[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

ساخت یک باتری قابل شارژ خوراکی، روزنامه شیراز نوین

به گزارش سیناپرس، اگرچه به‌طور کلی قورت دادن باتری‌ها ایده خوبی نیست، دستگاه های الکترونیکی پزشکی قابل بلع، اغلب دارای باتری هستند. نوع جدیدی از باتری می‌تواند استفاده از چنین دستگاه‌هایی را ایمن‌تر کند، زیرا کاملاً از مواد خوراکی ساخته شده است. 
باتری خوراکی آزمایشی در مؤسسه فناوری ایتالیا توسط تیمی به سرپرستی محقق ارشد ماریو کایرونی (Mario Caironi) ساخته شد. در ساخت این باتری از واکنش‌های ردوکس بیوشیمیایی الهام گرفته شده است که در سلول‌های انسان و سایر حیوانات انرژی تولید می‌کند.
آنُد باتری از ریبوفلاوین یا ویتامین B2 تشکیل شده، در حالی که کاتُد آن از کورستین ساخته شده است. هر دو ماده، به‌طور طبیعی در انواع گیاهان و سایر غذاها یافت می‌شوند. علاوه بر این از زغال چوب فعال برای افزایش رسانایی استفاده می‌شود.
الکترولیت این باتری بر پایه آب است و جداکننده آن از جلبک دریایی نوری ساخته شده است که معمولاً در سوشی استفاده می‌شود. در نهایت، دو کنتاکت فویل طلایی درجه مواد غذایی از یک پوشش موم زنبور عسل بر روی آنُد و کاتُد بیرون زده‌اند.
پس از شارژ شدن، باتری ۰٫۶۵ ولتی قادر است، جریان ۴۸ میکرو ‌آمپری را به‌مدت ۱۲ دقیقه یا فقط چند میکروآمپر برای بیش از یک ساعت ارائه دهد. اگرچه ممکن است زیاد به‌نظر نرسد، اما طبق گزارش‌ها برای تأمین انرژی دستگاه‌های الکترونیکی کوچک، مانند ای ای دی‌های کم‌مصرف کافی است.
کایرونی گفت: کاربردهای پتانسیل آینده طیف وسیعی از مدارها و حسگرهای خوراکی را شامل می‌شود که می‌توانند شرایط سلامتی را کنترل کنند. علاوه بر این، با توجه به سطح ایمنی این باتری‌ها، می‌‌توان از آنها در اسباب‌‌بازی‌‌های کودکان استفاده کرد، جایی که خطر بلع زیاد وجود دارد.
او افزود: در واقع، ما در حال توسعه دستگاه‌‌هایی با ظرفیت بیشتر و کاهش اندازه کلی هستیم. پیش‌تر دانشمندان دانشگاه کارنگی ملون، یک باتری خوراکی ساخته بودند که از رنگدانه‌های ملانین استفاده می‌کرد که به‌طور طبیعی در پوست، مو و چشم افراد وجود دارد.
شرح کامل این تحقیق در مقاله‌ای که اخیراً در مجله Advanced Materials منتشر شده، توضیح داده شده است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی