[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

تلخی تورم بر کام روزه‌داران ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین:
رئیس اتحادیه صنف پزندگان شیراز گفت: برای تأمین شکر موردنیاز صنف پزندگان شیراز در ماه مبارک رمضان برای طبخ ترحلوا، از اتاق اصناف مرکز فارس تقاضای تعامل بیشتر با اداره غله استان داریم.
گرانی مواد اولیه و اقلام غذایی بر بسیاری مشاغل تأثیرگذار بوده است که صنف پزندگان شیراز هم از این قاعده مستثنی نمانده است.
با توجه به اینکه در ماه رمضان غذاها و خوراک‌های سنتی مانند ترحلوا طبخ و عرضه‌ می‌شود و تقاضا برای آش سبزی شیرازی هم افزایش می‌یابد، لازم است تا با رایزنی و انجام اقدامات حمایتی، از این صنف حمایت بیشتری شود.
صمد روشن‌ضمیر، رئیس اتحادیه صنف پزندگان شیراز در همین خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار ما، می‌گوید: ترحلوا یک دسر خوشمزه و ویژه ماه مبارک رمضان است که نوبرانه این ماه به شمار رفته و تنها در این ماه طبخ می‌شود. تهیه آن همواره موردتوجه و در اولویت آشپزهای واحدهای صنفی و پزندگان ما در شیراز قرار دارد. 200 آشپز واحدهای صنفی ما در ماه مبارک رمضان خدمات 
می‌دهند.
وی با تأکید بر گرانی شکر، زعفران، شیر و... ادامه می‌دهد: تمامی این مواد اولیه گران شده‌اند و هر سال اداره غله استان به صنف ما شکر اختصاص می‌داد و شکر موردتقاضا را تأمین می‌کرد؛ اما امسال از 200 تُن شکر درخواستی ما تنها اعلام کرد که 10 تُن را می‌تواند تأمین کند که به دلیل کم‌بودن این میزان، آن را دریافت نکردیم؛ چون جواب‌گوی واحدهای صنفی ما نبود. روشن‌ضمیر همچنین اضافه می‌کند: گرانی مواد اولیه بر قیمت ترحلوا اثر گذاشته و قیمت آن در مقایسه با ماه رمضان سال گذشته، حدوداً بیش از 2 برابر شده است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا میزان فروش ترحلوا به دلیل گرانی کاهش یافته، عنوان می‌کند: به دلیل اینکه ترحلوا نوبرانه ماه مبارک است و تنها در ماه رمضان طبخ می‌شود، فروش آن کم نشده است.
رئیس اتحادیه صنف پزندگان شیراز با تأکید بر لزوم حمایت مسئولان و توجه به تأمین مواد اولیه می‌افزاید: از اتاق اصناف مرکز استان فارس تقاضا داریم که تعاملات بیشتری با اداره غله استان داشته باشد تا در خصوص تأمین و توزیع مواد اولیه همچون شکر، حمایت بیشتری از صنف پزندگان شود.
وی همچنین تصریح می‌کند: در خصوص یکسان‌سازی قیمت کله‌پاچه پخته‌شده هم لازم است تا جهاد کشاورزی استان نظارت خود را بر کشتارگاه‌ها که مجموعه خصوصی هستند، افزایش دهد تا کله‌پاچه با یک نرخ یکسان عرضه شود و در این خصوص هم تقاضای حمایت بیشتری داریم.
رئیس اتحادیه صنف پزندگان شیراز، تأمین روغن را از دیگر نیازهای این صنف عنوان می‌کند و می‌گوید: در ماه مبارک رمضان به دلیل طبخ خوراک‌هایی همچون آش سبزی، حلیم بادمجان و... شاهد افزایش مصرف روغن هستیم. امسال درخواست تأمین 300 تُن روغن را از اداره صمت استان برای واحدهای صنفی در شیراز داشتیم که محقق نشده است و واحدهای ما روغن را به‌صورت آزاد 
تهیه می‌کنند.
روشن‌ضمیر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ثبت ملی آش سبزی شیرازی، بیان می‌کند: آش سبزی برند شهر شیراز است و نباید اجازه داده شود که دست‌فروشان با عرضه بی‌کیفیت این آش، برند را زیر سؤال ببرند و از واحد سد معبر شهرداری شیراز خواستار نظارت بیشتر بر دست‌فروشان آش و جگر هستیم؛ زیرا بعضاً دیده شده است که برخی دست‌فروشان جگر مرغ را به عنوان جگرپرده گوسفند و با قیمت گزاف می‌فروشند و اگر ترتیبی داده شود که دست‌فروشان هم زیر نظر اتحادیه سامان‌دهی شوند، نظارت بر عملکرد آنها افزایش یافته و به تبع آن سلامت همشهریان ما نیز موردحمایت بیشتری قرار خواهد گرفت.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی