[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۴۲۷
  • دوره جدید

رشد صدرا بدون خدمات، روزنامه شیراز نوین


 حسین فرزانه- گروه گزارش
مشکلات و حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن شهر ۳۰ساله صدرا آن قدر فزاینده، پیچیده و خسته‌کننده است که اصولاً پرداختن به فلسفه وجودی این شهر و چرایی قرار گرفتنش در نقطه ای به نام «دشت آهوچر» برای کسی دیگر جذابیت و اهمیتی ندارد. 
سال‌هاست گرفتاری‌های این شهر ۱۵۰هزارنفری در صدر اخبار رسانه‌های مختلف قرار دارد؛ از آب، برق، فاضلاب، سیستم حمل و نقل درون‌ شهری، نبود فضاهای مناسب معابر و گذرهای سواره و پیاده گرفته تا کمبود فضاهای آموزشی و فرهنگی و حتی نداشتن قبرستان. صدرا حالا تنها یک شهر جدید نیست، که ایرانی است در مقیاس کوچک! تقریباً از همه گروه‌ها و اقوام کشور در این شهر خانه دارند یا ساکن اند. قرار بود با ساخت این شهر جدید، ضمن جلوگیری از تجمع جمعیت در شیراز، یک تمرکز زدایی نیز صورت گیرد؛ اما حالا نقض غرض شده و عدم تناسب بین رشد شتابان جمعیت و امکانات اولیه و زیرساخت زندگی برای ساکنان این شهر سخت شده است. 
بد نیست بدانید در ۴ مهر سال ۱۳۷۹ تنها حدود ۲۵۰ خانوار در این شهر ساکن بوده اند و تا سال ۱۳۹۰ صدرا رشد خیلی آرامی داشت. اما با توجه به احداث و اجرای طرح عظیم مسکن مهر (ساخت بالغ بر ۳۰هزار واحد) سیل شهرنشینی اتفاق افتاد و تأمین خدمات را تبدیل به چالشی جدی کرد. صدرا بر سر زبان‌ها افتاد و هزاران واحد آپارتمان شخصی‌ساز به آن اضافه شد که ساکنان آنان محل کارشان عمدتاً شهر شیراز است و بایستی روزانه مسیر صدرا به شیراز و بالعکس را بپیمایند.
ارمغان این پیمایش ۱۵ کیلومتری، انتقال حجم عظیمی از خودروهای شخصی به مرکز شهر شیراز است. در عین حال، سیستم حمل و نقل عمومی اما عملاً فلج است. فرض کنید فردی می‌خواهد به زیارت حضرت شاهچراغ(ع) در مرکز سومین حرم اهل بیت(ع) برود. از مبدأ صدرا سوار اتوبوس می‌شود و ورودی شهرک بزین بالاجبار پیاده می‌شود. از این شهرک سوار اتوبوس شده و قصردشت پیاده می‌شود و از قصردشت نهایتاً راهی شاهچراغ می‌شود و مسیر برگشت نیز همین مسیر به صورت برعکس طی می‌شود؛ بدین معنی که برای یک زیارت بایستی سه مرتبه خط اتوبوس عوض شود.
خبری از خط مستقیم اتوبوس و BRT و مترو و... نیست. در واقع بدون داشتن خودرو شخصی عملاً زندگی در صدرا قفل است. این شرایط فعلی است و قرار است ظاهراً اوضاع از این بدتر هم بشود! آن‌گونه که مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید صدرا گفته بود، بنا بر تکالیف و وظایف محوله برنامه طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن، عهده دار تأمین 21هزار واحد مسکونی در این شهر می‌باشد. دولت جدید هم صدرا را یکی از مکان‌های ساخت پروژه‌های مسکن تعریف کرده و با توجه به سهمیه شیراز در این طرح، بیش از ۳۰هزار واحد نیز به واحدهای قبلی اضافه خواهد شد. با این حساب در افق 10 سال آینده، شهر صدرا 460 تا 500هزار نفر جمعیت را باید در خود جای دهد.
حال سؤال اینجاست که با توجه به سرعت وحشتناک افزایش جمعیت صدرا، چگونه سیستم حمل و نقلی می‌تواند جواب‌گوی ۵۰۰هزار نفر باشد؟ احداث BRT و مترو صدرا از سالیان پیش مطرح است. در قالب خط ۳ متروی شیراز قرار بود به طول ۱۶ کیلومتر میدان میرزاکوچک‌خان به ایستگاه راه آهن در غرب شیراز وصل شود و همزمان شرکت عمران صدرا پروژه خط ۹ کیلومتری خط صدرا به ایستگاه راه آهن شیراز را در دستور کار قرار دهد. حالا آن‌گونه که حاجی پور مدیر شرکت عمران صدرا می‌گوید، این پروژه حدود ۱۵۰۰میلیارد تومان منابع لازم دارد و از سال ۹۷ آغازبه‌کار کرده است. اما آنچه روی زمین اتفاق افتاده با آنچه باید می‌شد، فاصله ای دارد از زمین تا آسمان! همت مسئولان به این است که مسیرهای دسترسی صدرا به شیراز را بیشتر کنند. ایجاد راه‌های دسترسی به صدرا از سه محور قره پیری، باجگاه و دوکوهک در دستور کار است. 
مسیر باجگاه افتتاح شد. مسیر دوکوهک در مراحل پایانی است و محور قره پیری (همان جاده صدرا به شهرک آرین) از سال ۹۷ آغاز شده و فعلاً در ابتدای راه است. گرچه تعدد مسیرها می‌تواند مسیر ارتباطی شیراز و صدرا را کوتاه کند، اما پایه‌گذار مشکل بسیار بزرگی به نام ترافیک خواهد بود؛ ترافیکی که صدرا را نه یار شیراز، بلکه بار شیراز کرده است.
رئیس سابق مرکز تحقیقات حمل و نقل و ترافیک دانشگاه شیراز معتقد است ایجاد مسیرهای دسترسی برای شهر جدید صدرا اشتباه است و باید به جای آن ناوگان حمل و نقل عمومی صدرا نظیر قطار و اتوبوس توسعه پیدا کند. به گفته حبیب‌آگهی، هر اندازه جاده و مسیر دسترسی بین صدرا و شیراز ایجاد شود، یعنی اینکه مردم را بیشتر به استفاده از خودرو شخصی دعوت کرده‌ایم و این به معنای افزایش بار ترافیکی روزانه در شیراز است.
واقعیت‌های جاری نشان می‌دهد با توجه به افتتاح قریب الوقوع آزادراه شیراز- اصفهان و تخلیه ترافیک آن به محور گویم به شیراز و ساخت محور چهارم (قره پیری) دسترسی صدرا به شیراز، غول ترافیک شمال غرب شیراز را خواهد بلعید و کماکان خبری از ساخت خط ۳ متروی شیراز و متروی صدرا به شیراز نیست.
گرچه همیشه بایستی امیدوار بود، اما حاشیه‌های مدیریت در شورای شهر صدرا، شهرداری و شرکت عمران صدرا در سال‌های گذشته اجازه ترسیم یک چشم انداز روشن را نمی‌دهد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی