[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۴۲۵
  • دوره جدید

ترک فعل، روزنامه شیراز نوین

فرزاد وثوقی- روزنامه‌نگار:
ترک فعل تنها متوجه امور اقتصادی و عمرانی از سوی مدیران اجرایی گذشته و حال نیست. ما در حوزه فرهنگی نیز که گاهاً متوجه روحانیت است، ترک فعل داشته‌ایم. همین که طرح 57 هکتاری توسعه حرم در شیراز مشمول رکود و بی‌اعتباری شده یا مطرح می‌شود در شهر حجاب اسلامی گاهاً رعایت نمی‌شود و دولت باید به این مقوله ورود کند، ترک فعل است یا اینکه عده‌ای از مردم سگ‌گردانی می‌کنند و به‌جای انسان با حیوان مأنوس شده‌اند، بدان معناست که ترک فعل از سوی بانیان فرهنگ اسلامی صورت گرفته است...

بیایید با هم بدون تعارف سخن بگوییم. امروز همه از دولت بودجه می‌خواهند؛ حتی برای اداره موقوفات هم انگار نیاز به اعتبارات دولتی است. مؤسسات خیریه هم یارانه می‌خواهند. احزاب هم که فقط چهار سالی یک بار عود می‌کنند، یارانه می‌خواهند. اصولاً افراد برای این مؤسسه غیردولتی راه اندازی می‌کنند که به دولت نزدیک شوند! این نزدیکی به دولت به چه معناست و چرا همه می‌خواهند دولتی شوند؟ در حالی که باید بدنه دولت را کوچک کرد و دولت از بسیاری امور کناره‌گیری کند. مثلاً اگر یک وزیر یا معاون وزیر از فارس منصوب شود، خیلی‌ها خوشحال می‌شوند و در خبر‌ها می‌آید یک فارسی وزیر شد! ما از این فرد فارسی چه می‌خواهیم که اگر یک فرد یزدی وزیر شود برای ما انجام نمی‌دهد و آیا نگاه یک وزیر بخشی نگری است یا باید نگاهی ملی برای رفع بحران‌ها داشته باشد؟ انگار بعضی افراد متوجه نیستند یا تخصص لازم را ندارند که از چه طریقی باید مطالبات را پیگیری نمود. ترک فعل متولیان فرهنگ و سیاست زدگی آنان باعث می‌شود اتفاقاتی بیفتد که در نهایت در جلسات داخلی نسبت به آن انتقاد شود. باید این سؤال را مطرح نمود که ما از خودمان انتقاد می‌کنیم یا از شخصیت‌های فرضی؟ باید بدون تعارف با هم سخن بگوییم تا دوست و دشمن مشخص شوند. اگر ما در فارس پروژه زمین مانده 46ساله داریم، به معنای ترک فعل است. این ترک فعل را باید در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد. اول اینکه چرا دلسوزان ملت در حاشیه قرار گرفته اند یا به حاشیه رانده شده اند. دوم اینکه چرا افراد انقلابی و حزب الهی بر مسند امور قرار نگرفته اند! باید دید کجای کارمان عیب داشته است؟
در واقع در تمام این سال‌ها افرادی بر مسند امور بوده‌اند که باید در تأیید صلاحیت آنان شک کرد؛ چراکه با تمام قوا در یک مقطع زمانی چهار یا هشت ساله شالوده نظام فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را هدف قرار داده و تخریب نمودند. باید دید کجای کارمان عیب داشته است؟ 
من بر این باورم که انقلاب اسلامی در ایران نه توسط عده‌ای خاص و قلیل، که توسط ملت مسلمان و شیعه ایران به پیروزی رسید و ما هیچ‌کدام در مسلمان و مسلمان زاده بودن ملت ایران شکی نداشتیم. در واقع مردم مسلمان بودند و ما برای مسلمان کردن مردم قیام نکردیم؛ بلکه برای اصلاح امور و رهایی از فساد و تبعیض به صحنه آمدیم. در دفاع مقدس هشت‌ساله نیز ملت مسلمان ایران با یک اراده ملی و عزم جزم به میدان آمدند. رهبری حضرت امام خمینی(ره) در این راستا ستودنی است و ملت نیز با فرمان‌برداری از ولی امر خود با تمام قوا به میدان آمدند و بسیج از دل مردم موجودیت یافت. در واقع اگر مردم نبودند، بسیج هم وجود نداشت و جالب آنکه نام این تشکل، بسیج مستضعفین است. در واقع ما هرچه داریم از پاسداری مستضعفین از انقلاب اسلامی است که اکنون برای مدیریت معیشت آنان درمانده شده ایم. این بدان معناست که افراد در مسند قرار گرفته ترک فعل کرده اند و باید دید کجای کارمان عیب داشته است؟ 
ما برای واکاوی تمامی مشکلات و بحران‌های امروز باید سری به احوال دیروز خودمان در داخل کشور بزنیم. تمام اتفاقات امروز محصول اقدامات دیروز مسئولان نظام است. اگر امروز خوب است عملکرد مسئولان خوب بوده و اگر امروز بد است، عملکرد بدی داشته اند. 
به نظر می‌رسد نباید به سمت جامعه دوقطبی پیش برویم. به قول سردار دلها، این دختر کم حجاب فرزند من و شماست. طرد این افراد فایده ای برای کشور ندارد. اینکه بخواهیم مدیران را در دو دسته حزب‌الهی و غیرحزب‌الهی قرار دهیم و ارزیابی کنیم، بدان معناست که حرفی برای گفتن و برنامه ای برای اجرا نداریم. ما باید به انسجام داخلی بیندیشیم. اسلام دین رحمت و پیامبر ما پیامبر مهربانی است. باید با رأفت اسلامی با هم سخن بگوییم و سیاست‌های دولت سیزدهم را مورد استقبال قرار دهیم و با آن همراهی کنیم. اینکه دولت‌ها مؤید هم نبوده اند و در معرکه سیاسی علیه هم سخن می‌گویند، یک زیان ملی است. گاهی به پروژه‌های 46ساله استان فارس هم نگاهی گذرا داشته باشیم.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی