[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۴۲۵
  • دوره جدید

مروری بر پرتکرارترین سریال‌های تلویزیون در سالیان اخیر تلویزیون بر مدارتکرار، روزنامه شیراز نوین

 میزان ساخت سریال‌های با کیفیت صداوسیما کاهش یافته است و این سازمان برای جذب مخاطب مجبور است به سراغ سریال‌های قدیمی ‌برود. 
به گزارش خبرآنلاین به هزاره جدید وارد شده‌ایم و مسلماً نیازها، سبک زندگی، حتی ظاهر جامعه و افراد آن با تغییرات بسیاری نسبت به دهه شصت و هفتاد همراه بوده‌اند. تلویزیون و برنامه‌هایش هم از این قاعده مستثنا نیستند و شکل و شمایل برنامه‌ها و سریال‌های این رسانه هم تغییرات خود را داشته است. تلویزیون برنامه‌سازی مناسبتی، به شیوه کنونی را پایان دهه هفتاد آغاز کرد؛ سریال‌هایی که ابتدا اپیزودیک بودند و بعد با رویکرد متفاوت به آثار قصه گویی تبدیل شدند که عمدتاً ماجراهای‌شان در خلال ایام مناسبتی رخ می‌داد؛ همزمان شبکه‌های یک، دو، سه و پنج سریال‌های روتین شبانه را نیز به برنامه‌های خود اضافه کردند. 
البته که یکی از وظایف اصلی و اساسی تلویزیون سرگرم کردن مخاطبان است، به همین منظور صداوسیما برای جذب مخاطب یا سریال می‌سازد و یا سریال‌های ساخته شده توسط دیگر کشورها را پخش می‌کند تا مخاطب خود را پای تلویزیون بنشاند و تلویزیون در گذشته در ساخت این سریال‌ها به قدری قوی ظاهر می‌شد که بیننده می‌توانست برای دیدن قسمت بعدی سریال لحظه‌شماری کند و دلش نمی‌خواست دیدن بخشی از آن را هم از دست بدهد. استقبال از سریال‌های قدیمی ‌از ضعف سریال‌هایی ناشی می‌شود که مخاطب تنها با دیدن چند قسمت از آن‌ها به ضعفی که در برنامه موجود است پی می‌برد و از دنبال کردن باقی قسمت‌های آن منصرف می‌شود. از طرفی حضور بازیگران چهره که یکی دیگر از عوامل جذب مخاطب است در این سریال‌ها کمتر به چشم می‌خورد. طبق نظرسنجی‌های سازمان صداوسیما همین سریال‌های تکراری همچنان جزو پر بیننده‌ترین سریال‌ها هستند که با وجود این تکرارهای مختلف همچنان بیننده‌های خودشان را دارند و می‌توانند مخاطب را تا پایان سریال پای تلویزیون میخکوب کنند. این در حالی است که در این رقابت سریال‌های دهه ۹۰ از سریال‌های دهه ۸۰ جا مانده‌اند.عده‌ زیادی از مخاطبان هم از تلویزیون گله‌مندند که چرا باید سریال‌ها را چندباره ببینند. در میان این سریال‌ها برخی رکورددار تکرار هستند و تلویزیون آن‌قدر دوستشان دارد که هربار با بهانه و بی‌بهانه آن‌ها را پخش می‌کند. در ادامه گزارش به بررسی برخی از این سریال‌ها می‌پردازیم.
«شب دهم»: یکی دیگر از سریال‌های ماندگار دهه ۸۰ سریال شب دهم به کارگردانی حسن فتحی است که سال ۸۱ از شبکه یک سیما پخش شد و توانست با نظرات مثبتی از سوی بیننده‌ها مواجه شود و از آن سال تا کنون هر سال یکی از شبکه‌های تلویزیون به دلیل ماه محرم این سریال را روی آنتن می‌برد. «شب دهم» داستان دگرگون شدن یک جوان عاشق پیشه با اجرای تعزیه است که با بازی بازیگرانی چون حسین یاری، کتایون ریاحی، ثریا قاسمی ‌و رؤیا تیموریان ماندگار شد.
درخشش مدیری در دهه ۸۰: سریال «پاورچین» کاری از مهران مدیری در سال‌های ۸۱ و ۸۲ است که در شبکه پنج سیما روی آنتن رفت و از آن به عنوان یکی از ماندگارترین سریال‌های مهران مدیری در تلویزیون یاد می‌شود، سریالی که ضمن طنز بودن آن سالیان سال است که شبکه‌های مختلف تلویزیون آن را پخش می‌کند.«پاورچین» مهران مدیری داستان فرهاد برره است که به تهران آمده و پس از ازدواج در یک شرکت ساختمانی مشغول به کار شده است. بازی بازیگرانی چون مهران مدیری، سحر زکریا، جواد رضویان، شقایق دهقان، سحر ولدبیگی و سیامک انصاری این سریال که ایده‌ای نو در زمینه سریال طنز بود را بسیار ماندگار کرد.محبوبیت «پاورچین» به قدری زیاد بود که چندسال بعد مهران مدیری کارگردان این مجموعه سریال «شب‌های برره» نیز در ادامه فضای آن ساخت تا این بار به جای نقل قول از روستای عجیب و غریب برره به دل روستا برود.
موفقیت‌های  عطاران در دهه ۸۰:پس از مهران مدیری یکی از پرکارترین و ماندگارترین چهره‌ها در عرصه کارگردانی در دهه ۸۰، رضا عطاران بود. کسی که تقریباً سالی یک اثر طنز از خود به جای می‌گذاشت و مخاطب را وادار می‌کرد تا پای تلویزیون بنشیند. یکی از سریال‌های ماندگار این کارگردان که خودش هم در آن ایفای نقش کرده بود، سریال «خانه به دوش» بود. سریال «خانه به دوش» از آن دسته از سریال‌هایی است که بسیاری از مردم با آن خاطره دارند و با وجود چندین بار پخش از شبکه‌های مختلف باز هم مخاطبان خاص خودش را دارد.با اینکه عطاران سریال‌های ماه رمضانی دیگری نیز با گروهش ساخته است اما هیچ‌کدام نتوانستند به محبوبیت و پرتکراری «خانه به دوش» باشند.سعید آقاخانی و رضا عطاران یکی از قوی‌ترین زوج‌های تلویزیونی ایران هستند که اوج خلاقیت و توانایی‌هایشان را در سریال «متهم گریخت» به نمایش گذاشتند. 
سریال‌های تاریخی:یکی دیگر از سریال‌هایی که به سبب تکرار زیاد آن از شبکه‌های مختلف طی سال‌های گذشته دستمایه شوخی در فضای مجازی قرار گرفته است سریال «یوسف پیامبر» به کارگردانی فرج‌الله سلحشور است که می‌توان آن را به عنوان یکی از محبوب‌ترین و پربیننده‌ترین سریال‌های دهه ۸۰ معرفی کرد. این سریال اولین بار در سال ۸۷ از شبکه یک سیما پخش شد و با اینکه تا به حال بارها و بارها از شبکه‌های مختلف به نمایش درآمده است اما هنوز هم می‌توان به عنوان پر مخاطب‌ترین سریال تلویزیون از آن یاد کرد. بی‌شک «مختارنامه» داود میرباقری پرتکرارترین سریالی است که از تلویزیون پخش شده ‌است. این سریال از جمعه ۹ مهر ۱۳۸۹ پخش آن آغاز شد و هربار در ایام مختلف به خصوص محرم و صفر با تدوین‌های مختلف و در موضوعات مختلف پخش شد.
درخشش حسن فتحی در دهه ۸۰:«مدار صفر درجه» به‌نویسندگی و کارگردانی حسن فتحی، از دیگر درام‌های تلویزیونی ایران است که طی بازپخش‌های مکرر صداوسیما نه تنها جزو پر بیننده‌ترین سریال‌ها شناخته شدند، بلکه کاربران آی‌ام‌دی‌بی نیز آن را پسندیده‌اند. این سریال از اردیبهشت ۸۶ روی آنتن شبکه یک رفت و به لطف فیلم‌نامه و داستانش، کارگردانی دقیق و خوب و بازی جذابِ نقش‌آفرینانش، پُربیننده شد.داستانِ سریال، ماجرای سفر دانشجویی ایرانی به نام حبیب پارسا (شهاب حسینی) به فرانسه است که با جنگ جهانی دوم هم‌زمان می‌شود. او در دانشگاه، با دختری یهودی به نام سارا استروک (ناتالی متی) آشنا می‌شود. با فتح پاریس توسط ارتش آلمان، جان یهودیان از جمله سارا به خطر می‌افتد و پارسا به او و مادرش کمک می‌کند تا فرانسه را ترک کنند. درگیری با صهیونیست‌ها که می‌خواهند از موقعیت استفاده کنند و با انجام ترور و ایجاد وحشت، تلاش دارند یهودیان را برای سفر به فلسطین راضی کنند، بخشی عمده از داستان این سریال است.
«در چشم باد»:«در چشم باد» نیز یکی دیگر از آن سریال‌های تاریخی است که اولین بار در سال ۱۳۸۸ به تهیه کنندگی و کارگردانی مسعود جعفری جوزانی روی آنتن شبکه یک رفت. «در چشم باد» قصه زندگی خانواده‌ای است که رویدادها و لحظات تلخ و شیرین زندگی‌شان از دوره قیام میرزا کوچک خان جنگلی تا آزادسازی خرمشهر در آن به تصویر کشیده می‌شود، قصه از زمانی آغاز می‌شود که میرزا کوچک خان جنگلی، در گیلان اعلام جمهوری می‌کند و با این اقدام دوران پر حادثه تاریخ معاصر ایران آغاز می‌شود که سه دوره تاریخی قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی ‌را  بازگو می‌کند. اردیبهشت سال ۹۸ بود که شبکه چهار سیما «در چشم باد» را برای بار چندم پخش کرد و نکته جالب توجه درباره این سریال این است که با وجود اینکه از شبکه چهار سیما پخش شد، اما بازهم جزو پر مخاطب‌ترین سریال در نظر سنجی صداوسیما شناخته شد.اما حالا پس از گذشت چندین سال از ساخت چنین سریال‌های تلویزیونی طنز، مذهبی و تاریخی دیگر صداوسیما رنگ چنین آثار فاخر و ماندگاری را به خود ندیده است و کارگردانانی مانند مهران مدیری، رضا عطاران و حسن فتحی به طور کامل از تلویزیون رخت بربستند و در مدیاهای دیگر به فیلم‌سازی مشغول شدند. حتی جای خالی بازیگرانی چون مریم امیر جلالی، حمید لولایی، آناهیتا همتی و چندین هنرمند دیگر به چشم می‌خورد و نبود چنین افراد با سابقه‌ای در عرصه تصویر منجر به اُفت سریال‌ها می‌شود تا جایی که تلویزیون دیگر توان ساخت سریال‌های جذابی مانند دهه گذشته را ندارد و برای جذب مخاطب مجبور است به آنچه که پیش‌تر تولید کرده است بسنده کند.هرچند که مدیران صداوسیما وعده داده‌اند که هیچ گاه نمی‌گذارند آنتن تلویزیون خالی بماند اما اگر وضعیت حال حاضر را با دهه گذشته مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که آنچه حائز اهمیت است کیفیت سریال و سریال‌سازی است نه کمیت آن. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی