[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۴۲۵
  • دوره جدید

۱۲ مورد از بهترین و بدترین غذا‌ها برای کبد، روزنامه شیراز نوین

• اوت میل:
غذا‌های حاوی مقادیر زیاد فیبر می‌تواند باعث شود که کبد شما به بهترین شکل عمل کند. آیا به یک راه عالی برای شروع روز خود نیاز دارید؟ اوت میل را امتحان کنید. تحقیقات نشان داده است که این باعث از بین ‌رفتن وزن اضافه و چربی‌های شکمی می‌شود که راهی عالی محسوب می‌شود برای سالم نگه‌داشتن کبدتان
• دوری از غذا‌های چرب:
سیب‌زمینی سرخ‌شده و همبرگر باعث دور نگه‌داشتن کبد شما از سلامتی می‌شوند. مصرف زیاد غذا‌های دارای چربی اشباع باعث می‌شوند که کبدتان نتواند کارش را به‌درستی انجام دهد. به‌مرور و در طول زمان این مشکل باعث التهاب می‌شود و در نهایت باعث سختی بافت کبد می‌شود که به آن سیروز می‌گویند. دفعه بعد که در شرایط سفارش غذا قرار گرفتید حتماً تغییر عقیده داده و غذایی سالم‌تر را انتخاب کنید.
• کلم ‌بروکلی:
مقادیر زیادی از سبزی‌ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید اگر می‌خواهید که کبدی سالم داشته باشید. کلم بروکلی می‌تواند بخشی از این استراتژی باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که بروکلی این خوراکی ترد می‌تواند از بروز کبد چرب بدون استفاده از نوشیدنی‌های الکلی جلوگیری کند. اگر بروکلی را بخارپز کنید کمی بیش از حد صدا می‌کند و آن‌ها را خردکنید و روی آن خلال بادام و زغال‌اخته خشک بریزید. همچنین اگر با سیر و سُس بالزامیک سرخ شود خیلی خوشمزه می‌شود.
• قهوه:
اگر شما نمی‌توانید روزتان را بدون قهوه سپری کنید باید به شما بگویم که قهوه برای کبد شما فوایدی دارد. تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه دو تا سه فنجان قهوه از کبد شما در برابر آسیب ناشی از رژیم غذایی بد حفاظت می‌کند. برخی از تحقیقات نشان داده است که قهوه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را تا حدودی کاهش می‌دهد.
• شکر را کاهش دهید:
محصولات حاوی شکر زیاد می‌توانند برای کبد شما مشکل ایجاد کنند، زیرا بخشی از وظیفه کبد آن است که قند را به چربی تبدیل کند. اگر بیش از اندازه از شیرینی‌ها استفاده کنید این قند‌ها به چربی زیاد تبدیل می‌شوند و این‌ها در جایی قرار می‌گیرند و اندامی را احاطه می‌کنند که به آن تعلق ندارند. در طولانی‌مدت مصرف زیاد شیرینی‌ها می‌تواند باعث بروز بیماری کبد چرب شود. پس‌کاری را انجام دهید که به نفع کبدتان است و گاهی اوقات از شیرینی‌ها استفاده کنید.
• چای سبز:
چای سبز ماده‌ای است که سرشار از آنتی‌اکسیدانی به نام کاتچینز است. تحقیقات نشان داده است که چای سبز می‌تواند از برخی از سرطان‌ها مانند سرطان کبد جلوگیری کند. اگر چای سبز را دم کنید و داغ بنوشید میزان بیشتری کاتچین دریافت می‌کنید. چای سرد و یا چای‌های سبز آماده‌ای‌ها میزان کمتری از این نوع آنتی‌اکسیدان دارند.
• آب:
یکی از بهترین راه‌هایی که شما می‌توانید کبد خود را سالم نگه‌ دارید در وزن سالم ماندن است. پس به نوشیدن آب عادت کنید به‌جای آنکه از نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های شیرین استفاده کنید. شما از میزان کالری که در طول روز نگه می‌دارید شگفت‌زده خواهید شد.
• بادام:
مغز‌ها به‌ویژه بادام منابعی سرشار از ویتامین ای هستند. تحقیقات نشان داده است که این مواد مغذی می‌توانند از بیماری کبد چرب جلوگیری کنند. بادام برای قلب هم نیز مناسب و مفید است پس دفعه بعد که خواستید میان وعده‌ای انتخاب کنید بادام را برگزینید و یا بادام را به سالاد خود بیفزایید.
• اسفناج:
برگ‌های سبز سرشار از آنتی‌اکسیدانی به نام گلوتاتیون هستند که به بهبود عملکرد کبد بسیار کمک می‌کنند و از آماده‌کردن اسفناج آسان‌تر وجود ندارد. اسفناج می‌تواند گزینه مناسبی برای سالاد شام باشد و بسیار خوشمزه می‌شود اگر به آن سیر و روغن‌زیتون افزوده شود.
• بلوبری:
بلوبری‌ها سرشار از ماده‌ای مغذی به نام پلی فنول هستند که از کبد در برابر بیماری کبد چرب بدون استفاده از نوشیدنی الکلی حفاظت می‌کنند که این بیماری می‌تواند به علت تراکم چربی و یا میزان بالای کلسترول ایجاد شود. اگر بلوبری متناسب با ذائقه شما نیست می‌توانید از مواد دیگری که سرشار از پلی‌فنول هستند مانند شکلات تلخ، روغن‌زیتون و آلو استفاده کنید.
• گیاهان و ادویه‌ها:
آیا شما می‌خواهید هم‌زمان از قلب و کبد خود محافظت کنید. مقداری پونه کوهی، مریم‌گلی و رزماری بر روی غذای خود بپاشید. آن‌ها منبع بسیار خوبی از پلی فنول‌ها هستند. فواید مازاد: آن‌ها می‌توانند میزان نمک موجود در غذا را تقلیل دهند. دارچین پودر کاری و زیره موادی هستند که امتحان کردن آن‌ها نیز خوب است.
• غذا‌های میان وعده بسته‌بندی محدود:
دفعه بعد که خواستید سراغ خرید یک میان وعده بروید بهتر است به‌جای آن از میان وعده سالم استفاده کنید. 
مشکلی که چیپس و غذا‌های آماده دارند این است که آن‌ها پر از نمک و شکر و چربی هستند. برای کم کردن آن‌ها بهتر است رژیم غذایی در نظر بگیرید که سالم‌تر باشد. یک استراتژی خوب اینکه به همراه خود میان وعده سالم به محل کارتان ببرید. به‌جای آن‌ها موارد زیر را امتحان کنید مثلاً: سیب با کره مغز‌ها و یا نخودفرنگی شیرین و یا یک‌کاسه کوچک حمص.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی