[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

تعالی درمان با مشارکت خیران، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
به مناسبت هفته سلامت، نشست خبری مشترک مدیر و رئیس بیمارستان قلب الزهرا(س) با اصحاب رسانه با موضوع بیماری‌های قلبی و عروقی برگزار شد.
در ابتدای این نشست خبری، مدیر بیمارستان قلب الزهرا(س) با تبریک فرارسیدن روز معلم، به پیشینه‌ای از شکل‌گیری این مرکز مهم درمانی اشاره کرد و افزود: این مرکز از سال 1356 به‌عنوان مرکز طبی کودکان آغاز به فعالیت کرد و در سال‌های بعد به دلیل نیازهای درمانی که در منطقه و کلان‌شهر شیراز احساس می‌شد، علاوه بر ارائه خدمات درمانی به کودکان، در حوزه درمان بیماری‌های قلبی و عروقی نیز به فعالیت پرداخت.
 ارائه طیف گسترده‌ای از خدمات در بیمارستان قلب الزهرا(س)
دکتر حسین زارعی خاطرنشان کرد: امرزه در بیمارستان قلب الزهرا(س) و کودکان شهید حجازی، طیف گسترده‌ای از خدمات درمانی تخصصی به بیماران قلبی و عروقی و کودکان ارائه می‌شود و به‌موازات آن تخصص‌های دیگری در رشته‌های داخلی در بخش‌های بستری و درمانگاهی ارائه خدمت می‌کنند.
وی با اشاره به این موضوع که بیمارستان قلب الزهرا(س) دارای 15 بخش شامل سی‌سی‌یو، اورژانس، جراحی، کودکان و... است، بیان داشت: این بیمارستان دارای 150 تخت بستری است که شمار کلی آنها با مجموع تخت‌های اورژانس و اتاق عمل که ستاره‌دار محسوب می‌شوند، به 165 تخت می‌رسد.
این پزشک پیشکسوت که دارای دکترای تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی است، در بخش دیگری از سخنانش با تشریح گوشه‌ای از خدمات بیمارستان قلب الزهرا(س) افزود: در سال گذشته بیش از 10هزار بیمار از خدمات بستری (از اورژانس تا سی‌سی‌یو و جراحی) و خدمات پزشکی و درمانی در این مرکز درمانی استفاده کرده‌اند.
دکتر زارعی در همین زمینه افزود: بیمارستان قلب الزهرا(س) در سال گذشته علاوه بر خدمات بستری، به 605هزار نفر از مراجعه‌کنندگان خدمات سرپایی در بخش‌های اورژانس، پاراکلینیک، درمانگاه و... ارائه کرده است. این خدمات شامل آزمایشگاه، رادیولوژی، اکو، تست ورزش و مواردی از این دست می‌شود.
 تفاوت تعرفه‌های بخش دولتی و خصوصی چشمگیر است
وی با اشاره به این موضوع که تمامی خدمات درمانی با تعرفه دولتی در بیمارستان قلب الزهرا(س) ارائه می‌شود و تعرفه آن تفاوت چشمگیری با بخش خصوصی دارد، تصریح کرد: در سال گذشته در این بیمارستان بیش از 7900 آنژیوگرافی و 700 جراحی قلب انجام شده است.
او از رسیدگی فوری به ۹۹۸ بیمار دچار سکته حاد قلبی (کد ۲۴۷) در این بیمارستان در سال 1401 خبر داد و گفت: عمده مراجعه این افراد در ساعات نیمه‌شب بوده و در کمترین زمان ممکن به آنها رسیدگی شده است.
مدیر بیمارستان قلب الزهرا(س) با تقدیر از همه خیران و نیکوکارانی که بستر خدمت‌رسانی به بیماران را مهیا می‌کنند، بیان داشت: نکته بسیار مهم در بیمارستان قلب الزهرا(س) این است که روند توسعه‌ای این مرکز درمانی علاوه بر برخورداری از اعتبارات دولتی، از مساعدت‌های انسان‌دوستانه خیران و نیکوکاران نیز بهره‌مند شده است.
وی با اشاره به تجهیز امکانات درمانی این بیمارستان با به‌روزترین و بهترین امکانات پزشکی دنیا، بیان داشت: با کمک‌های دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز و وزارت بهداشت و درمان، در چند روز گذشته راه‌اندازی آنژیوگرافی سوم بیمارستان قلب الزهرا(س) و دستگاه سی‌تی‌اسکن فوق‌پیشرفته در دستور کار قرار گرفته است.
 چتر درمان بیمارستان قلب الزهرا(س) بر جنوب کشور
دکتر زارعی در بخش دیگری از سخنانش به موقعیت استراتژیک بیمارستان قلب الزهرا(س) اشاره کرد و گفت: این بیمارستان وسعت زیادی از جامعه را تحت‌پوشش قرار می‌دهد و منحصر به کلان‌شهر شیراز و استان فارس نمی‌شود. بلکه بسیاری از مراجعه‌کنندگان از استان‌های بوشهر، هرمزگان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد و سایر مناطق هستند.
مدیر بیمارستان قلب الزهرا(س) دلیل این استقبال گسترده را برخورداری از کادر درمان متخصص و دلسوز به‌همراه تعرفه‌های نازل دولتی دانست و اظهار داشت: ضریب اشتغال تخت این بیمارستان 75 درصد است و در راستای بهبود روند خدمت‌رسانی، برنامه توسعه‌ای مدونی را برای آینده در دستور کار قرار داده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در بیمارستان قلب الزهرا(س) سعی شده است تا کیفیت و کمیت ارائه خدمات به‌موازات یکدیگر رشد کند و بر همین اساس از بهترین تیم‌های پزشکی توانمند و کارآزموده، کادر درمان مجرب و پرسنل سخت‌کوش و دلسوزی برخوردار هستیم.
 برخورداری از کادر درمان توانمند و تجهیزات پیشرفته
دکتر زارعی با تأکید بر این موضوع که پزشکان این مرکز از میان بهترین و نام‌آورترین‌ها انتخاب شده‌اند، تصریح کرد: درمان و بهبود بیماران مهم‌ترین رسالتی است که برای خود برگزیده‌ایم و برای نیل به هدف بزرگ، نیازمند کمک‌های بیشتر بخش دولتی و مساعدت‌های خیران هستیم. وی با قدردانی از مشارکت‌های مردمی افزود: نقش خیران در توسعه بیمارستان قلب الزهرا(س) بسیار ارزنده و راهگشاست و تعداد زیادی از بخش‌های این مرکز درمانی به همت نیکوکاران و عاقبت‌اندیشان راه‌اندازی شده و به بهره‌برداری رسیده و همچنان نیازمند همیاری این قشر فرهیخته برای ارائه خدمات بهتر و مطلوب‌تر به بیماران هستیم.
او با اشاره به چالش‌هایی نظیر بیماری‌های قلبی، دیابت، بیماری‌های مغز و اعصاب و مشکلات عضلانی و اسکلتی در دوران سالمندی، از برنامه‌ریزی این مرکز درمانی برای توسعه خدمات تشخیصی، درمانی و جراحی قلب در سالمندان به‌عنوان دیگر محور فعالیت‌های در دست اجرای این مجموعه خبر داد. مدیر بیمارستان قلب الزهرا(س) در بخش پایانی سخنانش با تأکید بر این موضوع که رایزنی‌های قانونی برای جذب اعتبارات دولتی در دست پیگیری است، اظهار داشت: یکی از نیازهای اصلی و ضروری این مرکز درمانی، افزایش تعداد خدمات جراحی قلب است. در نظر داشته باشیم که جمعیت کشور در حال پیری است و به‌موازات آن باید خدمات حوزه سالمندی در بخش‌های تشخیص، درمان و جراحی رشد پیدا کند.
 اهمیت ترویج سبک زندگی سالم
در ادامه این مراسم رئیس بیمارستان خیریه قلب الزهرا(س) و کودکان شهید حجازی خواستار افزایش توجه جامعه به مبانی پیشگیری و ترویج سبک زندگی سالم شد.
دکتر حجت‌الله روستا در این نشست خبری، ضمن گرامیداشت هفته سلامت که از نهم اردیبهشت با شعار «سلامت برای همه با پزشکی خانواده» در حال برگزاری است، گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه افزایش آگاهی و پیشگیری به مراتب ثمربخش‌تر از هزینه‌های درمانی است.
وی ادامه داد: بسیاری از افراد مبتلا به فشار خون یا قند خون و... از بیماری خود خبر ندارند و اگر اقدامات درمانی توسط پزشک خانواده به‌موقع انجام شده و تشخیص داده شود، از تحمیل بسیاری از هزینه‌های مالی و روحی در آینده جلوگیری خواهد شد.
این متخصص داخلی و فوق‌تخصص قلب و عروق بر نقش پزشکی خانواده در تقویت رویکرد عمومی نسبت به اهمیت توجه به امر پیشگیری در مشکلاتی مانند بیماری‌های قلبی و عروقی و پایبندبودن مردم به سلامت با خودمراقبتی تأکید کرد.
دکتر روستا همچنین به خدمات ویژه مرکز قلب الزهرا(س) نیز اشاره کرد و گفت: بیماران سکته قلبی اگر تا دو ساعت به ما برسند، بلافاصله عمل بازکردن رگ در کمتر از دو ساعت برای آنها انجام خواهد شد و از عوارض بعدی برای آنها در زندگی خانوادگی و اجتماعی جلوگیری می‌شود.
 کاهش هزینه‌های مالی و جانی با تشخیص زودهنگام
رئیس بیمارستان خیریه قلب الزهرا(س) و کودکان شهید حجازی پیشگیری، تشخیص، درمان و ارجاع به مراکز درمانی تخصصی و فوق‌تخصصی را از مهم‌ترین وظایف پزشکی خانواده معرفی کرد و گفت: برای نمونه با بررسی و سنجش دوره‌ای فشار خون و کنترل فشار خون بالا در افراد می‌توان از عوارض پیچیده بیماری‌های قلبی‌عروقی مانند سکته‌های قلبی، پیشگیری کرد.
دکتر روستا با این هشدار که بسیاری از افراد جامعه از فشار خون بالای خود آگاهی ندارند، گفت: بسیاری از موارد خطرساز که موجب ابتلای افراد به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود با پیشگیری و اقدام زودهنگام قابل کنترل است. این پزشک فوق‌تخصص قلب و عروق ادامه داد: بسیاری از افراد دارای اضافه وزن، دیابت و چربی خون بالا یا مصرف‌کنندگان دخانیات، از وضعیت سلامت خود اطلاع نداشته و در خطر بالای ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دارند.
 خدمات ویژه بیمارستان قلب الزهرا(س) به بیماران قلبی
روستا تصریح کرد: سال گذشته ۹۹۸ بیمار در این مرکز، آنژیوگرافی شدند که بلافاصله پس از سکته این موضوع برایشان اجرا و رگ قلبشان باز شد که این آمار بسیار مهمی برای بیمارستان تلقی می‌شود.
او دیگر رسالت مهم «پزشکی خانواده» را پیگیری وضعیت سلامت این افراد برای کمک به پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های زودرس دانست و اظهار کرد: پزشکی خانواده با برگزاری برنامه‌های آموزشی و ارائه خدمات تخصصی در این زمینه مانند مراکز ترک دخانیات، از ابتلای افراد به بیماری‌های خطرساز نیز پیشگیری می‌کند.
این استاد دانشگاه در پایان به خدمات تشخیصی دیگر مرکز در بخش‌های سرپایی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: خدمات آزمایشگاهی تمام مراکزی که خدمات بیهوشی دندان‌پزشکی را انجام می‌دهند، در مرکز قلب الزهرا(س) وجود دارد و برای بیماران عادی، قلبی و... 
انجام می‌شود.
رئیس بیمارستان خیریه قلب الزهرا(س) و کودکان شهید حجازی، در پایان با دعوت از خیران برای ورود به این عرصه اظهار داشت: خدمات توان‌بخشی قلبی، تست ورزش، سونوگرافی، پزشکی هسته‌ای، نوار عصب، رادیولوژی، سی‌تی‌اسکن و... نیز در بیمارستان به‌صورت روزانه انجام می‌شود که ما تقاضا داریم خیران محترم با کمک به بیمارستان، یاریگر ما در ارائه خدمات بهتر به مردم خوب کشورمان باشند.
 ارائه خدمات غربالگری در هفته سلامت
در حاشیه این نشست، اصحاب رسانه با همراهی مسئولان بیمارستان از بخش‌های مختلف این بیمارستان که با مشارکت نیک‌اندیشان عرصه سلامت توسعه یافته است، بازدید کردند. بازدید اصحاب رسانه از غرفه سلامت بیمارستان که به مناسبت هفته سلامت و با ارائه خدمات غربالگری سلامت شامل سنجش فشار خون، قند خون، نمایه توده بدنی، قد و وزن، خدمات مشاوره تغذیه، مشاوره سلامت روان و مشاوره سلامت راه‌اندازی شده است، بازدید کردند. بیمارستان خیریه قلب الزهرا(س) و کودکان شهید حجازی از سال 1356 با عنوان مرکز طبی کودکان راه‌اندازی شده و با ارائه خدمات تخصصی به بیماران قلب و عروق و کودکان ادامه یافت. این مرکز درمانی با ۱۶۵ تخت بستری و ۱۵ بخش شامل بخش مراقبت‌های ویژه، بستری کودکان، بستری قلب، آنژیوگرافی، اورژانس، ICU، جراحی قلب، رادیولوژی، اکو، کودکان، آزمایشگاه، تست ورزش، دندان‌پزشکی، درمانگاه و قلب کودکان با بهره‌گیری از اساتید برجسته و بنام استان، پزشکان عمومی، متخصص و فوق‌تخصص داخلی و قلب و عروق به مراجعان استان و دیگر استان‌های کشور مانند استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان، خدمات تخصصی درمانی ارائه می‌دهد.
همچنین در این بیمارستان خدمات دندان‌پزشکی، توان‌بخشی قلبی، نوار عصب، تست سنکوپ، فتوگرافی، پزشکی هسته‌ای، سی‌تی‌اسکن پیشرفته و خدمات سرپایی درمانی به‌صورت روزانه انجام می‌شود. گفتنی است، نشست خبری مسئولان بیمارستان خیریه قلب الزهرا(س) و کودکان شهید حجازی با اصحاب رسانه، صبح سه‌شنبه دوازدهم اردیبهشت 1402، در سالن زمردیان این مرکز درمانی برگزار شد. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی