[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۴۳۰
  • دوره جدید

چرا سریال «بازی مرکب» جهانی شد؟ هویت درام شکل نگرفت، روزنامه شیراز نوین

یک کارشناس سینما با اشاره به ضعف‌های موجود در سریال بازی مرکب معتقد است اگر فصل دیگری برای این سریال ساخته شود، به اندازه فصل اول تأثیر نخواهد داشت و دارای مخاطب کمتری خواهد بود چرا که در این ۹ قسمت تمام جریان و ایدئولوژی ساخت بازی مرکب نمایان شده و چیز بیشتری برای ارائه نخواهد داشت. به گزارش ایسنا، در روزهای گذشته سریال بازی مرکب محصول نتفلیکس بارها توسط مخاطبان سراسر دنیا از جمله ایرانی‌های علاقه‌مند به فیلم و سریال تماشا و به سرعت محبوب شده است.ایسنا در رابطه با این سریال با یکی از کارشناسان سینما گفت‌وگو کرده و به بررسی آن پرداخته است. بخش‌هایی از آنچه که در ادامه می‌خوانید، ممکن است داستان سریال را نمایان کند و اگر هنوز سریال را مشاهده نکرده‌اید، بهتر است به این نکته توجه داشته باشید. ناصر سهرابی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به موفقیت سریال کره‌ای بازی مرکب در جذب مخاطب اظهار کرد: پیش از این‌که سراغ بررسی سریال بازی مرکب برویم، باید به ۱۰ سال قبل بازگردیم؛ زمانی که سینمای کره در دنیا خودی نشان داد و حرف‌های بسیار جدیدی زد. وی با اشاره به این‌که سینماگران کره با تفکر، برنامه، تأمل و اندیشه‌ای حساب‌ شده برای تمام سینمای دنیا برنامه دارد، افزود: در دهه ۸۰ تلویزیون ما سریال‌های کره‌ای بسیاری را پخش می‌کرد. به عنوان مثال سریال‌های «جواهری در قصر»، «امپراطور دریا» و «افسانه جومونگ»مردم را پای تلویزیون نگه‌ می‌داشت. آن سریال‌ها عمدتاً بر پایه سنت و تعریفات خاص مردم کره شکل گرفته بود و مردم نیز جذب آن‌ شدند اما اکنون با یک اثر عجیب و غریب مانند بازی مرکب روبه‌رو شده‌ایم که این همان جریان رد شدن از سنت و رسیدن به مدرنیته است. وی با بیان این‌که انسان معاصر در دوگانگی سنت و تجدد غرق شده، عنوان کرد: این اتفاق به دلیل نظام سرمایه‌داری است. نظام سرمایه‌داری در جوامع غربی و شرقی که در این سریال نمایش داده می‌شود کاملاً نمود دارد. مادر شخصیت اصلی داستان زندگی سختی دارد و شخصیت اصلی نیز کسی است که از لحاظ مادیات کم آورده است؛ بنابراین می‌خواهد به نوعی علیه سیستم سرمایه‌داری بجنگد و به این ترتیب وارد بازی مرکب می‌شود.این کارشناس سینما با اشاره به ضعف‌های سریال بازی مرکب اظهار کرد: یکی از ضعف‌های بزرگ سریال بازی مرکب شکل‌ نگرفتن درام است. به نظرم احتیاج داشت بار دراماتیک بیشتری داشته باشد. شاید سازندگان خیلی تلاش کرده بودند که به درام برسند اما موفق نبودند. سریال تا نزدیک به این می‌شود ‌که به شخصیت‌های درونی افراد بپردازد، نوبت بازی‌ها می‌رسید و سازندگان تمام تلاش خود را کرده‌اند تا آدرنالین مخاطب را بالا ببرند. بازی مرکب در این اتفاق گرفتار شده و با صحنه‌های خون‌ریزی و حذف شدن انسان‌ها حرف خود را می‌زند؛ در حالی که اگر بار دراماتیک آن بالاتر می‌رفت و مخاطب می‌توانست همذات‌پنداری بیشتری با درام برقرار کند، چه بسا سریال می‌توانست رویداد زیباتری را رقم بزند. اگر سازندگان بازی مرکب این جرئت را داشتند و به شخصیت‌ها نزدیک‌تر می‌شدند و فلش‌بک به این زده می‌شد که در گذشته چه اتفاقاتی برای آن‌ها رخ داده، خیلی بهتر می‌شد؛ هر چند که سعی کرده بودند به این برسند اما نتوانسته بودند به خوبی به آن بپردازند.سهرابی با اشاره به تأثیر کرونا بر دیده شدن سریال بازی مرکب بیان کرد: جریان کرونا به استقبال از سریال‌ها خیلی کمک کرد چرا که مخاطب امروز در خانه می‌نشیند و با آرامش‌ از مواد خوراکی استفاده می‌کند و در عین حال توسط سیستم‌های رسانه‌ای قدرتمند احاطه شده که همین رسانه‌ها او را به دیدن فیلم و سریال وادار می‌کنند. دلیل دیگری که باعث شده این سریال تا این حد مورد توجه قرار گیرد، مصرف‌گرایی جامعه است که خیلی سریع ذوق‌زده می‌شود، ترشح کمی آدرنالین در خود حس می‌کند و پس از کسب لذت هیجان و آدرنالین در او فروکش می‌کند.سهرابی اضافه کرد: مخاطب امروز دنبال تصویر می‌گردد و حتی حوصله داستان‌های عجیب‌ و غریب و دیالوگ‌های سطح بالا را ندارد. مخاطب دنبال همین ایدئولوژی‌هایی می‌گردد که سازندگان سریال بازی مرکب در ذهنشان پنهان کرده‌اند، در سریال به تصویر کشیدند و در این بازی اتفاقات قشنگی را رقم زدند. مخاطب امروز به دنبال محتوای موجز، مفید و کوتاه می‌گردد. بر همین اساس است که فیلم‌های کوتاه و مینی‌سریال‌ها این روزها حرف‌های بزرگ می‌زنند. بازی مرکب نیز با چنین شناختی وارد تولید شد و تمام قسمت‌های آن و ذهنیت‌های پشت سریال با برنامه‌ریزی پیش رفت و مخاطب را مورد هدف قرار داد و در نهایت سازندگان پیروز شده و مردم را شگفت‌زده کردند.سهرابی با اشاره به تحقیر جایگاه انسانیت در بازی‌های ۶ مرحله‌ای رخ داده در بازی مرکب عنوان کرد: جایگاه انسانیت با رسیدن به پول تحقیر می‌شود. درواقع کسی که در این بازی برنده می‌شود، پس از پیروزی انسان نیست بلکه یک مرده متحرک است و به یک آدم آهنی دنیای سرمایه‌داری تبدیل شده است. بازیگر نقش اول سریال نیز در قسمت آخر، این موضوع را با در خود فرو رفتن، مسخ شدن و رودست خوردن خیلی خوب نشان می‌دهد. او در جامعه‌ای قرار گرفته که در آن بی‌عدالتی حرف اول را می‌زند. این موضوع در سال‌های بعد ممکن است در فیلم‌ها و سریال‌هایی که در کره تولید خواهد شد، بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.شخصیت پیرمرد سریال در بازی‌ها دارای انسانیت است و از خودگذشتگی نشان می‌دهد. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی