[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

اقتصاد دریایی حیاتی است، روزنامه شیراز نوین

همزمان با روز ملی خلیج فارس، نشست تخصصی «تاب‌آوری خلیج فارس در پرتو تحولات جهان جدید» از سوی مرکز مطالعات راهبردی خلیج فارس دانشکده حقوق و علوم سیاسی و معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه شیراز برگزار شد.
در این نشست که صبح یکشنبه ۱۰ اردیبهشت‌ماه در تالار فجر دانشگاه شیراز با حضور جمعی از دانشگاهیان و علاقه‌مندان ترتیب یافت، صاحب‌نظران مختلف به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص خلیج فارس در پرتو تحولات جهان جدید پرداختند.
خلیج فارس قلب تپنده همه ماست
دکتر سیدجواد صالحی، رئیس مرکز مطالعات راهبردی خلیج‌ فارس در ابتدای این برنامه با بیان این مقدمه که خلیج فارس قلب تپنده همه ماست، به بیان اهمیت این دریاچه پرداخت و گفت: در اسناد تاریخی نام خلیج فارس آمده است و در این خصوص مناقشه‌ای وجود ندارد. اما ما شاهدیم که در قرن بیستم میلادی و با روی کار آمدن جمال عبدالناصر در مصر، استفاده از نام خلیج فارس ممنوع اعلام می‌شود و در ادامه نیز عنوان جعلی خلیج عربی در اسناد این کشور جایگزین عنوان خلیج فارس می‌شود که این اقدام واکنش و اعتراض مردم ایران را به‌دنبال دارد و آنان مجبور به عذر‌خواهی می‌شوند.
اقتصاد آبی و دریامحور موجب رشد و توسعه کشور خواهد شد
امیر دریادار دکتر حبیب‌الله سیاری، رئیس ستاد مشترک و معاون ‌هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی، به‌عنوان مهمان ویژه این نشست با اشاره به نقش استان‌فارسی‌ها در پایان‌دهی به سلطه پرتغالی‌ها و تعیین نام خلیج فارس، به علت اهمیت دریا پرداخت و گفت: ما باید باور کنیم که ایران اسلامی یک کشور دریایی است؛ چراکه در ایران هم در شمال و هم جنوب کشور دریا قرار دارد. ما دریای خزر را چون بزرگ‌ترین دریاچه جهان است، دریا می‌نامیم. خلیج فارس از نظر مساحت نصف خزر است و عمق آن حداکثر صد متر است و دریایی نیمه‌بسته است، اما با توجه به موقعیت ژئوپولیتیک و ژئواستراتژیکش برای ما بسیار مهم است. دیگر دریایی که به آن راه داریم، دریای عمان است که تا دویست ‌سال گذشته نامش دریای مکران بوده است و به این دلیل که به‌ فرموده رهبری از طریق آن به چهار گوشه جهان راه داریم، برایمان اهمیت بسیار دارد.
معاون ‌هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی تصریح کرد: دریای خزر و خلیج همیشه فارس و دریای عمان با ظرفیت‌های بسیاری که در خود دارند، در پیشرفت کشور بسیار مؤثرند؛ اما متأسفانه ما تاکنون نتوانسته‌ایم از این ظرفیت‌ها بهره‌برداری مناسبی داشته باشیم.
او با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر اهمیت دریاها و لزوم حداکثر استفاده از آن اشاره کرد و اظهار داشت: بسیاری از مشکلات موجود در کشور با توجه به منابع و منافعی که ما در دریا داریم و خدادادی است، می‌تواند رفع شود؛ به‌طور مثال دریا یکی از راه‌های تأمین نیازمندی آب، دستیابی به انرژی، توسعه صنعت گردشگری، تأمین منابع غذایی، حمل‌ونقل دریایی و دیگر امکاناتی است که تاکنون به دلایل مختلف از جمله تلاش استعمارگران برای دورنگه‌داشتن ما از منابع و منافع غنی دریایی بهره‌برداری مناسبی از آنها صورت نگرفته است.
رئیس ستاد ارتش با بیان اینکه دریا از نظر سیاسی‌امنیتی نیز باعث توسعه روابط و حضور ایران در دریاها می‌شود، گفت: ایران کشوری است دریایی. ارتباط ما با دریا موقعیت خوب ژئوپولیتیکی‌مان و مناسب‌بودن جغرافیای‌مان برای تجارت دریایی و تنگه هرمز باعث شده تا ایران چهارراه ترانزیت دنیا باشد. اما ضعف ما در این حوزه خط مشی دولت‌مردان و جمعیت کم در سواحل است.
وی از جمله دلایل عدم توجه به دریا در ایران را نداشتن شناخت، استعمارگران و نبود تفکر دریایی دانست و گفت: به برکت انقلاب اسلامی، دست استعمارگران از دریاهای ما کوتاه شده و با شناخت منابع دریایی و توجه خاص به حوزه دریا و مدنظر قرارگرفتن آن توسط دولت در برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه، ما می‌توانیم تحول قابل‌توجهی در رشد اقتصادی و توسعه و پیشرفت کشور بر اساس اقتصاد دریاپایه داشته باشیم.
دریادار سیاری همچنین تصریح کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب آمده است که جوانان کشور از فرصت‌ها و منابعی که تاکنون دست‌نخورده باقی مانده، استفاده کنند تا ایران اسلامی در آینده همچون دیگر کشورهای پیشرفته‌ای که به دریاها راه دارند و بر اساس این ویژگی رشد و توسعه یافته‌اند، پیشرفت محسوسی داشته و پیشرفته‌تر از آن کشورها از منابع دریایی استفاده نماید.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری تأکید بسیاری بر اقتصاد دریاپایه دارند، گفت: اقتصاد دریامحور یعنی زندگی مردم به دریا گره بخورد. اقتصاد آبی می‌تواند منجر به حل مشکلات آب کشور بشود. انرژی‌هایی مثل برق و آب از طریق دریا قابل بهره‌برداری‌اند. بهترین محل گردشگری سواحل مکران است که بدون استفاده مانده‌ است.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع امنیت دریایی، گفت: اگر اقتدار و امنیت دریایی برقرار نباشد، استفاده از منابع دریا در دیگر ابعاد امکان ندارد. امروز الحمدلله به برکت نیروهای دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در خلیج همیشه فارس، دریای عمان، دریای خزر و آب‌های بین‌المللی حضور مقتدرانه‌ای دارند، امنیت دریایی کشور در سطح بالایی حفظ شده و ارتقا یافته است. ناوگروه‌های ما نیز امروز در اقصی‌نقاط جهان در آبراه‌های بین‌المللی حضوری فعال و مقتدرانه دارند و اینها همه نشان‌دهنده توان دریایی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برای برقراری امنیت در دریا و نشان‌دهنده اقتدار دریایی کشورمان است.
امیر دریادار سیاری در پایان تصریح کرد: موضوع امنیت دریایی، بهره‌برداری صحیح از منابع و منافع دریاها و توجه به اقتصاد دریاپایه موضوعاتی است که اگر در کنار یکدیگر موردتوجه قرار گیرد، می‌تواند مسیر توسعه و پیشرفت کشور را متحول کرده و به شتاب آن بیفزاید.
لزوم افزایش مطالعات در حوزه خلیج فارس
دکتر محمدهادی صادقی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز هم در نشست «تاب‌آوری خلیج فارس در پرتو تحولات جهان جدید»، اظهار کرد: به ‌علت اهمیت خلیج فارس و توجه به ظرفیت‌های آن در حوز‌ه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و علاوه‌ بر آن، وجود تهدیدات و خطراتی که دشمنان در این منطقه ایجاد می‌کنند، مطالعات در این زمینه باید مورد‌توجه قرار گیرد.
وی افزود: برکات موجود در خلیج فارس و طمع بیگانگان، از فرصت‌ها و تهدیدات این منطقه است. انجام مطالعات برای بهره‌برداری از امکانات و آگاهی از تهدیدات از دلایل توجه به مطالعات در این زمینه است. همراهی و همایندی فعالیت‌های میدانی در حوزه‌های مختلف با فعالیت‌های علمی برکات مضاعفی دارد و ما موظف هستیم این ارتباط را تقویت کنیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی