[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۴۱۹
  • دوره جدید

سفته‌بازی خودرویی ، روزنامه شیراز نوین

 حسین فرزانه- گروه گزارش
مردم ایران نه از قیمت این ماشین نه از کیفیت آن و نه از امنیت آن هیچ یک رضایت ندارند... بله صحبت از پراید است؛ ماشینی که در آمریکا متولد شد و در ایران رسماً مرد. ۴۰ سال عمر کرد. دقیقاً در میانه عمر خود در سال ۱۳۷۲ وارد کشورمان شد. خودرویی پرطرفدار، پرشتاب، پرتیراژ، پرحاشیه، پرحادثه اما در عین حال، کم‌مصرف، کم‌قیمت، کم‌خرج، کم‌کیفیت و اخیراً کمیاب!
در سال ۹۹ رسماً شماره گذاری انواع پراید صفر متوقف شد. اما هیچ ماشینی تا امروز نتوانسته جایش را پر کند. کارکرده‌هایش همچنان طرفداران زیادی دارد. شاهد مدعا، بازار این روزهای خودرو در شیراز است. بررسی روند قیمت‌ها در بازار خودرو از افزایش قیمت خیره کننده خودروهای پراید موجود در بازار حکایت دارد. پراید ۱۱۱ مدل ۹۷ به بالا با کارکرد بیش از ۱۰هزار کیلومتر که در سال ۹۹ حدود ۹۰میلیون بود، درست یک سال بعد، یعنی مهر سال ۱۴۰۰، به ۱۲۶میلیون تومان رسیده است. یعنی ۴۰ درصد بیشتر از پارسال. پراید ۱۳۱ یکی دیگر از مدل‌های پرطرفدار حدود ۴۵ درصد. وانت پراید ۱۵۱ کارکرده، ۵۴ درصد. برخی از مدل‌های این خودرو حتی ۶۵ درصد نسبت به سال گذشته گران شده اند. همین روند افزایش قیمت درمورد سایر خودرو‌های کارکرده هم دیده می‌شود؛ در پژو ۴۰۵ با موتور TU5 و مدل SLX کارکرده شاهد رشد ۴۰ درصدی قیمت از مهر پارسال تا امسال هستیم. قیمت این ماشین از ۱۴۳میلیون به ۲۰۳میلیون رسیده است. درمورد پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هم شاهد افزایش بیش از ۳۱ درصدی هستیم. قیمت سمند LX، ۳۵ درصد رشد داشته است. سمند با موتور EF7 در مدت مشابه ۳۰ درصد رشد قیمت را تجربه کرده است. قیمت خودروهای دنا، رانا، تندر، ساندرو و انواع خودروهای مونتاژی کارکرده دست کم بیش از ۲۵ درصد گران‌تر شده اند.
فعالان صنفی معتقدند کاهش شدید عرضه خودروهای داخلی، عبور قیمت دلار از مرز ۲۶هزار تومان، انتظارات تورمی ناشی از پیچیدگی مذاکرات هسته‌ای و تداوم رشد نرخ تورم، از عواملی است که به افزایش قیمت خودرو در حاشیه بازار دامن زده است. اما به هیچ وجه نمی‌توان نقش دلالان در گرانی خودرو را نادیده گرفت. در حقیقت فعلاً بازار در دست دلالان است و گوش می‌برند آن گونه که می‌خواهند.
در چهار گوشه شهر چند نفر مواجب بگیر دارند. به محض اینکه خودرویی از سوی فروشنده در سایت‌هایی مانند دیوار و شیپور و... گذاشته می‌شود، در کمترین زمان ممکن خود را به فروشنده می‌رسانند و خودرو را با هر ترفندی می‌خرند. بعضاً حتی حاضرند بیعانه بدهند بی آنکه خودرو را ببینند! همه تلاششان این است که خودرو خوب و سالم مستقیماً در اختیار مصرف کننده واقعی قرار نگیرد. با ترفند کارواش، واکس، پولیش، تعویض چراغ‌ها و قالپاق‌ها بار دیگر خودرو آگهی می‌شود؛ این بار اما حداقل ۱۵ درصد بیشتر!
این بخشی از بازار عجیب خودرو در شیراز است. اما چرا بازار این صنعت ملی به این روز افتاده است؟ مسیح فرزانه کارشناس صنعت خودرو در این خصوص می‌گوید: قیمت خودرو در بازار کشور ما متأثر از فاکتورهای مختلفی چون نرخ ارز، میزان تورم، نقدینگی موجود، تیراژ تولید، سیاست‌های پولی، دلالی و قیمت گذاری دستوری و... دیگر است. عده ای اما بلای اصلی را قیمت گذاری دستوری می‌دانند.
دولت ۲۰ درصد سهام دو شرکت بزرگ خودروسازی دارد اما برای این دو شرکت که بالغ بر ۵۰هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد، قیمت گذاری می‌کند. خوشحال است که مثلاً نگذاشته کالا گران شود و سرش را شب راحت بر بالین می‌گذارد؛ اما در این بین مصرف کننده و خودروساز خواب به چشمانشان نمی‌رود و هر دو سوی معامله ضرر می‌کنند!
چند صباحی است برای سامان‌دهی بازار، خودرو را به شیوه قرعه‌کشی می‌فروشند. ۲۴ مرحله قرعه کشی برای محصولات ایران خودرو و چند مرحله ای برای محصولات سایپا برگزار 
شده است. 
وزیر صمت جدید اعلام کرده موافق قرعه‌ کشی نیست اما طبق روال قبل ادامه دارد. آن‌هایی که شانس خوبی دارند خوشحال هستند برنده می‌شوند و اما بیشتر مردم ناراضی اند و معترض. این شیوه فروش قرار بود محصول را مستقیم به دست مصرف کننده واقعی برساند اما حالا برندگان خوش شانس حواله فروش تحویل سه ماهه دنا پلاس اتوماتیک را ۶۰میلیون تومان، پارس سال را ۶۵میلیون تومان، 207 دستی پانوراما را ۸۰میلیون تومان و رانا پلاس را نیز ۷۰میلیون تومان به دلالان می‌فروشند. این شیوه فروش نه تنها دلالان را از چرخه تأمین خودرو حذف نکرد، بلکه مردم را به دلالی نیز تشویق کرد.
اما واقعاً چاره کار چیست؟ کارشناسان بر این باورند که رسیدن به توافق جدید برجامی، اصلاح فرمول قیمت گذاری دستوری خودرو و آزاد شدن واقعی واردات خودرو می‌توانند یک محرک بسیار مثبت در کاهش قیمت خودرو در سبد محصولات گوناگون در آینده باشند اما حداقل در کوتاه مدت بعید است اتفاق 
خاصی بیفتد.
برخی چاره کار خودروسازی را سرازیر کردن تکنولوژی موشک به حوزه خودرو می‌دانند. این ایده مخالف و موافقانی دارد. کیست که نداند موشک نه بازار رانتی دارد نه دلال ندارد و نه متقاضی هول و بی فکر! نه هیئت مدیره رانتی دارد نه ده‌ها شرکت اقماری و تودرتو! موشک دلسوز دارد. مدیر جهادی دارد. هدفش اقتدارآفرینی است؛ نه گذاشتن پول روی پول.
با همه این تفاسیر خرید خودرو حتی پراید کارکرده مدل‌های پایین نیز این روزها برای بسیاری از مردم آرزوست. طنز تلخ اینکه بانک‌های آینده، ایران زمین، پارسیان، دی، تجارت، ملی و سپه تا ۱۵میلیون تومان وام خودرو می‌دهند. ۱۸ درصد و بازپرداخت ۳۶ماهه. لطفاً اقساط خود را به موقع پرداخت کنید!

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی