[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

فرش، فروش ندارد ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین:
shomalianm@gmail.com

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دست‌باف شیراز گفت: پیمان ارزی که دولت برای صادرات فرش در نظر گرفته است، موجب تضعیف صادرات فرش به‌عنوان یک صنایع‌دستی فاخر و اصیل می‌شود و صادرات فرش دست‌باف را با مشکل روبه‌رو کرده است.
غلامرضا مفرحی، رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دست‌باف شیراز با اشاره به جایگاه فرش دست‌باف در کشور، در گفت‌وگو با شیرازنوین، می‌گوید: 25 درصد جمعیت ایران از راه فرش معاش می‌کنند و فرش مقوله‌ای بود که مواد اولیه خودش را خودش تأمین می‌کرد و درصد کارآفرینی بالایی در کشور و به‌ویژه روستاها داشت.
وی ادامه می‌دهد: اما گرانی مواد اولیه بر این حوزه اثر گذاشته و همین گرانی، مهاجرت بافندگان به شهرها و در پی آن عدم حمایت از بافندگان فرش دست‌باف هم در پی داشته است. مفرحی تأکید می‌کند: بافنده برای بافت یک فرش حدود 7 ماه باید وقت بگذارد و پول و مصالح هم به‌سختی گیرش می‌آید و در شرایط حاضر، عده چندانی به بافت فرش رغبت ندارند.
وی با اشاره به اینکه مشتری داخلی هم برای خرید فرش دست‌باف کم است، بیان می‌کند: فرش دست‌باف با صادرات زنده است، اما مشکل ما در این حوزه این است که سیاست خارجی خوبی در این زمینه در پیش گرفته نشده و اقتصاد دنباله‌رو سیاست شده است. دولت در خصوص صادرات فرش دست‌باف، پیمان ارزی در نظر گرفته و به ازای 100 دلار صادرات فرش از صادرکننده برگرداندن ارز 42هزار تومانی به دولت در نظر گرفته است. مفرحی در خصوص پیمان ارزی بیان می‌کند: تعهد به پیمان ارزی اینگونه است که فرشی که صادر می‌شود تا یک سال وقت داریم ارز آن را برگردانیم که این زمان برای فرش زمان خیلی کوتاهی است؛ چراکه فرش محصولی با خواب زیاد است و امکان دارد چند سال در فروشگاه باقی بماند تا به فروش برسد و فرشی که توسط تاجر صادر می‌شود، یک جنس فروخته نشده است و اگر فروش آن در بازه زمانی یک سال انجام نگیرد، فرد باید اختلاف ارز نیمایی و آزاد را بپردازد و به همین جهت در حال حاضر صادرات فرش با 
مشکل روبه‌روست.
وی ادامه می‌دهد: درخواست خانواده فرش ایران این است که دولت کاری به فرش دست‌باف نداشته باشد و برای فرش دست‌باف، وزارتخانه ایجاد شود. لازم است دولت مقوله فرش را از سایر صنایع‌دستی همچون خاتم، مینا و... جدا کند و در خصوص اعطای وام نیز، دولت به تعاونی‌ها و شرکت‌های تولیدکننده فرش دست‌باف وام بدهد تا در راه بافت این فرش اصیل به کار گرفته شود. مفرحی در بخش دیگری از سخنان خود با توصیف اینکه فرش قشقایی فارس در لبه پرتگاه قرار دارد هم می‌گوید: فرش قشقایی یک فرش ذهنی‌باف است و مادر به دخترش شیوه بافت آن را می‌آموزد که امروز رغبت چندانی در این زمینه وجود ندارد و از هزاران تیره‌ای که فرش دست‌باف در فارس می‌بافتند، امروز بافندگان انگشت‌شماری باقی مانده‌اند. وی درمورد پیشکسوتان فرش دست‌باف در فارس هم بیان می‌کند: پیشکسوتان حوزه فروش فرش دست‌باف اگر از میان ما بروند، فرزندانشان به‌ندرت جای آنها را پر خواهند کرد.
مفرحی تصریح کرد: اگر حمایت‌هایی که دولت از فرش ماشینی دارد، در حوزه فرش دست‌باف در نظر گرفته شود، این حوزه می‌تواند وضعیت بهتری پیدا کند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی