[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

بیان چالش‌های کارگری ، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی- گروه خبر
استاندار فارس در آیین تجلیل از کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار برتر استان فارس، گفت: در سالی که گذشت، اتفاقات خوبی در حوزه کار و کارگری اتفاق افتاد. اشتغال بیش از 130درصدی نسبت به سهمیه‌ای که برای استان فارس پیش‌بینی شده بود، یکی از نتایج درخشان در این زمینه بوده و باید از همه عزیزانی که به سهم خودشان به افزایش بیش از حد تصور این آمار کمک کردند، تشکر کنم.
محمدهای ایمانیه افزود: همانطور که امام(ره) فرمودند، حمایت از کارگران و اقشار فرودست جامعه، شعار اصلی انقلاب است و هر مدیری که در این راستا حرکت کند، انقلابی‌تر است. فکر می‌کنم در استان فارس، شاهد حضور پررنگ چنین مدیرانی بوده‌ایم که نتیجه آن، کسب چندین عنوان برتر کشوری در شاخه‌های مختلف حوزه کار و کارگر بوده است.
وی گفت: استان فارس جزو استان‌های برتر کشور در این زمینه برگزیده شده و در بین تمامی استان‌های بزرگ، مقام اول را داراست. مقام اول روابط کار هم به فارس تعلق گرفته که نشان‌دهنده ارتباطات خوب بین کارفرمایان و کارگران عزیز ماست. اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی فارس همواره سعی کرده با عدالت به همه اقشار نگاه کند تا حق کسی ضایع نشود. ایجاد عدالت بین کارگر و کارفرما، کار بسیار ظریفی است که نیاز به درایت بالایی دارد و مدیران این اداره در استان ما توانسته‌اند توازن خوبی را در این زمینه برقرار کنند.
ایمانیه با اشاره به اینکه در بحث اشتغال با تمام قدرت و جدیت به کار ادامه می‌دهد، اظهار داشت: کارگروه‌های رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری در زمینه اشتغال، با هدف حمایت از کارگران تشکیل شده است و این کارگروه با قوت و در جهت رفاه حال این قشر عزیز، به کار خود ادامه می‌دهد. همچنین بحث آموزش مداوم کارگران نیز با جدیت دنبال می‌شود و امیدواریم امسال رونق بیشتری هم بگیرد. مثل هر انسان دیگری، کارگران هم احتیاج به آموزش و ارتقای علمی و مهارتی دارند و باید در این زمینه تلاش‌های مداومی صورت بگیرد.
وی همچنین به بحث «امنیت شغلی» اشاره کرد و گفت: امنیت شغلی یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های قشر کارگر است و امیدواریم در جلسات بعدی که با نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی داریم، نمایندگانی از قشر کارگر هم حضور داشته باشند تا بحث‌های لازم درون‌استانی مطرح شود و پیگیری مطالبات مطرح‌شده کارگران در آن جلسه، توسط نمایندگان در مجلس شورای اسلامی، دنبال شود. همچنین معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در دولت سیزدهم برای صیانت از نیروی کار گفت: بر اساس آمار، تعداد فوتی‌های ناشی از کار در سال گذشته ۱۱ درصد و حوادث ناشی از کار در سطح کشور ۱۴ درصد کاهش داشته است.
علی حسین رعیتی‌فرد افزود: جشنواره امتنان هرساله برای قدردانی از کارگران نخبه و نوآور در سطح کشور برگزار می‌شود که اختتامیه ملی این دوره نیز روز دوشنبه (امروز) در تهران با حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شود.
وی یکی از وظایف اصلی دولت را حفظ و صیانت از نیروی کار جامعه عنوان کرد و اظهار داشت: ۲۱هزار کمیته حفاظت فنی در سطح کشور برای حفاظت از نیروی کار تشکیل شده است.
معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در ادامه با اشاره به حوادث کارگری جهان گفت: بر اساس اطلاعات منتشرشده رسمی سال ۲۰۲۲ در دنیا، ۲میلیون و ۸۰۰هزار نفر بر اثر حوادث ناشی از کار فوت کرده‌اند که نشان از فوت روزانه ۷هزار و ۸۰۰ کارگر در این سال دارد.
وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ در ایران، ۷۶۸ نفر بر اثر حوادث ناشی از کار فوت کردند که این آمار در سال ۱۴۰۱ به ۷۱۱ نفر کاهش پیدا کرد و مقایسه این آمار نشان از کاهش ۱۱درصدی فوت ناشی از کار طی یک سال گذشته دارد.
رعیتی‌فرد اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ در کشور ۸هزار و ۹۱۰ حادثه ناشی از کار رخ داده که این آمار در سال گذشته به ۷هزار و ۹۵۰ مورد کاهش پیدا کرده و مقایسه این آمار نیز نشان از کاهش ۱۴درصدی حوادث ناشی از کار کشور در سال 
۱۴۰۱ دارد.
وی بر ارتقای فرهنگ ایمنی برای کاهش حوادث ناشی از کار تأکید کرد و گفت: اقدامات بارزی در سطح کشور در دولت سیزدهم در رابطه با فرهنگ کار و توسعه آن در جامعه کار و تلاش صورت گرفته که کاهش آمار تلفات و حوادث ناشی از کار در سطح کشور نشان از مؤثربودن این اقدامات دارد.
معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بر اساس تصمیم‌گیری درست در دولت سیزدهم، نمایندگان کارگران و کارفرمایان در تصمیم‌گیری‌های بخش کارگری و بازنشستگان دخیل شدند.
وی اظهار داشت: در ۲ سال گذشته با هدف بهبود وضعیت معیشتی بیش از ۸۵ درصد به حداقل حقوق کارگران اضافه و تلاش شده که شکاف موجود در این خصوص کم شود.
رعیتی‌فرد با بیان اینکه در سال گذشته حداقل حقوق کارگران ۵۷ درصد افزایش داشته است، گفت: برای تعیین حداقل حقوق کارگری در سال جاری نیز تلاش‌های زیادی صورت گرفت و در نهایت با درنظرگرفتن وضعیت تولید و پایداری مشاغل و... در نهایت بهترین تصمیم در این حوزه اتخاذ شده است.
وی ادامه داد: حداقل حقوق سالانه برای کارگر با این هدف انجام می‌شود که کمتر از این میزان امکان‌پذیر نباشد، اما کارفرمایان می‌توانند با احتساب شرایط، وضعیت کارگر و کارایی فرد بیش از حداقل تعیین‌شده حقوق به کارگران پرداخت کنند و مانعی از این نظر وجود ندارد.
معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با بیان اینکه در ایام هفته کارگر سال گذشته کمیته‌ای برای قراردادهای کارگری و امنیت شغلی این قشر تشکیل شده است، گفت: اصلاح بندهایی از قانون کار در این کمیته نهایی شده که می‌تواند بخشی از مشکلات کارگران را خصوصاً در زمینه امنیت شغلی رفع کند.
وی تأکید کرد: اصلاح بعضی از قوانین با هدف تأمین امنیت شغلی کارگران به مجلس ارائه شده است که بر اساس آن کارگران امنیت شغلی خواهند داشت و همچنین کارفرمایان دیگر حق اخذ سفته و چک از کارگران را ندارند.
رعیتی‌فرد از پیوستن ایران به سازمان‌های جهانی کار خبر داد و در پایان گفت: ارتقای سطح ایمنی، صیانت از نیروی کار و... از جمله اهداف توسعه روابط خارجی در زمینه کار و تلاش است.
به گزارش شیرازنوین، آیین تجلیل از کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار برتر استان فارس، صبح روز یکشنبه 10 اردیبهشت در استانداری فارس برگزار شد و از برترین‌های این حوزه تقدیر به عمل آمد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی