[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۴۱۹
  • دوره جدید

نشانه‌های بدنی که کمبود کربوهیدرات دارد، روزنامه شیراز نوین

با کمبود کربوهیدرات، بدن دچار مشکلات حادی می‌شود، با دنبال کردن نشانه‌های کمبود کربوهیدرات در بدن می‌توانید از عوارض و مشکلات آن در بدن جلوگیری کنید.
به گزارش نمناک، کربوهیدرات‌ها نه تنها بخشی ضروری از یک رژیم غذایی محسوب می‌شوند بلکه کمبود کربوهیدرات در بدن می‌تواند موجب بد خلقی شود.گفتنی است در صورتی که مغز به میزان کافی کربوهیدرات دریافت نکند، هورمون‌ها هر کاری انجام می‌دهند تا ما را مجبور به مصرف کربوهیدرات‌ها کنند، در نتیجه زمانی که با این سیگنال‌ها مبارزه می‌کنیم، مجموعه‌ای از هورمون‌ها مانند آدرنالین و کورتیزول ترشح می‌شوند که موجب شکل‌گیری استرس و اضطراب در بدن می‌شود و این شاید بدترین و مهم‌ترین عوارض کمبود کربوهیدرات در بدن است ولی تنها عارضه نیست بلکه موارد دیگری هم وجود دارد که در این بخش از بهداشت و سلامت نمناک خواهیم گفت.
عوارض کمبود کربوهیدرات 
1. ورزش کردن فشار بیشتری را بر بدن وارد می‌کند
اگر شما در سیستم خود کربوهیدرات کافی نداشته باشید، ممکن است ورزش کردن برای شما دشوار شود. اگر کربوهیدرات زیاد مصرف کنید، متوجه خواهید شد که ورزش کردن برای شما آسان خواهد بود، به همین دلیل است که متخصصین تغذیه قبل از تمرین، تنقلات کربوهیدراتی را توصیه می‌کنند.
2. مغز شما گاهی قادر به پاسخ‌گویی نیست
مثل بدن، مغز شما نیاز به کربوهیدرات کافی برای عملکرد خوب خود دارد. «هنگامی‌که مصرف کربوهیدرات را کاهش می‌دهید، به دنبال آن قند خون نیز کاهش می‌یابد، بنابراین ممکن است در معرض سردرد مکرر قرار گیرید.» «بسیاری از مردم نیز احساس گیجی می‌کنند و نمی‌توانند تمرکز کنند.» همچنین بر خلق‌وخو تأثیر می‌گذارد.
3. هوس غذایی شما، شامل غذاهای کربوهیدراتی است
فکر کردن به کربوهیدرات بدون وقفه نشانه خوبی است. «بسیاری از مردم میلی به کربوهیدرات ندارند، چون اصلاً آن را مصرف نمی‌کنند.» 
اگر فقط یک بار مواد غذایی کربوهیدرات استفاده کنید، میل شما به آن بیشتر می‌شود. «چنانچه هوس خوردن کربوهیدرات‌ها شما را رها نمی‌کند، افزودن کربوهیدرات بیشتر به رژیم غذایی می‌تواند به شما در دستیابی به تعادل برای جلوگیری از این گرایش کمک کند.»
4. شما در حال از دست دادن عضله هستید
هنگامی‌که به شدت ورزش می‌کنید و بدن کربوهیدرات کافی ندارد، شروع به سوزاندن عضله برای کسب انرژی می‌کند. در این وضعیت، شما ممکن است متوجه از دست دادن عضله و جذب چربی شوید که این اصلاً خوب نیست، به‌خصوص اگر هدف شما کاهش وزن باشد، توده عضلانی بدون چربی یکی از معدود مواردی است که واقعاً می‌تواند متابولیسم شما را کنترل کند.
5. تنفس شما بویی مانند زباله‌های تند و بدبو می‌دهد
پس از گذشت زمان طولانی و استفاده از یک رژیم کم کربوهیدرات، بدن شما به کتوز می‌رسد، یعنی زمانی که آن را به جای کربوهیدرات برای انرژی مصرف می‌کند.» محصول جانبی ناخوشایند کتوز بوی بد است، زیرا در بزاق دفع می‌شود.» بنابراین ارزشش را ندارد.
6. شما نمی‌توانید دستشویی کنید
کربوهیدرات‌ها حاوی فیبر هستند که به دستگاه گوارش شما کمک می‌کند و آن را هماهنگ نگه می‌دارد، کمبود آن می‌تواند موجب یبوست شود. مطمئن شوید که سبزیجات غنی از فیبر و آب زیاد بنوشید.
7. استرس و اضطراب دست از سرتان برنمی‌دارد
درصورتی که مغزتان به اندازه کافی کربوهیدرات دریافت نکند، هورمون‌ها تلاش می‌کنند تا ما را مجبور به مصرف کربوهیدرات‌ها کنند و زمانی‌که با این سیگنال‌ها مبارزه می‌کنیم، مجموعه‌ای از هورمون‌ها مانند آدرنالین و کورتیزول ترشح می‌شوند که باعث شکل‌گیری استرس و اضطراب در بدن می‌شود.
اگر هر چه بیشتر گرسنگی را نادیده بگیریم، یک انتقال دهنده عصبی به نام نوروپپتید Y ترشح می‌شود که حس خشم و عصبانیت و همچنین هوس‌های غذایی قوی که مدت زمان بیشتری طول می‌کشند و نادیده گرفتن آن‌ها غیر ممکن به نظر می‌رسد را بیشتر می‌کند.
8. سردردهای بدی تجربه می‌کنید
وقتی به اندازه کافی کربوهیدرات مصرف نکنید، با افت قند خون و به دنبال آن سردردهای مکرر مواجه خواهید شد. اگر در یک دوره رژیم کاهش وزن هستید و یا به هر دلیلی با کاهش غذایتان، دچار سردرد شدید بدانید که این سردردها بی‌ارتباط با کمبود کربوهیدرات در بدن شما نیست.
9. احساس سرما و لرز دارید
باز هم ارتباط کاهش مصرف کربوهیدرات و افت قند خون دلیل این تغییر بدن شماست. درست زمانی که هوای اتاق و محیطی که در آن قرار دارید، مطلوب است شما دچار احساس سرما می‌شوید که این بی‌ارتباط با کمبود کربوهیدرات در بدن شما نیست.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی