[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۴۲۹
  • دوره جدید

امیدواریم تکلیف خیابان خوراک روشن شود، روزنامه شیراز نوین

رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز ابراز امیدواری کرد که تا پایان امسال تکلیف «خیابان گردشگری خوراک» این شهر تعیین و زمینه برگزاری رویدادهای مرتبط با این موضوع، فراهم شود. محمد فرخزاده در گفت و گو با ایسنا، گفت: در کشورهای همسایه همانند ترکیه و امارات متحده عربی، کویت و عمان درآمد گردشگری غذا در طول سال معادل نصف تا تمام درآمد نفتی ایران است! وی افزود: در سال‌های گذشته به دلیل آشنا نبودن بخش خصوصی و حاکمیتی با اهمیت موضوع گردشگری خوراک، اقدام تأثیرگذاری در ایجاد فرصت‌های مناسب مرتبط با این حوزه انجام نشده و تنها به چند رویداد مناسبتی بسنده شده است.
فرخزاده گفت: ایجاد خیابان خوراک در محیطی مناسب و در شأن شیراز و با توجه به تنوع خوراک‌های این شهر، ایجاد بازارچه خوراک‌های خانگی در راستای حمایت از بنگاه‌های کوچک اقتصادی و نمایش سنت‌های مردمی به عنوان «محصول ذائقه ای شهر»، ایجاد و فعالیت موزه خوراک با هدف معرفی ریشه‌ خوراک‌های سنتی شیرازی‌ها، تلاش در راستای برندسازی و ثبت ملی و بین المللی خوراک‌های بومی شیراز، برگزاری نمایشگاه‌های ملی و بین المللی با محوریت و معرفی خوراک مردم شیراز، تولید محصولات فرهنگی به هدف معرفی ظرفیت‌های این حوزه و ایجاد بسترهای حفظ مواریث فرهنگی این حوزه از اقداماتی است که می‌تواند در این بخش انجام شود. رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شهرداری شیراز، گفت: برندسازی و گام برداشتن در راستای توسعه گردشگری خوراک نیازمند برنامه‌ریزی مسئولان ذی‌ربط است. وی افزود: در همین راستا در تلاشیم که خیابان خوراک شیراز در خیابان مشکین‌فام تعیین تکلیف و برگزاری رویدادهایی مرتبط با خوراک‌های بومی و سنتی مردم استان فارس در زمستان و نوروز پیگیری شود. رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شهرداری شیراز، اضافه کرد: فارس و شیراز هم بر اساس پیشینه، تاریخ، تمدن و تنوع قومی و تجربه محوری یکی از منابع خلاق در حوزه گردشگری غذاست، اما کمتر به آن توجه شده است. فرخ‌زاده با بیان اینکه گردشگری خوراک در استان فارس با توجه به ظرفیت‌های این استان از تنوع بی‌نظیری برخوردار است، گفت: با برنامه‌ریزی و تهیه کتاب جامع خوراک‌های فارس می‌توان نسبت به ثبت این نوع گردشگری و آموزش آن به نسل آینده اقدام مؤثری انجام داد. فرخ‌زاده با بیان اینکه با وجود ظرفیت‌های جهانی شیراز و فارس، می‌توان نسبت به ثبت غذاها در حافظه جهانی یونسکو نیز گام برداشت، این امر را منوط به برنامه‌ریزی صحیح و کار کارشناسی دانست. وی با اشاره به درآمد بسیار بالای کشورهای دنیا از این صنعت و در مقابل سهم ناچیز ایران، گفت: غذا نیز با مکان و ریشه‌هایی که دارد برندسازی می‌شود و امروز بسیاری از غذاها با نام شهرها و کشورها عجین شده مانند کباب ایرانی، پالوده، کلم پلو و سالاد شیرازی، سوهان قم، قهوه ترک، پاستای ایتالیایی و... که این‌ها نشان از قدرت برندسازی غذاها در سطح ملی و فراملی دارد. فرخ زاده ادامه داد: در کنار این فضاسازی، باید توجه ویژه ای به بحث گردشگری تجربی شود. توجه به جاذبه‌های مکمل گردشگرپسند، تلفیق عناصری مثل پخت غذا با ادبیات آیینی و کلاسیک، خوراک و طب سنتی، خوراک و موسیقی و... می‌تواند نقش تعیین کننده ای در توسعه و رونق خیابان غذا داشته باشد. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی