[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

گُلگشتی در خاطرات گلخن و گرمخانه، روزنامه شیراز نوین

به گزارش ایسنا، «گُلگشت» نمایشی به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا رهبری و با محور داستان‌هایی تاریخی است که به سرگذشت دو حمام تاریخی علی‌قلی ‌آغا و خسرو آغا و ماجرای تخریب این حمام می‌پردازد.
محمدرضا رهبری دراین‌باره به ایسنا گفت: نمایش «گلگشت»، گشت و گذاری در خاطرات مردم از بناهای تاریخی و به‌ویژه دو حمام تاریخی حمام علی‌قلی آغا و حمام خسرو آغاست.
وی ادامه داد: این دو حمام، توسط دو برادر به همین نام‌ها (علی‌قلی‌آغا و خسرو آغا) ساخته شده‌اند، اما دو سرنوشت متفاوت پیدا کردند و یکی از حمام‌ها تخریب شد و دیگری همچنان پابرجا مانده و به موزه تبدیل‌شده است.
رهبری اضافه کرد: «گُلگشت» نمایشی است که در حالت مستند تولید شده‌ و ازجمله آثاری است که می‌توان برای آن، عنوان «تئاترموزه» را استفاده کرد. این تئاترموزه در نکوداشت اصفهان است و تلاش می‌کند مرگ و زندگی دو بنای تاریخی را روایت کند و ذکر خیر و یادبودی باشد از بانیان آنها و کسانی که بنا را به وجود آوردند، نگهبانی کردند و حتی کارگرانی که در آن کار کردند.
وی با بیان اینکه روند تولید نمایش «گُلگشت» حدود ۲ ماه طول کشیده است، گفت: یکی از ویژگی‌های خاص نمایش «گُلگشت» این است که تلاش می‌کند، لهجه اصفهانی را به شکل اصیل و درست به‌کار ببرد و از آداب و فرهنگ و رسوم روزهای یکصد سال گذشته و روزهای فراموش‌شده کار و زندگی در حمام را از زبان کارگر حمام بیان کند و زندگی دغدغه‌مندانه کسانی که میراث فرهنگی را پاس می‌دارند، ذکر خیر کند و تلاش می‌کند از نظر تکنیکی هم یک نمایش اصیل ایرانی و به فرم و شیوه نمایش ایرانی وفادار باشد.
نویسنده و کارگردان نمایش «گُلگشت» ادامه داد: در این نمایش، تلاش شده از چهره‎های نامداری که در این حمام رفت‌و‌آمد داشتند مثل حضرت آیت‌الله حاج‌آقا رحیم ارباب، یاد شود و جایگاه حمام در این محله را در قالب یک روایت مردمی از تاریخ معاصر یکی از محله‌های مهم و پابرجای اصفهان بیان کند.
او به عوامل این نمایش اشاره کرد و گفت: در نمایش «گُلگشت» سید علیرضا بدری، احمد خوانساری، سوده امیرخانی، بیژن نمکی‎زاده، مصطفی بیگدلی، فرشته شاه‌بندری و ستار ایرانپور ایفای نقش کرده‌اند و نویسندگی و کارگردانی به عهده محمدرضا رهبری است، همچنین روابط عمومی نمایش را محمد هاشم‌زاده عهده‌دار است. صفورا عبداللهی، فاطمه ربیعی، محمد ضیغمی، مژده زارعی و علی عرفانیان نیز به‌عنوان گریمور فعالیت دارند.
رهبری با بیان اینکه نمایش «گُلگشت» به سفارش موزه حمام علی‌قلی آغا و به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان اجرا می‌شود، بیان کرد: پشتوانه این نمایش، پژوهش‌های میدانی و کتابخانه‌‎ای است و امید که علاقه‌مندان به فرهنگ و میراث ایرانی از نمایش دیدن کرده و  از آن لذت ببرند.
به گزارش ایسنا، نمایش گُلگشت به‌مناسبت هفته فرهنگی اصفهان از روز چهارم تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه به‌جز روزهای ۶ و ۲۶ اردیبهشت‌ در موزه حمام علی‌قلی آغا، واقع در اصفهان، خیابان مسجد سید، خیابان آیت‌الله بیدآبادی اجرا می‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی