[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۴۱۹
  • دوره جدید

تحقق شهر سلامت با حمل‌ونقل پاک، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
به همت شهرداری شیراز، مراسم افتتاحیه نخستین گردهمایی ملی گردشگری با دوچرخه برگزار شد. این مراسم عصر چهارشنبه ۱۹ آبان ماه مسئول کمیته سایکل توریست و گردشگری فدراسیون، رئیس هیئت دوچرخه سواری فارس و با همراهی اصحاب رسانه در باغ جهان‌نمای شیراز 
برگزار شد. 
مسئول کمیته سایکل توریست و گردشگری فدراسیون در این مراسم گفت: استفاده از دوچرخه باید در برنامه‌های حمل و نقل 
گنجانده شود. 
محمدجواد کشاورز افزود: با افزایش استفاده از وسایل نقلیه شخصی شاهد بروز نابسامانی‌ها در عرصه اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و زیست محیطی هستیم. امروزه دوچرخه سواری تنها درصد ناچیزی از جریان ترافیک را به خود اختصاص می‌دهد، ولی مزایای آن به‌ویژه در بافت‌های تاریخی 
ارزشمند است. 
وی با بیان اینکه حمل‌ونقل سبز راهی به سوی دستیابی به شکل پایدار شهری است، بیان کرد: تغییر در زیرساخت‌های شهری باید با اولویت‌دهی به حمل و نقل عمومی انسان‌محور همراه باشد؛ در این صورت و با یکپارچه‌سازی و ترکیب بستر‌های حمل و نقل انسان‌محور، شهروندان به استفاده از حمل و نقل پاک ترغیب می‌شوند. 
کشاورز بر ضرورت حرکت به سمت ایجاد و توسعه حمل و نقل پاک تأکید کرد و افزود: کاهش آلودگی هوا، کاهش آلودگی صوتی، افزایش سلامت بدنی شهروندان، کاهش ترافیک شهری و کمک به اقتصاد شهری از جمله مزایای ایجاد و توسعه حمل و نقل پاک (دوچرخه و پیاده) در شهر‌های 
کشور است. 
او خاطرنشان کرد که توسعه دوچرخه سواری، توسعه حمل و نقل عمومی، توسعه حمل و نقل ترکیبی، بازنگری در مقاطع عرضی خیابان و پیاده‌مداری از ساختار‌های توسعه حمل و نقل پاک است و در این مسیر مطالبه‌گری و خواست شهروندان اهمیت 
زیادی دارد. 
کشاورز با اشاره به دستاورد‌های حمل و نقل پاک، افزود: استفاده از حمل و نقل پاک سالانه موجب صرفه جویی بودجه مرتبط با نظام سلامت می‌شود. او افزود: چنانچه ساختار حمل و نقل ترکیبی شهر‌ها را توسعه بدهیم، بیشترین تعداد سفر‌های روزانه پاک در شهر‌ها انجام می‌شود؛ اما متأسفانه تجهیزات حمل و نقلی شهر‌های ما در ارتباط با یکدیگر نبوده و هماهنگ با یکدیگر عمل نمی‌کنند. 
مسئول کمیته سایکل توریست و گردشگری فدراسیون ۳ اقدام مؤثر برای توسعه دوچرخه سواری را سخت افزاری، نرم افزاری و سازمان‌افزاری عنوان کرد و افزود: نقش مؤلفه سازمان افزاری در توسعه دوچرخه سواری از جمله شهرداری، آموزش و پرورش، آموزش عالی و صدا و سیما در راستای توسعه فرهنگی و اجتماعی استفاده از دوچرخه و فراهم آوردن زیرساخت‎ها و بستر‌های مناسب حائز اهمیت است. 
او با اشاره به اینکه حمایت قانونی و تصویب سیاست‌های حمایتی از دوچرخه سواری و دوچرخه سواران در شهر‌های کشور الزام آور است، خاطرنشان کرد: تدوین برنامه جامع توسعه گردشگری با دوچرخه، تدوین برنامه جامع توسعه پیاده‌مداری، انجام مطالعات شهری در حوزه حمل و نقل یکپارچه و ترکیب آن با سایر روش‌های حمل و نقل باید سرلوحه مدیریت شهری برای دستیابی به شهری با حمل و نقل 
پاک باشد. 
رئیس هیئت دوچرخه سواری فارس تصریح کرد: امروزه گردشگری با دوچرخه به عنوان صنعتی نوین در ورزش می‌بایست مطرح شود و زیرساخت‌های لازم با توجه به مطالبات جامعه 
مهیا شود. 
او بیان کرد: امنیت، حمایت و هویت دادن به سایکل توریست‌ها می‌بایست در دستور برنامه‌ها قرار گرفته و برای آن زیرساخت‌های مناسبی را تأمین کنیم تا شاهد رشد این مدل از گردشگری کم هزینه و 
پاک باشیم. 
کشاورز با بیان اینکه مهم‌ترین نیاز و قدم اول داشتن یک برنامه است و هر کمیته‌ای لازم است درگام اول، برنامه مسیر توسعه را چه در بخش گردشگری و چه در بخش پشتیبانی تدوین کند، ادامه داد: گام دوم پیاده سازی این برنامه است، اما نه به صورت موردی و سلیقه‌ای؛ بلکه گام به گام منطبق با بخش‌های مختلف برنامه، تا بتوانیم آرام آرام شاهد رشد سفر‌های دوچرخه‌ای باشیم. 
او با اشاره به این موضوع که هر برنامه توسعه‌ای سه مؤلفه دارد، اظهار داشت: بعد از زیرساخت، بخش دوم، کار‌های نرم افزاری است. همایش‌ها، نمایشگاه‌ها، آموزش و اطلاع رسانی همه در این سرفصل قرار می‌گیرند و بسیار بسیار مهم هستند. 
رئیس هیئت دوچرخه سواری فارس در پایان در پاسخ به مؤلفه سوم توسعه، بیان کرد: اگر یک مؤلفه زیرساخت و دوم کار‌های نرم افزاری باشد، سومین بعد، هماهنگی بین سازمان‌هاست. خصوصاً در کشور ما که سازمان‌های مختلف در بخش‌هایی از شرح وظایفشان هم‌پوشانی دارند، اگه با هم هماهنگ باشند و تقسیم کار کنند، می‌توانند با سرعت بسیار بیشتر و مؤثرتری توسعه گردشگری با دوچرخه را 
رقم بزنند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی