[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۴۲۵
  • دوره جدید

نیش برق بدون نوشدارو ، روزنامه شیراز نوین

قطعی‌های مکرر برق در تابستان سبب آسیب و خسارت به لوازم برقی مردم شد، اما برای دریافت خسارت مردم همچنان 
بلاتکلیف هستند.
به گزارش شیرازنوین به نقل از تسنیم، پس از گذشت چند ماه از گلایه‌مندی شهروندان نسبت به قطعی مکرر و بی‌موقع برق و اطلاع نداشتن از جدول خاموشی‌های وزرات نیرو، برکنار شدن وزیر سابق نیرو و همچنین بر زمین ماندن وعده‌های عمل نشده مسئولان برق، سخنگوی وزارت نیرو آب پاکی را بر دست مشترکان ریخته و می‌گوید: هنوز برای پرداخت خسارت به مشترکان خسارت دیده پیمانکار بیمه مشخص نشده است. 
 به گفته وی، مشترکان می‌توانند درخواستشان را در وب سایت بیمه توانیر ثبت و پس از مشخص‌شدن پیمانکار حق خود را مطالبه کنند؛ این در حالی است که مشترکان در هر دوره از آبونمان خود با اطلاع یا بدون اطلاع مبلغی را با عنوان بیمه پرداخت می‌کنند.
هوشنگ زارع ساکن خیابان عبیرآمیز شیراز که در قطعی‌های مکرر برق متضرر شده است، می‌گوید: متأسفانه در زمان خاموشی‌ها با وجود همه مراقبت‌ها از کالای برقی و رعایت مصرف برق، تلویزیون خانه یکباره سوخت و به دلیل مبلغ بالای دستمزد هنوز نتوانسته‌ام تلوزیون منزل را تعمیر کنم.
وی در پاسخ به این سؤال آیا در سامانه بیمه‌ای وزارت نیرو برای دریافت خسارت ثبت‌نام کرده یا خیر، می‌گوید: فقط توانسته‌ام نام‌نویسی کنم اما به پرداخت اداره برق زیاد اعتماد ندارم؛ زیرا به وعده‌هایشان زیاد خوش بین نیستم. دلیل این موضوع آن است که وقتی نتوانند به جدولی که اعلام کرده‌اند برای خاموشی‌ها عمل کنند، حالا چگونه می‌توانند در پرداخت خسارت‌ها با مشترکین صادق باشند.
فاطمه شیری دیگر شهروندی که در ایام خاموشی‌ها یخچال فریزر منزلش به‌دلیل نوسانات برقی با مشکل مواجه شد و هزینه یک‌میلیون و 840هزار تومانی روی دستش گذاشته شده، به تسنیم می‌گوید: چنانچه بخواهم منتظر پرداخت خسارت اداره برق باشم، باید تمام محتویات فریزر را دور ریخته تا منتظر شویم خسارت ناچیزی پرداخت شود؛ این در حالی است که به نظر می‌رسد وقت و هزینه‌ای که صرف خواهد شد بیشتر از خسارتی است که قرار است از سوی اداره برق پرداخت شود.
به گفته این شهروند، یکی از بستگانشان که در حدود 1.5 سال پیش با تأیید کارشناسان اداره برق به دلیل نوسانات برقی موتور یخچالشان سوخت، هنوز موفق به دریافت خسارت نشده و همچنان دل‌خوش به وعده‌های اداره برق هستند.
یکی از اعضای اتحادیه تعمیر لوازم خانگی شیراز می‌گوید: آسیبی که در این دوره از قطعی برق به لوازم خانگی مشترکان وارد شده، نسبت به دوره‌های قبلی 70 درصد افزایش داشته و این در حالی است که بسیاری از شهروندان برای تعمیر که مراجعه می‌کنند، اول هزینه را جویا می‌شوند و به محض اطلاع از قیمت‌ها از تعمیر صرف نظر می‌کنند.
این عضو با سابقه اتحادیه که به گفته خودش 42 سال است شغل تعمیرات لوازم منزل را بر عهده دارد، می‌افزاید: بسیاری از مشتریان به دلیل استفاده از محافظ‌های غیراستاندارد یا غیرمناسب، با سوختگی کالای لوازم خانگی مواجه شده‌اند که به نظر می‌رسد بیشترین خسارت به آنان وارد شده است.
وی با بیان اینکه در زمان قطعی‌های مداوم برق به صورت گسترده، نگرانی مردم از سوختن وسایل برقی‌شان را بیشتر کرد و خرج اضافه‌ای نیز به آن‌ها تحمیل شد، می‌گوید: به نظر می‌رسد خاموشی‌های مکرر نه‌ تنها برق مشترکان خانگی را تحت‌تأ‌ثیر قرار داد، بلکه دامن‌گیر صنایع نیز شد؛ چراکه تمامی اصناف با مشکل مواجه شدند و خسارت‌های آنان در مقایسه با مشترکین چند برابری بود. جواد ابوالحسینی، مدیر فروش انرژی و وصول مطالبات شرکت توزیع برق شیراز با اشاره به اینکه هنوز آمار دقیقی از سایت توانیر مبنی بر تعداد خسارت‌دیدگان و ثبت‌نام کنندگان در استان فارس گزارش نشده است، به تسنیم می‌گوید: مشترکان خسارت دیده سال جاری پس از ثبت نام در سایت کد رهگیری دریافت می‌‌کنند و هر زمان که وزارت نیرو اعلام کند می‌توانند خسارت خود را دریافت کنند. وی در پاسخ به اینکه آیا تاکنون اداره برق به مشترکین خسارت دیده استان فارس‌ غرامت پرداخت کرده است یا خیر، اظهار داشت: در سال گذشته بر اساس آخرین بررسی‌ها 462 مشترک این اداره به دلایل مختلف کالای برقی آنان با مشکل مواجه شد که به 200 نفر از سوی بیمه خسارت پرداخت شد و مابقی به دلیل نقص مدرک و عدم تأیید مشمول دریافت خسارت نشدند.
این مقام مسئول با تأکید بر‌اینکه دریافت خسارت تنها مشمول مشترکین خانگی و تجاری می‌شود، می‌افزاید: پرداخت خسارت مشمول سایر تعرفه‌های برق نمی‌شود. 
این کارشناس مسئول علت آسیب‌دیدگی و بیشترین کالای آسیب دیده را اینگونه توضیح می‌دهد: آسیب دیدن کالای لوازم خانگی دلایل مختلفی دارد که مهم‌ترین آن نوسانات برق در شبکه است. اداره شرکت توزیع برق شیراز مانند دیگر ادارات حامی مصرف‌کنندگان برق است و مکلف هستند از شرکت‌های بیمه‌ای تحت تعهد وزارت نیرو علت عدم پرداخت خسارت مشترکین را جویا شوند و پیگیری کنند. مدیر فروش انرژی و وصول مطالبات شرکت توزیع برق شیراز از مشترکین خواست برای ثبت خسارت از طریق سامانه https://bime.tavanir.org.ir اقدام کنند. محسن جوادی آزاد، سخنگوی صنعت برق استان فارس نیز می‌گوید: بر اساس سیاست‌های وزارت نیرو پرداخت خسارت به مشترکان در صورتی که ناشی از نوسان‌های برق و نظیر آن باشد، انجام و پرداخت خواهد شد.
به‌گفته وی مشترکان خسارت دیده که در پی ناشی از نوسان‌های برق و نظیر لوازم برقی آنان با مشکل مواجه شده باشد، می‌توانند با مراجعه به آدرس https://bime.tavanir.org.ir شناسه قبض خود و قطعه آسیب دیده را اعلام کنند. بیمه پس از بررسی و تأیید خسارت ناشی از نوسان، نسبت به پرداخت خسارت اقدام کنند.
سخنگوی صنعت برق استان فارس با اشاره به آخرین وضعیت بیمه نوسانات برق مشترکان می‌گوید: بر اساس خبرهای وزارت نیرو تاکنون چندین مرتبه مناقصه برای مشخص شدن تکلیف شرکت بیمه پیمانکار برای پرداخت خسارت به مشترکان خسارت دیده ناشی از نوسانات و قطعی‌های برق برگزار شده، اما متأسفانه هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته است.
به عقیده جوادی آزادی قیمت لوازم خانگی در یک سال گذشته به شدت افزایش یافته و در نتیجه شرکت بیمه‌ای باید خسارت سنگینی را بابت خراب شدن وسایل برق پرداخت کند. این در حالی است که حق بیمه‌ای که از مشترکان دریافت می‌شود، هیچ تغییری نداشته و به همین دلیل شرکت‌های بیمه‌ای مدعی هستند که شرکت در این مناقصه برای آنان صرفه اقتصادی ندارد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی