[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

توزیع آرد با طرح فله‌ای ، روزنامه شیراز نوین


 مریم شمالیان- شیرازنوین:
shomalianm@gmail.com

رئیس اتحادیه صنف نانوایان شیراز گفت: قیمت کنونی نان به‌واقع قیمت اصلی آن نیست و طرح هدفمندی یارانه‌ها برای نانوایی‌ها نیاز به ایجاد زیرساخت‌های لازم و شفاف‌سازی دارد. تعلق‌گرفتن سهمیه آرد به واحدهای نانوایی در شیراز موضوعی است که به اعتقاد رئیس اتحادیه صنف نانوایان شیراز به ایجاد زیرساخت‌های لازم و شفاف‌سازی نیاز دارد.
محسن حسینی، رئیس اتحادیه صنف نانوایان شیراز با اشاره به قیمت نان به‌عنوان مشکل اصلی صنف نانوایان، در گفت‌وگو با شیرازنوین می‌گوید: قیمت کنونی نان به‌واقع قیمت اصلی آن نیست و طرح هدفمندی یارانه‌ها برای نانوایی‌ها نیاز به ایجاد زیرساخت‌های لازم و شفاف‌سازی دارد. وی ادامه می‌دهد: در این طرح ۳۰ درصد از تراکنش‌های ما را دولت به‌صورت رایانه می‌دهد؛ یعنی در قبال نان ۴۵۰تومانی، ۶۰۰ تومان پرداخت می‌کند، اما قیمت نان از سال ۹۹ تاکنون افزایشی نداشته و هزینه‌های صنف ما در این مدت با افزایش ۱۲۰ تا ۱۴۰درصدی مواجه بوده است.
حسینی اضافه می‌کند: با این وضعیت و این میزان پرداخت دولت در مقایسه با افزایش هزینه‌های ما، صنف نانوایی که باید هزینه آب، کارگر، برق، مالیات و..‌. را پرداخت کند، از عهده هزینه‌ها برنمی‌آید و قادر به ادامه کار نیست.
وی همچنین با تأکید بر افزایش قیمت مواد اولیه عنوان می‌کند: قیمت مواد اولیه سالانه ۲ تا ۳ بار افزایش می‌یابد و صنف نانوایان در مضیقه هستند؛ زیرا سهمیه آرد ما به طرق مختلف کاهش می‌یابد.
حسینی می‌افزاید: دستگاه پوزی که در واحدهای صنفی نانوایی قرار داده‌اند که بر حسب این تراکنش‌ها و فروش تعداد نان، سهمیه آرد در نظر گرفته شود، گاهی برخی تراکنش‌ها را غیرمتعارف حساب می‌کند که نمونه آن افرادی هستند که در یک روز با یک کارت بانکی ۲ تا ۳ بار کارت کشیده و نان خریده‌اند که ما متوجه این امر نمی‌شویم و در شمار آمار متعارف قرار نمی‌گیرند.
وی همچنین تصریح می‌کند: واحدهای نانوایی فروش نان به‌صورت انبوه به کبابی‌ها و رستوان‌داران و... هم دارند و چون هزینه به‌صورت کارت به کارت انجام می‌شود، آمار نان فروخته‌شده در دستگاه پوز واحد به ثبت نمی‌رسد که در تخصیص سهمیه آرد موردتوجه قرار بگیرد.
حسینی می‌گوید: هر نانوایی سهمیه آرد متفاوتی دارد و برای طرح هدفمندی یارانه آرد باید معیار و شفاف‌سازی اعمال شود. قبل از سال جدید به استانداری فارس برای اینکه این طرح زیرساخت‌های لازم را ندارد، نامه‌نگاری کرده ایم و استاندار هم پیگیر موضوع است که در سال جدید خواستار پیگیری بیشتر و رسیدن به نتیجه لازم هستیم.
وی با اشاره به مشکلات کمبود آرد بیان می‌کند: برخی واحدهای نانوایی ما به دلیل کمبود آرد ناچارند برخی روزها تعطیل کنند؛ چون برایشان صرف نمی‌کند که یک سهمیه مثلاً ۵کیسه‌ای آرد را هر روز بپزند و هزینه روزانه کارگر، آب، برق و... را متحمل شوند و سهمیه دو روز را به‌عنوان مثال یک روز پخت می‌کنند.
رئیس اتحادیه صنف نانوایان شیراز ادامه می‌دهد: برخی مشتریان مانند افاغنه هم کارت نمی‌کشند و پول نقدی می‌دهند که در شمار آمار روزانه قرار نمی‌گیرند و کارت نانوا هم که در اختیار دارم، به اندازه کافی جواب‌گو نیست و در آخر آردش محاسبه نمی‌شود.
وی می‌افزاید: به‌خاطر همین طرح، ۲۹ فروردین در بلوار گلستان شیراز، شاطری توسط مشتری که پول نقد در ازای نان می‌داد و کارت نمی‌کشید، با ضربه چاقوی ضارب کشته شد و پدر و مادر این شاطر سکته کرده و مادر نیز به کما رفته است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی