[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

خواص ۱۱۰ سبزی در این گیاه جمع شده است ، روزنامه شیراز نوین

به گزارش صد آنلاین، اسیدهای چرب آُمگا۳ چربی‌های مهمی هستند که بدن نمی‌تواند آنها را تولید کند. بنابراین باید آ‌ها را از رژیم غذایی دریافت نمائیم. گرچه خُرفه در مجموع حاوی چربی اندکی می‌باشد، اما بخش اعظم چربی‌های آن به‌شکل اسیدهای چرب اُمگا ۳ می‌باشند. در حقیقت، خُرفه شامل دو نوع اسیدهای چرب اُمگا ۳ شامل ALA و EPA. ALA است که در گیاهان بسیاری یافت می‌شود، اما EPA به‌طور عمده در محصولات حیوانی (مانند ماهی‌های چرب) و جلبک یافت می‌شود. در مقایسه با سایر گیاهان، خُرفه به‌طور خارق‌العاده‌ای حاوی ALA می‌باشد که ۵ تا ۷ برابر اسفناج است. جالب اینکه خُرفه شامل مقادیر کمی EPA است. این نوع از اسیدهای چرب در بدن از ALA فعال‌تر هستند و به‌طور کلی در اکثر گیاهانی که روی زمین رشد می‌کنند، پیدا نمی‌شود.
گیاه خُرفه، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مختلف و ترکیبات گیاهی سودمند است که شامل موارد زیر می‌شود:
ویتامین C: خُرفه دارای ویتامین C است که یک نوع آنتی اکسیدان برای نگهداری از پوست، عضلات و استخوان ضروری است.
ویتامین E: خُرفه حاوی مقادیر زیادی ویتامین E به‌نام آلفا توکوفرول است و این ویتامین، می‌تواند از غشای سلولی در برابر آسیب محافظت کند.
ویتامین A: خُرفه شامل بتاکاروتن است، آنتی‌اکسیدانی که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود؛ ویتامین A در سلامت چشم نقش شناخته شده‌ای دارد.
گلوتاتیون: این آنتی اکسیدان مهم می‌تواند از سلول‌ها در برابر آسیب محافظت کند.
ملاتونین: خُرفه همچنین شامل ملاتونین است که به تنظیم خواب کمک می‌کند و البته مزایای متعدد دیگری نیز دارد.
بتالائین‌ها: خُرفه بتالائین‌ها را سنتز می‌کند؛ بتالائین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که مانع از تجمع کلسترول بد در بدن می‌شوند.
طبق مطالعات انجام شده بر روی نوجوانان چاق، مشخص شد که دانه‌های خُرفه، کلسترول LDL یا کلسترول بد و سطح تری‌گلیسرید را کاهش می‌دهد، پژوهشگران این تأثیرات را به آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات گیاهی در دانه‌های خُرفه نسبت داده‌اند.
خُرفه سرشار از مواد معدنی مهم است
گیاه خُرفه همچنین حاوی مواد معدنی مهم و متعدد و منبع خوبی از پتاسیم است، ماده‌ای معدنی که به تنظیم فشار خون کمک می‌کند. مصرف بالای پتاسیم خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد و همچنین می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. خُرفه همچنین منبع عظیمی از منیزیم، یک ماده مغذی فوق‌العاده مهم که در بیش از ۳۰۰ واکنش آنزیمی بدن مشارکت دارد، است. منیزیم، می‌تواند از بدن در برابر بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲ محافظت کند. 
خُرفه همچنین حاوی مقداری کلسیم، فراوان‌ترین ماده معدنی در بدن، می‌باشد و کلسیم در سلامت استخوان‌ها از اهمیت ویژه‌ایی برخوردار است. 
مقادیر کمی فسفر و آهن نیز در خُرفه یافت می‌شود. خُرفه‌ رسیده‌تر، احتمالاً حاوی مقادیر بیشتری مواد معدنی، نسبت به گیاهان جوان‌تر، است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی