[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

فارس پایلوت ایمنی راه شد ، روزنامه شیراز نوین

معاون مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به اجرای پروژه ارتقای جایگاه کمیسیون ایمنی راه‌های کشور گفت: استان فارس به‌عنوان پایلوت اجرای این پروژه یک‌ساله انتخاب شده است.
هرمز ذاکری یکشنبه در حاشیه ششمین جلسه کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل‌ونقل و سوانح رانندگی فارس، با موضوع ارتقای جایگاه کمیسیون ایمنی در قالب طرح بین‌المللی در گفت‌وگو با ایرنا، در خصوص علت انتخاب استان فارس به‌عنوان پایلوت اجرای این پروژه بیان کرد: برای این منظور بررسی‌های مختلفی در مرکز تدوین مقررات انجام دادیم و با توجه به فرصتی که داریم و اینکه پروژه نیز بین‌الملی است، بنا شد جایی را انتخاب کنیم که زمینه در آنجا فراهم باشد و بتوانیم از داده‌ها و توان نیروی خوب انسانی و همچنین از توان مجموعه‌هایی مانند بهداشت و درمان، اورژنس، راهداری و پلیس راه آن استان استفاده کنیم.
وی ادامه داد: بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته با همکاری مجموعه‌هایی مانند وزارت بهداشت و درمان، سازمان اورژانس، سازمان راهداری و پلیس راه کشور، مقرر شد که یک یا چند محور را در مجموع به طول ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر به‌عنوان پایلوت انتخاب کنیم که داده‌های مربوط به تصادف، تردد، راهداری، دوربین‌ها، فوتی‌ها و مصدومان آن محور را گردآوری کنیم و تا زمانی که این مطالعه را انجام می‌دهیم، این موارد به پایه کار ما تبدیل شود تا بتوانیم از آنها استفاده کنیم.
معاون مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی گفت: همچنین بر اساس مشورتی که در ستاد انجام شد و با توجه به آمادگی علوم‌پزشکی شیراز، به‌عنوان یکی از بهترین مراکز ترومای کشور که از سوی اورژانس کشور نیز تأیید شد و همچنین توان نیروی انسانی و کیفیت داده‌های این استان که در حد عالی است و در مجموع با تأیید اعضای کمیسیون ایمنی و کارشناسان، استان فارس انتخاب شد.
ذاکری افزود: البته این اطمینان را نیز داشتیم که با کمک کمیسیون ایمنی راه‌های فارس، استانداری و نیروهای راهداری این استان بتوانیم این پروژه را انجام دهیم.
وی، با اشاره به اخذ کمک مالی از صندوق ایمنی سازمان ملل متحد برای اجرای این پروژه بیان کرد: بحث گردآوری اطلاعات این پروژه حدود هشت تا ۱۰ ماه زمان خواهد برد و پس از آن و در پایان یک سال نتیجه بررسی‌ها استخراج و اعلام خواهد شد. معاون مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: این پروژه مطالعات مفصلی دارد که ما می‌خواهیم سه کار اصلی را در آن انجام دهیم؛ اول اینکه یک بانک اطلاعات تصادفات داریم که اطلاعات پلیس راه، اورژانس، راهداری و فوتی‌های تصادفات در آن ثبت می‌شود و ما می‌خواهیم به کمک این پروژه این سامانه را با کمیت و کیفیت خوب داده‌ها بهبود بخشیم. ذاکری افزود: یک سری شاخص‌های ایمنی برای ارزیابی ایمنی عملکردها و اینکه کمک مالی دریافتی در کجا هزینه شود که اثرگذاری بیشتری داشته باشد را نیز داریم و به‌دنبال توسعه این شاخص‌ها با کمک فنی این پروژه و مشاوره‌های داخلی و بین‌المللی هستیم.
وی گفت: ضمن اینکه در مطالعات بین‌المللی بحث مطالعات کووید ۱۹ و دیگر پاندمی‌ها نیز موردبررسی قرار می‌گیرد تا مشخص شود آثار آنها بر حوزه حمل‌ونقل و ایمنی چیست. معاون مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: هفته آینده جلسه کارشناسی با استان برای انتخاب محور خواهیم داشت و پس از انتخاب محور، داده‌های تصادفات، مصدومان، فوتی‌ها، عملیات راهداری و اقدامات پلیس راه را نیز در یک بازه یک‌ساله گردآوری می‌کنیم که مطالعات ما با یک کیفیت خوب انجام شود.
ذاکری اظهار کرد: پروژه ارتقای جایگاه کمیسیون ایمنی راه‌های ایران یک پروژه مطالعاتی است که باید شاخص‌های ارزیابی استخراج شود تا بتوان وضعیت استان فارس یا هر استان دیگر را بر اساس اقدامات انجام‌شده در چهارچوب این پروژه ارزیابی کرد. وی ادامه داد: معتقدیم که اگر تیم‌های مدیریت ترافیکی، راهداری و پلیس راه پای کار باشند، به‌راحتی ظرفیت کاهش ۲۰ تا ۳۰درصدی تصادفات را در کشور داریم. معاون مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی در خصوص نتایج احتمالی این پروژه نیز گفت: در این پروژه باید ابتدا منتظر توسعه آن شاخص‌ها باشیم و برداشت‌های خود را انجام دهیم و سپس متناسب با شرایط کلی استان و کشور 
نظر دهیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی