[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

آگاهی پنهان در انسان‌هایی که نزدیک به مرگ هستند، روزنامه شیراز نوین

تجربیات نزدیک به مرگ، نوعی تجربه‌های شخصی و عمیق هستند که مرتبط با مرگ یا نزدیک به آن است. این تجربه‌ها، ممکن است با احساسات مثبت و آرام‌‌بخش یا منفی و اضطراب‌‌آور همراه باشد. براساس گزارش‌ها، این تجربیات معمولاً دارای مشخصات مشابهی است. بسیاری از افرادی که تجربه‌های نزدیک به مرگ داشتند، گزارش داده‌اند که حتی پس از توقف ضربان قلب، آگاهی آنها کاملاً از بین نمی‌رود.
به گزارش بهداشت نیوز، نتایج یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه میشیگان، شواهدی از افزایش فعالیت مغز، هنگام مرگ را ارائه داده است؛ محققان نشانه‌‌های مشابهی از فعالیت گاما را در مغز در حال مرگ، هم در حیوانات و هم در انسان‌‌ها ثبت کرده‌اند که به‌دنبال از دست دادن اکسیژن ناشی از ایست قلبی مشاهده شد.
تیم تحقیقاتی، چهار بیمار را شناسایی کردند که به‌دلیل ایست قلبی در بیمارستان، در حالی که تحت نظارت EEG بودند، درگذشتند؛ هر چهار بیمار در کما بودند و پاسخ نمی‌دادند. در نهایت پژوهشگران، با اجازه از خانواده‌‌های بیماران، دستگاه تنفس مصنوعی این افراد را برداشتند. پس از حذف دستگاه تنفس مصنوعی، محققان در دو بیمار، افزایش ضربان قلب و افزایش فعالیت امواج گاما را ثبت کردند که با هوشیاری و فعالیت مغز مرتبط است.
این فعالیت، در محل اتصال بین لوب‌های گیجگاهی، جداری و پس‌سری در پشت مغز مشاهده شد. طبق مطالعات مغزی پیشین، این ناحیه با خواب دیدن، توهمات بصری در صرع و حالات دگرگون‌شده هوشیاری مرتبط است.
محققان اعلام کردند: این دو بیمار، قبلاً سابقه تشنج داشتند، با این حال در طول یک ساعت قبل از مرگ هیچ تشنجی در این بیماران ثبت نشد و برای دو بیمار دیگر، افزایشی در ضربان قلب و فعالیت گاما پس از حذف دستگاه تنفس مصنوعی مشاهده نشد.
دانشمندان اظهار داشتند: ما نمی ‌توانیم براساس این یافته‌ها، در سطح جهانی اظهارنظر کنیم و کشف ارتباط بین نشانه‌های مشاهده‌شده از آگاهی در بیماران در حال مرگ و تجربیات آنها غیرممکن است. با این حال، یافته‌‌های مشاهده‌‌شده قطعاً هیجان‌‌انگیز هستند و چارچوب جدیدی را برای درک ما از آگاهی پنهان در انسان‌های در حال مرگ فراهم می‌کنند.
یافته‌های تحقیقاتی در مجله Proceedings of the National Academy of Science منتشر شده‌اند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی