[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

شیرینی گل‌محمدی، روزنامه شیراز نوین

شیرینی گل‌محمدی یکی از انواع شیرینی‌های مجلسی و محبوب ایرانی است که معمولاً برای پذیرایی در مجالس و مهمانی‌ها استفاده می‌شود، برای مشاهده آموزش شیرینی‌پزی کامل و مرحله‌به‌مرحله طرز تهیه شیرینی گل‌محمدی در ادامه با ما همراه باشید.

 مواد لازم شربت
شکر: یک‌سوم پیمانه
آب: یک‌سوم پیمانه
زعفران دم‌کرده: ۱ قاشق غذاخوری

 مواد لازم کرم
آرد: ۳ قاشق غذاخوری
شکر: یک‌سوم پیمانه
آب: یک‌سوم پیمانه
وانیل: یک پنس

 مواد لازم شیرینی
آرد: دو و نیم پیمانه
تخم مرغ: ۱ عدد
روغن مایع: یک سوم پیمانه
شکر: ۳ قاشق غذاخوری
شیر: یک‌سوم پیمانه
خمیر مایه: ۱ قاشق غذاخوری
وانیل: ۱ پنس
زعفران دم‌کرده: ۱ قاشق غذاخوری

 طرز تهیه شربت 
 مرحله اول 
برای تهیه شربت مخصوص شیرینی، ابتدا آب را به‌همراه شکر داخل یک ظرف فلزی مثل شیرداغ‌کن می‌ریزیم، سپس روی حرارت زیاد قرار می‌دهیم تا آب سریع‌تر به‌جوش بیاید و در حین جوش آمدن آب با قاشق هم می‌زنیم تا شکر آب شود.
 مرحله دوم
پس از اینکه آب به‌جوش آمد حرارت را کاملا ملایم می‌کنیم و هم‌زدن را ادامه می‌دهیم تا شکر به‌طور کامل حل شود. در پایان پس از اینکه شربت به غلظت کافی رسید زعفران دم‌کرده را اضافه می‌کنیم و شربت را از روی حرارت برمی‌داریم.

 طرز تهیه کرم 
 مرحله اول 
برای تهیه کرم میانی شیرینی، ابتدا آب را به‌همراه شکر داخل شیر داغ می‌ریزیم و روی حرارت زیاد قرار می‌دهیم تا آب به‌جوش بیاید و شکر به‌طور کامل در آب حل شود. حالا حرارت را ملایم می‌کنیم و آرد را کم‌کم اضافه می‌کنیم.
 مرحله دوم
زمان اضافه کردن آرد باید مواد را خوب مخلوط کنیم تا آرد گلوله نشود. مواد را باید به‌حدی روی حرارت ملایم تفت دهیم تا کرم کمی سفت شود، سپس وانیل را اضافه می‌کنیم و مجدداً مخلوط می‌کنیم. در آخر ظرف را از روی حرارت برمی‌داریم و کنار می‌گذاریم.

 طرز تهیه شیرینی
 مرحله اول 
ابتدا پودر خمیرمایه فوری را به‌همراه شیر و ۱ قاشق غذاخوری شکر داخل یک کاسه می‌ریزیم و روی آن را با سلفون یا پارچه تمیز می‌پوشانیم و به‌مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در یک جای گرم قرار می‌دهیم تا حباب بزند و خمیرمایه عمل بیاید.
 مرحله دوم 
حالا تخم‌مرغ را به‌همراه شکر و وانیل داخل یک ظرف جادار می‌ریزیم و با همزن برقی یا دستی خوب می‌زنیم تا کاملاً یکدست شوند، سپس خمیرمایعه را که عمل آمده است به‌همراه روغن مایع به ظرف اضافه می‌کنیم و مجدداً با همزن مخلوط می‌کنیم.
 مرحله سوم
حالا  آرد را کم‌کم اضافه می‌کنیم و با دست یا لیسک مواد را مخلوط می‌کنیم تا خمیر جمع شود. در پایان باید خمیری نرم و لطیف به‌دست بیاید و به دست هم نچسبد. حالا خمیر را داخل یک ظرف جادار می‌ریزیم و روی ظرف را با پارچه می‌پوشانیم.
 مرحله چهارم 
ظرف خمیر را به‌مدت یک ساعت در یک جای گرم قرار می‌دهیم تا خمیر وَر بیاید و تقریباً دو برابر شود. پس از اینکه خمیر عمل آمد، آن را کمی ورز می‌دهیم تا هوای اضافی داخل آن خارج شود، سپس روی یک سطح صاف کمی آرد می‌پاشیم و خمیر را پهن می‌کنیم.
 مرحله پنجم
قطر خمیر باید پس از پهن کردن با وردنه نیم سانتی‌متر شود و نکته دیگر اینکه خمیر را باید به‌شکل یک مربع بزرگ پهن کنیم. پس از پهن کردن خمیر، اضافه‌های آن را با یک کارد تیز می‌بریم. حالا مقداری از کرم را ابتدای خمیر به‌شکل طولی قرار می‌دهیم.
 مرحله ششم 
حالا خمیر را لوله می‌کنیم و با کارد، خمیر لوله‌شده را برش می‌زنیم و کنار می‌گذاریم. حدوداً این مقدار خمیر را باید به دو یا سه قسمت تقسیم کنید و پس از کرم زدن، لول کنید. حالا لول‌های خمیر را به‌صورت مربعی با کارد برش می‌زنیم و داخل سینی فر می‌چینیم.
 مرحله هفتم 
حالا به خمیرهای برش‌داده شده به‌مدت ۳۰ دقیقه دست نمی‌زنیم تا استراحت کنند. پس از گذشت ۳۰ دقیقه، روی شیرینی‌ها روما و کنجد می‌زنیم و داخل فر قرار می‌دهیم تا آماده شوند. برای رومال هم از مخلوط زرده تخم‌مرغ و زعفران استفاده می‌کنیم.
 مرحله هشتم 
شیرینی‌ها باید به‌مدت ۳۰ دقیقه در فر با حرارت ۱۸۰ درجه سانت‌یگراد بمانند تا آماده شوند. بهتر است فر را از ۲۰ دقیقه قبل روشن کنید تا کاملاً گرم شود. در پایان پخت، اگر روی شیرینی‌ها طلایی نشده بود، گریل را روشن می‌کنیم تا روی شیرینی‌ها نیز طلایی شود.
 مرحله نهم 
حالا سینی فر را خارج می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا شیرینی‌ها کمی خنک شوند سپس آنها را به‌آرامی از داخل سینی فر جمع می‌کنیم و داخل ظرف مورد نظر می‌چینیم و با قاشق از شربت زعفرانی روی شیرینی‌ها می‌ریزیم.

 نکات کلیدی
در صورتی که، می‌خواهید این شیرینی را در توستر درست کنید ابتدا توستر را با حرارت ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. سپس یک کاسه فلزی را تا نیمه آب پُر کنید و داخل توستر قرار دهید تا رطوبت ایجاد کند و شیرینی‌ها خشک نشوند.
یکی دیگر از نکاتی که باید رعایت شود این است که یک فویل آلومینیومی را جلوی المنت بالایی توستر قرار دهید تا روی شیرینی‌ها را خشک نکند. حدود ۳۰ دقیقه برای پخت شیرینی کافی است، در اواخر پخت فویل آلومینیومی را بردارید تا روی شیرینی‌ها نیز طلایی شود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی