[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۷۳
  • دوره جدید

گفت‌وگو با پیمان قانع - طراح دکور- ایده‌ دکور «ماه‌عسل» از کجا آمد؟، روزنامه شیراز نوین

ایسنا: طراح دکور «ماه عسل» درباره‌ حاشیه‌های پیش‌آمده درخصوص دکور این برنامه که بعضاً با لطیفه‌هایی هم در شبکه‌های اجتماعی همراه بوده است و همچنین ریسک‌هایی که هر ساله برای ساخت دکور پشت سر گذاشته است، صحبت کرد. «ماه عسل» هر سال دکور متفاوتی را تجربه کرده و امسال نیز جای جدیدی را برای ساخت دکور برگزیده که قابل توجه است. امسال دکور برنامه «ماه عسل» در یک سالن ورزشی برپا شده است. این سالن ورزشی که حدود هزار متر وسعت دارد، از مدت‌ها پیش در اختیار سازندگان این برنامه قرار گرفته تا آنها از حدود ٧٠٠متر آن برای استفاده در برنامه استفاده کنند. پیمان قانع از طراحان صحنه فعال تلویزیون است که طراحی دکور برنامه‌ای چون «ماه عسل» را هم بر عهده دارد. او تلاش می‌کند هر سال با دکوری جدید مخاطبان را غافلگیر کند. او درباره‌ فرم دکور «ماه عسل» معتقد است: ما موزیک صحنه نیستیم که برنامه‌مان را به یک‌باره به خواسته دیگران شاد کنیم؛ اصل فرم «ماه عسل» به تراژدی بودن آن است. حال ممکن است عاشقانه باشد و یا مثل داستان‌های غمگین‌، غمگین باشد. برای همین حس فضای برنامه فضای غمگینی است. منتهی انتهای آن امید است، مثل دکور ما که هر ساله به این نتیجه رسیده که در بک گراندش نوری روشن داشته باشد، امیدی باشد و چراغی روشن باشد. ما برای آن امید و چراغ کوچک است که برنامه ساخته‌ایم و من برای آن یک ذره امید است که دکورم را زده‌ام. این طراح دکور درباره‌ حاشیه‌هایی که هر ساله دامن‌گیر دکور «ماه عسل» می‌شود، گفت: معمولاً هر ساله حاشیه‌ای برای دکور برنامه «ماه عسل» داریم. امسال هم تغییرات اساسی در دکور داشتیم و بیش از حد ریسک کردیم؛ البته با ریسک کردن مشکلی ندارم و اتفاقاً باید این کار را کرد. دکور امسال مستلزم امکانات به‌روزی بود که مدیر تولید آن را فراهم کرده است. وی درباره‌ تغییرات دکور امسال توضیح داد: سعی کرده‌ایم با استفاده از ترکیب رنگ‌های زرد و گرم، هم تنوع بصری در پلاتوها ایجاد کنیم و همچنین به نوعی ترکیب‌بندی در ژانر برنامه‌های اجتماعی و گفت‌وگو محور استاندارد برسیم. رنگ و لعاب پلاتوی یکمان را عوض کردیم که شبیه به لنز دوربین است و مخاطب را نگاه می‌کند. پلاتو دو هم ورودی استودیو برنامه است که انجام دادن آن چالش‌برانگیز بوده است، از این جهت که در هیچ برنامه تلویزیونی تاکنون نبوده‌ که تصویری در نقطه‌ای با یک فاصله دور را بتوانیم به استودیو متصل کنیم. همه اینها مستلزم امکانات به‌روز و جزو امکانات روز دنیاست که در برنامه فراهم شده است. قانع در ادامه اظهار کرد: نقدها را رصد و حاشیه‌های مربوط به دکور را همیشه پیگیری می‌کنم و برایم جالب است که نظر مردم درباره‌ دکور چیست. معتقدم دکور جدید «ماه عسل» از آن دسته دکورهایی است که جا دارد دیده شود و باید کمی زمان و وقت بگذرد تا شما چیزهایی از آن را کشف کنید. ایده‌ آن چیزی که در دکور طراحی شده است را از جمله احسان علیخانی گرفتم و اینکه روی تندیس‌ها بنویسیم «ماه عسل» آینه‌ قصه‌های مردم است. قانع سپس درباره‌ ایده‌ این دکور توضیح داد: در این دکور نمایی از یک شهر در ارتفاع چند هزار پایی در شب را می‌بینیم و تصاویری که در دل شهر پخش می‌شود و انعکاس آن را در آینه خواهیم دید. در واقع تمام مهمانان «ماه عسل» مردم همان شهر چند هزار پایی هستند و در «ماه عسل» اتفاقات و داستان‌های زندگی‌شان در آینه بالای سرشان انعکاس داده می‌شود.
این طراح دکور در عین حال معتقد است که امسال تنها سالی‌ است که تلاش شده خیلی بالغ‌تر روی «ماه عسل» کار شود و اظهار کرد:‌ برنامه‌ «ماه عسل» ده‌ساله‌ است و خود ما هم از دوره جوانی‌مان با این تیم بزرگ شده‌ایم. او با اشاره به اینکه تلاش شده است دکور «ماه عسل» ساده، شیک و باوقار باشد، اظهار کرد: وقت و دوره‌ «جنگولک بازی‌»های سال‌های قبل برای ما گذشته است و سعی کرده‌ایم دکوری باوقار داشته باشیم. دکور برای به رخ کشیدن خود هیجانی ندارد، اما اولین هدفمان این بود که از آن فضای «ماه عسل» کنار بکشیم و به سمت دکورهای اجتماعی برویم. در این دکور انواع و اقسام رنگ‌ها را می‌بینیم. به نوعی که می‌تواند برنامه‌ای کاملاً اجتماعی باشد و نه صرفاً مناسبتی. به همین دلیل مردم با آن تونل خیلی ارتباط برقرار کردن و حس خوبی به آن داشتند. ساختمان و معماری این تونل به گونه‌ای است که وقتی در آن حرکت می‌کنید و به جلوتر می‌آیید، لگوی برنامه‌ «ماه عسل» در آن که چند حلقه داخل هم است، کامل می‌شود. پیمان قانع در ادامه درباره دکور «ماه عسل» اظهار کرد: بیشترین چیزی که از دکور امسال خوشم می‌آید، این است که حداقل شما از تلویزیون نمی‌توانید تشخیص دهید این متریال چیست؛ یعنی آن چیزی که در تصویر می‌بینید با آن چیزی که از نزدیک مشاهده می‌کنید کاملاً متفاوت است. این طراح دکور در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود اظهار کرد:‌ امسال برای من تنها سالی بود که از شش ماه جلوتر درگیر فکر کردن بر روی دکور «ماه عسل» بودم، حتی از سال تحویل هم به «ماه عسل» فکر می‌کنیم. او در پاسخ به این که آیا دکور «ماه عسل» از دکور خاصی الگو گرفته است، اظهار کرد: گاهی شما در کار حرفه‌ای به نقطه‌ای می‌رسید که الگو کردن دیگر برایتان جدی نیست. هرچند با کپی کردن مشکلی ندارم و آن هم بخشی از کار هنر است. در این برنامه ایجاد هارمونی بین تک‌تک پلان‌ها با توجه به تضاد رنگی‌ که ایجاد شده است، کمی مشکل بود. این مسئله برایمان چالش‌برانگیز بود که مبادا توی ذوق مخاطب بزنیم. قانع سپس یادآور شد: دکور جدید «ماه عسل» جزو تنها دکورهایی است که یا مخاطب آن را خیلی دوست داشته است یا کاملاً آن را پس زده و به آن انتقاد داشته است. به هر حال باید پذیرفت هر کار هنری انتقادهای خودش را دارد. اما دوست داشتم دکور یک دری باز شده به سوی نوعی از طراحی‌ها باشد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی