[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۴۲۸
  • دوره جدید

تعارض در واگذاری کمربندی ، روزنامه شیراز نوین

 حسین فرزانه- گروه گزارش
آشپز که دو تا شد آش یا شور می‌شود یا بی‌نمک! نوشتن از کمربندی پرسروصدا و پرحاشیه شیراز هیچ وقت خالی از لطف نبوده و نیست؛ کمربندی شیراز که صاحب اول آن (وزارت راه و شهرسازی) نامش را جاده صدا می‌زند و صاحب دومش (شهرداری) او را خیابان و معبر شهری می‌نامدش. هرچه بنامیمش دیگر کمربندی نیست. هزاران هزار ماشین سبک و سنگین از یک مسیر باریک و تاریک غرش کنان 24 ساعت شبانه روز از دل زندگی مردم رد می‌شوند. فقط خدا می‌داند چقدر خون به دل مردم ساکن اطراف این کمربندی می‌شود. در 2 دهه ای که از عمر این مسیر می‌گذرد، چه جوان‌هایی که عمرشان در همین جاده تمام شد. چه خون‌هایی که هیچ خون بهایی نمی‌تواند جبرانش کند. قتلگاه، کشتارگاه، حادثه خیزترین جاده و... القابی است که بارها به این مسیر 18 کیلومتری داده شده است.
تقریباً متر به متر این مسیر بارها به خود تصادف دیده است. تصادفی که پلیس راه رسیدگی به آن را در حیطه اختیارات پلیس راهنمایی و رانندگی و پلیس راهور نیز آن را در محدوده اختیارات پلیس راه می‌داند. مردم ساکن شهرک‌های اطراف این مسیر نگران‌اند مبادا وقت حادثه رسیده است. از سویی اما چشم انتظارند تا این کابوس به دست مسئول مسئولیت پذیری تمام شود. سال‌ها پیش قرار شد وزارت راه و شهرسازی و شهرداری اختلافات را کنار بگذارند و با تقسیم وظایف سروسامانی به این نابسامانی ببخشند. خط کشی، ایمن سازی و ایجاد دوربرگردان‌ها به عهده اداره کل راهداری و ایجاد کندروها و سامان‌دهی ورودی و خروجی‌ها بر عهده شهرداری شیراز گداشته شد. سال‌ها گذشت و نشد آنچه باید می‌شد. اختلافات بالا گرفت و بارها در شورای ترافیک استان حاشیه‌ها به بار آورد. از سال 94 شورای شهر شیراز مصوب کرد وزارت راه و شهرسازی، کمربندی را به شهرداری واگذار کند؛ موضوعی که تا تاریخ چاپ این گزارش هیچ وقت انجام نشد.
طرفین ماجرا اما در طول همه این سال‌ها موضع جانبدارانه، متفاوت و بعضاً متضادی نسبت به این موضوع داشته اند. وزارت راه و شهرسازی از صدق دل راضی است و از اینکه سازمانی پیدا شده و می‌خواهد مسئولیت انجام نشده او را بر عهده بگیرد سخت خوشحال است و بارها اعلام کرده آماده مدیریت کمربندی را به شهرداری منتقل کند؛ از همین رو هیچ گاه آنچنان که باید زیر بار مسئولیت و الزامات، اجرای ضوابط و هزینه‌های کمربندی به عنوان جاده نرفت. به گونه ای که مسئولان وزارت راه و شهرسازی پیشین استان در جایی عنوان کردند که نمی‌شود عملیات مربوط به کمربندی به عهده وزارت راه و شهرسازی باشد و منافعش را شهرداری ببرد‌! منظور صدور مجوز ساخت و ساز توسط شهرداری برای ساخت منازل مسکونی واقع در شهرک‌های پایین ‌دستی کمربندی بود. در حالی که مثل روز روشن است اگر شهرداری مجوز ساخت صادر کرده است، طرح تفضیلی شهر توسط شورای عالی راه‌ و‌ شهرسازی تهیه و ابلاغ شده است و شهرداری خود به خود نمی‌تواند مجوزی صادر کند. از این دست اختلافات کم نبوده و نیست. شهرداران و مدیران شهری در طول سنوات گذشته بارها به مدیران وزارت راه و شهرسازی درباره فرار رو به جلو و شانه خالی کردن از مسئولیت خود در سامان‌دهی کمربندی شیراز تذکر داده‌اند. با وجود این در مبحث مدیریت ترافیک در این منطقه حادثه خیز، شهرداری به خاطر رفع گره‌های ترافیکی چند روگذر و پل ساخت اما به روایت شهردار سابق، دریغ از یک گرم آسفالت که راهداری روی جاده ناهموار و به شدت خراب کمربندی ریخته باشد. با این تفاسیر اما ماه پیش استاندار جدید فارس اولتیماتوم داد که یک ماهه کمربندی به شهرداری واگذار شود. غیر از مقام عالی دولت در فارس، نماینده‌های مجلس، اعضای شورای شهر، مقامات وزارت راه و... همه می‌گویند مدیریت این مسیر را به شهرداری بدهید؛ بی آنکه کسی به پیچ و خم‌ها، گرفتاری‌ها، هزینه‌ها و دردسرهای این ماجرا کوچک‌ترین اشاره ای بکند.
حالا شهرداری مانده و تمام مصائب مسیری که حتی نمی‌تواند ضوابط یک معبر شهری را بر آن پیاده کند. معلوم نیست در صورت واگذاری این مسئولیت به شهرداری، تکلیف خودروهای سنگینی که از این مسیر بالاجبار باید عبور کنند چه می‌شود؟! معبر شهری و تریلی 18چرخ؟! رینگ شهری و یدک‌کش؟! رفع معارض‌ها و هزینه‌های تملک، ایجاد کندروها و سامان‌دهی ورودی و خروجی‌ها و مسائل و مشکلات حقوقی و... را شهرداری کجای دلش بگذارد. طبق برآورد سال گذشته فقط برای هزینه‌های تملک زمین‌ها و اراضی محدوده 3هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است؛ دقیقاً معادل نصف بودجه سال 1400 شهرداری! یعنی تعطیلی 3ساله تمام فعالیت‌های عمرانی شهرداری شیراز! شهرداری اما با همه تفاسیر اعلام کرده حاضر است مدیریت کمربندی را بر عهده بگیرد و می‌خواهد کمربندی را به نخستین اتوبان شهری شیراز تبدیل کند؛ با این شرط که دولت کمکش کند. واگذاری زمین در جنوب بلوار طلائیه یا واگذاری زمین‌های کنار سد تنگ سرخ، امکان صدور مجوز بلندمرتبه سازی ارتفاعات اطراف کمربندی، اختصاص اعتبار سفر رئیس جمهور در خصوص رفع نقاط پرحادثه به کمربندی و... در کنار تسریع دولت در ساخت کمربندی شرق شیراز بخشی از درخواست‌هایی است که از سوی شهرداری رسانه‌ای شده است.
واقعیت این است که بحث کمربندی بحث ساده‌ و سطحی و محلی نیست که بتوان در شورا، شهرداری و استانداری آن را حل کرد؛ بلکه نیازمند تصمیم‌گیری کلان در سطح کشور یا واگذاری اختیارات به سازمان‌ها و ادارات است و باید هرچه سریع‌تر به آن رسیدگی شود. لازم است شهرداری در این بین با چشم باز و نقد معامله کند؛ چراکه بحث جان و جیب مردم در میان است.
به راستی کمربند‌‌ی شمال شرق شیراز پس از 10 سال چرا ساخته نمی‌شود؟ یک نماینده مجلس اخیراً گفته است تا تکمیل این پروژه بیش از هزارمیلیارد‌‌‌ ‏تومان پول نیاز است‌‌‌ و اگر بخش خصوصی بیاید به جای آنکه طی 10 - 12ساله این کار تمام شود،‌‌‌ ظرف 2 سال آیند‌‌‌ه به بهره ‏برد‌‌‌اری خواهد‌‌‌ رسید‌‌‌؛ حالا چه عجله ای است؟!

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی