[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۴۲۸
  • دوره جدید

یک پیاده روی ساده هم برای سلامتی مفید است، روزنامه شیراز نوین

مدیر روابط عمومی‌ هیئت ورزش بیماران خاص و پیوند اعضاء استان فارس گفت: کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن فعالیت‌های اجتماعی به‌ویژه  ورزش و  فعالیت‌های بدنی در باشگاه‌های ورزشی و فضاهای ورزشی را  متوقف کرده و این در حالی است که برای ورزشکاران، دنیای بدون ورزش از دنیای پر شده از ویروس کرونا هم غیر قابل ‌تحمل‌تر است. فتحی با بیان اینکه بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی  بهترین راه جلوگیری از انتقال و شیوع کووید-۱۹ در بین افراد جامعه شکستن زنجیره انتقال است، تصریح کرد: با وجود واکسیناسیون عمومی، همچنان متولیان حوزه بهداشت و سلامت بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و پرهیز از رفتن به مکان‌های شلوغ و پرجمعیت برای جلوگیری از انتقال ویروس تأکید دارند. 
وی ابراز کرد: متأسفانه قرنطینه خانگی و شروع این پاندمی ‌موجب بی‌تحرکی و عدم فعالیت‌های بدنی بسیاری از مردم شده که در این شرایط ورزش کردن در خانه بهترین راه برای بی‌تحرکی است تا بتوانیم  روحیه و انرژی را به خودمان بازگردانیم.  در کنار تأثیرات شگفت‌انگیز ورزش بر سلامت جسم و روان، چنین فعالیت‌هایی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را در برابر بیماری‌های مختلف مقاوم کند.
فتحی با اشاره به کم تحرکی به‌عنوان یکی از شرایط پیش آمده ناشی از قرنطینه خانگی، عنوان کرد: در دنیای امروز فعالیت‌ها و تفریحات ما اغلب به گونه‌ای است که یا  چندین ساعت پشت میز می‌نشینیم و با کامپیوتر کار می‌کنیم و یا به دلیل استفاده از  تلفن همراه اغلب چندین ساعت یکجا نشسته‌ایم.
به گفته وی، براساس اطلاعیه انجمن روان‌شناسی سلامت ایران؛  افراد باید سعی کنند بیش از 30 دقیقه در یک نقطه ساکن نباشند یا ننشینند و به بهانه‌های مختلف راه بروند.
فتحی با بیان این نکته که  ورزش نکردن و داشتن یک زندگی غیرفعال و بی‌تحرک می‌تواند سلامت جسمی ‌افراد را تحت تاثیر منفی قرار دهد، عنوان کرد: اضافه وزن، چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی و مشکلات عضلانی مانند کمر درد و ...  بخشی از مشکلات کم تحرکی است که می‌تواند کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار دهد، چرا که با کاهش فعالیت بدنی کالری‌های کمتری سوزانده می‌شود و این منجر به اضافه وزن و چاقی، کم شدن قدرت ماهیچه‌ها و تضعیف استخوان‌های بدن می‌شود که ممکن است در ابعاد وسیع‌تر مشکلات بیشتری را برای سلامتی انسان به‌وجود آورد.  
او ادامه داد: عدم تحرک و نداشتن فعالیت‌‌های بدنی روزانه، یک روز کسالت بار را برای افراد در پی دارد و با تغییر در ساعت خواب این اختلال در طولانی مدت می‌تواند بر روی سلامت جسمی ‌و روانی بدن تأثیر منفی بگذارد. اما با شروع ورزش این اختلال رفع خواهد شد. 
 فتحی ادامه داد: برای ایجاد تغییر در سبک زندگی الزامی ‌برای شروع با ورزش‌های سنگین و سخت نیست بلکه یک پیاده‌روی ساده روزانه می‌تواند شما را جهت رسیدن به سلامت فیزیکی بدن یاری نماید.
وی اضافه کرد:  طبق تحقیقات انجام شده توسط محققان، انجام فعالیت‌های بدنی منظم  می‌تواند در کاهش معضل اضطراب و استرس مؤثر باشد، معضلی که این روزها بسیاری از افراد جامعه با آن مواجه هستند.فتحی در پایان خاطر نشان کرد: انجام تمرینات منظم ورزشی باعث ایجاد شرایط روانی و اجتماعی بهتر، افزایش و حفظ قدرت عضلانی، تناسب اندام، تحرک مفصلی، انعطاف پذیری و در نتیجه بهبود فعالیت‌های روزمره و کیفیت مطلوب زندگی می‌شود. اما این موضوع را نباید نادیده گرفت که علاوه بر انجام فعالیت‌های بدنی و ورزش منظم، هر فرد با توجه به شرایط جسمانی خود نیازمند یک رژیم غذایی سالم سرشار از غذاهای کم کالری است، چرا که غذای سالم عملکرد بدن را بهبود می‌بخشد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی