[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

چیپس و پفک با بدنتان چه می‌کند؟، روزنامه شیراز نوین

هر رژیم غذایی متعادلی، می‌تواند شامل مصرف تنقلات در حد اعتدال هم بشود؛ اما زیاده‌روی‌کردن در مصرف هله‌هوله‌های ناسالم واقعاً به شما آسیب می‌زند.
اگر مثل خیلی‌های دیگر عادت دارید چیپس و پفک بخورید و زیاده‌روی هم می‌کنید پس عجیب نیست تغییرات نامطلوبی در فرم بدنی‌تان ایجاد شود و دچار مشکلاتی در سلامتی‌تان شوید، خصوصاً اگر هر روز خوراکی‌های چرب و شور می‌خورید.
مصرف زیاد چیپس و افزایش فشار خون
هیچ‌کس دوست ندارد دچار فشارخون بالا شود، چون بدن را در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی قرار می‌دهد. اگر عادت دارید اغلب چیپس بخورید، پس در معرض فشارخون بالا هستید؛ چون چیپس دارای میزان زیادی سدیم است. نمک و سدیم موجود در چیپس در مقایسه با غذاهای دیگر، به‌میزان قابل‌توجهی سطح سدیم بدنتان را نامتعادل می‌کند و خیلی سریع به شما آسیب می‌زند.
چیپس سرطان‌زاست
شاید هرگز فکر نمی‌کردید خوراکی موردعلاقه‌تان می‌تواند شما را در معرض ابتلا به سرطان قرار دهد. ماده‌ای شیمیایی به نام آکریلامید که در غذاهای فرآوری‌شده وجود دارد دارای اثرات کارسینوژنیک است و می‌تواند منجر به بروز انواع سرطان‌ها شود.
این خبر بدی برای دوستداران چیپس است اما چیپس سیب‌زمینی دارای مقدار بسیار زیادی آکریلامید است و کسانی که زیاد چیپس می‌خورند مستقیماً این ماده شیمیایی را وارد بدن خود می‌کنند. شاید تصور کنید چیپس مثلاً در مقایسه با نیکوتین سیگار چندان سرطان‌زا نیست، اما خودتان را فریب ندهید! هم سیگار و هم چیپس سیب‌زمینی کارسینوژن هستند و خطری بسیار جدی برای سلامتی محسوب می‌شوند.
چیپس احتمال بروز بیماری قلبی را افزایش می‌دهد
همیشه شنیده‌اید که غذاهای چرب و فرآوری‌شده، آسیب‌های جدی به قلب می‌زنند و چیپس هم از این قاعده مستثنی نیست. اگر عادت دارید اغلب با خوردن چیپس، خودتان را سرگرم کنید پس باید خودتان را برای مواجهه با بیماری‌های قلبی و عروقی هم آماده کنید؛ چون آکریلامیدهای موجود در چیپس شما را به‌سمت بیماری‌های قلبی و عروقی می‌برند.
چیپس احتمال سکته مغزی را افزایش می‌دهد
اگر اهل خوردن چیپس هستید پس نگرانی‌های شما باید فراتر از آکریلامیدها باشد، چون چیپس پُر از کلسترول است و اگر سابقه سکته مغزی در خانواده داشته باشید پس خیلی جدی‌تر باید از افراط در خوردن چیپس پرهیز کنید.
اگر این توصیه‌ها را جدی نگیرید و زیاد چیپس بخورید احتمالاً در آینده دچار آنوریسم مغزی خواهید شد. تجمع چربی باقیمانده از غذاهای پُرچرب و کلسترول‌دار باعث انسداد عروق شده و می‌تواند مستقیماً موجب سکته مغزی شود.
عوارض زیاد خوردن چیپس، فقط مربوط به سلامت جسمی‌تان محدود نیست و خوب است بدانید در معرض مشکلات روحی و‌ روانی نیز قرار خواهید گرفت و عامل آن نیز مقدار زیاد چربی‌های ترانس موجود در چیپس است.
چیپس افزایش وزن شدید به‌دنبال دارد
عجیب نیست که با خوردن چیپس دچار افزایش وزن شوید؛ زیرا چیپس دارای کالری‌های بی‌ارزشی است و به‌راحتی می‌توانید در دام پُرخوری چیپس بیفتید. نمک موجود در چیپس باعث می‌شود نتوانید در برابر خوردن ِبیشتر آن مقاومت کنید و بدون اینکه بدانید پُرخوری خواهید کرد. مصرف این‌همه چربی و نمک در نهایت مقدار زیاد کالری بدون ارزش غذایی وارد بدنتان می‌کند که صددرصد تلاش‌هایتان برای کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده‌آل را از بین خواهد برد.
زیاد چیپس خوردن شما را افسرده می‌کند
عوارض زیاد چیپس خوردن فقط مربوط به سلامت جسمی‌تان نیست و خوب است بدانید در معرض مشکلات روحی و روانی نیز قرار خواهید گرفت و عامل آن نیز مقدار زیاد چربی‌های ترانس موجود در چیپس است.
مطالعات نشان می‌دهند مصرف زیاد چیپس احتمال افسردگی را بیشتر می‌کند، پس اگر فکر می‌کنید وقتی بی‌حوصله‌اید با خوردن یک بسته چیپس می‌توانید حالتان را بهتر کنید، کاملاً در اشتباهید.
مضرات پفک
پفک هم برای سلامتی مضر است زیرا هیچ ارزش غذایی ندارد و پُر از ترکیبات مصنوعی و بسیار فرآوری شده است.
پفک، تُرد و خوشمزه است و طعم پنیر می‌دهد و از محصولات حجیم‌شده ذرت است که در واقع هیچ ارزش غذایی ندارد. یک وعده پفک (تقریباً ۲۱ تکه پفک) دارای ۱۵۰ کالری و ۱۰ گرم چربی است، اما باز هم ارزش غذایی آن صفر است و ضمناً پفک بسیار فرآوری‌شده بوده و دارای طعم‌دهنده‌ها و رنگ‌های مصنوعی است.
وجود سدیم زیاد در پفک هم دردسرساز است، هر وعده پفک بیشتر از ۲۵۰ میلی‌گرم سدیم دارد که تقریباً ۱۰ درصد از سدیمی است که یک فرد بزرگ‌سال باید در روز مصرف کند. درست مثل سایر تنقلات ناسالم، اگر در خوردن پفک زیاده‌روی کنید این میزان مواد مضر به‌طرز شگفت‌انگیزی بیشتر خواهد شد. خوردن پفک شما را در معرض بیماری‌های قلبی، فشارخون بالا، کلسترول بالا و برخی از سرطان‌ها قرار می‌دهد. پفک در حالی با طعم پنیر فریبتان می‌دهد که ناسالم است و هیچ یک از ارزش‌های غذایی پنیر طبیعی را ندارد.
عوارض کوتاه‌مدت پفک برای سلامتی
1. نفخ
2. تهوع
3. کسالت و بی‌انرژی بودن
4. بیش‌فعالی (خصوصاً در کودکان)
عوارض بلندمدت پفک برای سلامتی
1. بیماری قلبی
2. چاقی
3. انواعی از سرطان
4. فشارخون بالا
چرا نمی‌توانیم در برابر خوردن چیپس و پفک مقاومت کنیم؟
همه می‌دانیم که چقدر سخت است چیپس و پفک نخوریم و تجربه‌اش را داشته‌ایم که نتوانسته‌ایم در برابر تمایلمان به بیشتر خوردن از این خوراکی‌ها مقاومت کنیم. پفک و چیپس بسیار اعتیادآور هستند و دلیلش هم نمک و چربی موجود در آنهاست که باعث لذت آنی مغزمان می‌شود.
کلام آخر
غذاهای بسیار فرآوری‌شده، ترکیبی از چربی و سدیم و کربوهیدرات‌ها به‌صورتی هستند که در شما میل به بیشتر خوردن ایجاد کنند و به‌سختی بتوانید در برابرشان مقاومت کنید. اما در خوردن غذاهایی که کم‌فرآوری‌شده‌ یا طبیعی‌ هستند، معمولاً پُرخوری نمی‌کنید، پس بهتر است وسوسه خوردن چیپس و پفک و تنقلات فرآوری‌شده را با روش‌های زیر کنترل کنید:
1. تدریجاً خوراکی‌های بسیار فرآوری‌شده را با انواع کمتر فرآوری‌شده و طبیعی جایگزین کنید.
2. تنقلات ناسالم را کمتر در دسترس خود قرار دهید، مثلاً وقتی به فروشگاه می‌روید این خوراکی‌ها را نخرید یا خیلی کم بخرید.
3. تنقلات سالم و طبیعی را در دسترس خود قرار دهید تا هروقت احساس گرسنگی یا میل به تنقلات داشتید راحت و فوری سراغ این خوراکی‌های سالم بروید.
4. گاهی واقعاً تمایلتان به هله‌هوله خوردن ریشه در حوصله سررفتگی یا استرستان دارد، پس کمی مکث کرده و از خودتان در مورد احساس واقعی‌تان سؤال کنید.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی