[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۴۲۵
  • دوره جدید

درآمد پایدار، پاشنه آشیل شهر، روزنامه شیراز نوین

 حسین فرزانه- گروه گزارش
سرانه بودجه شهرداری‌ها؛ موضوعی که یک دهه است به شدت مورد توجه قرار گرفته و مقایسه آن بین کلان‌شهرها و شهرهای کوچک به مباحث داغی تبدیل شده است. تقسیم بودجه شهرداری بر جمعیت شهر در واقع بیانگر میزان و کیفیت خدماتی است که به شهروندان ارائه می‌شود. هرچه سرانه بالاتر باشد، به طبع شکاف میان نیازهای توسعه‌ای و رقم بودجه‌‌های شهرداری‌ها کمتر و برعکس هرچه سرانه پایین تر باشد، یعنی «فقر مطلق شهری» که موجبات عدم توسعه‌یافتگی را پدید می‌آورد.
مثل تمام سرانه‌هایی که در کشور از آن‌ها به وفور و با ناخرسندی یاد می‌شود (مثل سرانه مطالعه، سرانه مصرف شیر، سرانه درآمد ناخالص ملی و....) سرانه بودجه شهرداری‌ها نیز اصلاً جای تعریف ندارد.
آخرین بودجه قرن شهرداری شیراز یعنی بودجه ۱۴۰۰، ۶۱۶۰میلیارد تومان است. جمعیت این شهر بر اساس سرشماری سال ۹۵ بالغ بر ۱میلیون و پانصد و شصت و پنج هزار نفر است. سرانه بودجه شهرداری شیراز رقمی بالغ بر ۳میلیون و ۷۰۰هزار تومان برآورد می‌شود. که البته با توجه به افزایش جمعیت در طی پنج سال گذشته این رقم بیش از ۳میلیون و دویست‌هزار تومان فراتر نخواهد رفت.
اما مقایسه این عدد با سرانه برخی شهرهای بزرگ استان بسی تلخ است. شورای شهر جهرم بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری این شهر را ۹۵میلیارد تومان اعلام کرد. این در حالی است که جمعیت شهر دارالمؤمنین جهرم بر اساس سرشماری سال ۹۵ حدود ۱۴۱هزار و ۶۳۴ نفر است و با این حساب سرانه بودجه شهرداری در این شهر ۶۷۰هزار تومان خواهد بود.
بودجه شهرداری کازرون برای سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۱۸میلیارد تومان پیش بینی شده است. جمعیت این شهر بر اساس سرشماری سال ۹۵ بیش از ۹۶۶۸۳ نفر است. و سرانه بودجه شهرداری کازرون بالغ بر ۱میلیون و ۲۲۰هزارتومان است
بودجه پیش بینی شده شهر آباده امسال (۱۴۰۰) بالغ بر ۹۵میلیارد تومان است. با احتساب جمعیت ۵۹هزار و ۱۱۶ نفری (بر اساس آمار سال ۹۵) سرانه بودجه شهرداری رقم ۱میلیون و ۶۰۰هزار تومان است.
این شاخص برای شهر لار اما متفاوت است. بودجه شهرداری این شهر حدود ۱۰۹میلیارد تومان است و با جمعیت ۶۳هزار و ۴۵ نفر سهم هر فردی از رقم بودجه معادل ۱میلیون و ۷۲۰ هزارتومان خواهد بود
کاملاً پیداست شهرداری‌های برخی شهرها علی رغم فشارهای اقتصادی سالیان اخیر و عوارض دنباله دار ویروس کرونا، به سراغ درآمدهای پایدار رفته اند و توانسته اند شکاف ایجاد شده در طول سالیان گذشته را با افزایش خدمات رسانی به مردم شهر خود و ارتقای کیفیت ارائه خدمات اندکی جبران مافات نمایند؛ اما کیست که نداند نیازهای شهری در بخش‌های مختلف برای کلان‌شهرها سرانه ۱۵میلیونی و شهرهای کوچک میانگین ۱۰میلیون تومانی را می‌طلبد. رئیس اندیشکده حقوق شهری و شهروندی راهکار اصلی را به‌کارگیری «سیاست خودکفایی شهرداری‌ها» و رفتن به سمت درآمدهای پایدار می‌داند. بنیامین شکوه‌ فر با انتقاد از شهرداری‌هایی که برای کسب درآمد به هر ترفندی دست می‌زنند، می‌گوید: منابع درآمدی ناشی از عوارض گاز، تلفن، برق و آب بهای مشترکین، مالیات بر ارزش افزوده، عوارض بر تولید یا فروش محصولات تولیدی، سهم شهرداری از عوارض وصولی متمرکز؛ عوارض گذرنامه، عوارض جرائم رانندگی، عوارض ثبت‌نام آزمایش رانندگی، عوارض بر قرارداد‌ها نسبت به منابع، از جمله جزء پایدارترین درآمد‌های شهری محسوب می‌شوند.
با این اوصاف اما یک عضو شورای شهر شیراز می‌گوید: 68 پروژه بزرگ را در سطح شهر شیراز به شهرداری پیشنهاد داده که شامل 8 ابرپروژه و 60 پروژه می‌شود. منابع تأمین اعتبار این پروژه‌های گران قیمت از طریق درآمد‌های ناشی از ساخت و ساز خواهد بود یا حذف مدیران شهری هزینه محور و جایگزینی مدیران درآمد محور به شرط ایجاد درآمد از روش‌های نوین تأمین مالی؟! باید منتظر ماند و دید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی