود؛ چراکه معتقدیم علاوه بر اینکه روستا محل تولید است، هم به افزایش جمعیت کمک خواهد کرد و هم از حاشیه‌نشینی و مهاجرت جلوگیری می‌شود. حمیدی با تأکید بر اینکه باید تلاش کرد نرخ فزاینده کاهش جمعیت در روستاها را تعدیل کنیم، خاطرنشان کرد: سال‌های زیادی بنیاد مسکن با طرح هادی روی کالبد روستاها کار کرده، اما اکنون طرح منظومه‌های روستایی را در دستور کار دارد. در این طرح بخشی از یک شهرستان مطالعه می‌شود و سپس توانمندی‌های روستاهای آن شهرستان استخراج و یک زنجیره ارزش در روستاها تعریف و با تعریف و عملیاتی‌شدن پروژه‌های پیشران، به اشتغال روستاها کمک می‌شود. او با بیان اینکه این طرح‌ها در شورای برنامه‌ریزی استان مطرح و به سایر دستگاه‌های متولی ارائه می‌شود، گفت: این طرح در سه شهرستان جهرم، شیراز و سپیدان در دست مطالعه است. مدیرکل بنیاد مسکن فارس ادامه داد: سال گذشته رشد بازنگری طرح‌های هادی در استان را ٥ برابر کردیم و توانستیم مجوز معادل‌سازی قیر را از هیئت دولت بگیریم و خوشبختانه یک رضایتمندی نسبی در روستاها ایجاد شد. البته طرح هادی ۷۰۰ روستای فارس نیازمند بازنگری است که امیدواریم طی سه سال آینده اجرایی شود. حمیدی با اشاره به اینکه سالانه حدود ١٥هزار استعلام در بخش روستایی فارس پاسخ داده می‌شود، این استعلام‌ها را شامل افزایش محدوده، مغایرت‌های طرح هادی، تغییر کاربری و... دانست و گفت: پنجره واحد زمین اخیراً به مجموعه اقدامات الکترونیک بنیاد مسکن اضافه شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن فارس با اشاره به اینکه واگذاری زمین به افراد از محل دستورالعمل واگذاری زمین انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: سالانه حدود ٤هزار قطعه زمین روستایی واگذار می‌شود.
حمیدی به اعطای سند به خانه‌های روستایی هم اشاره کرد و با بیان اینکه سند ٧٠ درصد از خانه‌های روستایی استان صادر شده است، گفت: سالانه بیش از ١١هزار سند در بنیاد مسکن با هماهنگی اداره‌کل ثبت احوال صادر می‌شود.
او ضمن یادآوری اینکه فارس بیش از ۳هزار روستا و آبادی دارد، تعداد روستاهای بالای ۲۰ خانوار را ٢٣٣٨ اعلام و خاطرنشان کرد که ۱۰۰درصد این روستاها، دارای طرح هادی است. حمیدی گفت: بالغ بر ۶۷ درصد از ٣٧٦هزار واحد مسکونی روستایی در فارس، مقاوم‌سازی شده و به آنها وام اختصاص یافته است. هم اینک ۱۲۱هزار واحد مسکونی روستایی غیرمقاوم نیز در استان داریم که نیازمند مقاوم‌سازی است. نماینده ولی‌فقیه در بنیاد مسکن فارس نیز در ادامه این نشست به نقش میانجیگری رسانه‌ها بین حوزه‌های ستادی و مردم اشاره و عنوان کرد: رسانه‌ها راهنمایان خوبی برای تمرکز ما بر خدمت‌رسانی به جامعه هدف هستند.
حجت‌الاسلام سید علی نجفی، ادامه داد: بسیاری از مشکلات و تنگناها با ارتباط‌گیری خوب رسانه‌ها بین مسئولان و مردم حل و موجب خدمت‌رسانی به جامعه هدف 
شده است. 
نماینده ولی‌فقیه در بنیاد مسکن فارس اضافه کرد: بنیاد مسکن بر اساس فرامین امام و رهبری، خدمات خود را به محرومان و روستاها و مردم کم‌درآمد و قشر آسیب‌پذیر اختصاص داده است.
نجفی با بیان اینکه حجم گسترده‌ای از فعالیت‌های بنیاد مسکن به شهرهای ٢٥هزار نفر و روستاها اختصاص دارد، تصریح کرد: بنیادی کارکردن مهم‌ترین رویکرد این مجموعه است و در واقع بنیادی‌بودن، برند بنیاد مسکن است.
این مقام مسئول با بیان اینکه خانه‌دارشدن افراد محروم و مستضعف از اهداف مهم امام(ره) در راه‌اندازی بنیاد مسکن بود، گفت: در دولت‌های مختلف طرح‌های مسکن ارائه می‌شود، اما ما چون باید خدمت بی‌مزدومنت ارائه دهیم، به هر طرح مسکن کمک خواهیم کرد و اکنون هم بنیاد مسکن سهم بسزایی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن دارد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی