[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

با این کار روده‌های صفرکیلومتر را به خود هدیه دهید ! ، روزنامه شیراز نوین

سلامت روده به‌طور مستقیم با نوع تغذیه ما ارتباط دارد. به‌منظور تأمین سلامت این اندام حیاتی، خیلی باید به برنامه غذایی خود توجه کنید. مصرف خوراکی‌های مفید را افزایش و مصرف خوراکی‌ها و مواد غذایی مضر را کاهش دهید و یا آنها را حذف نمایید.
به گزارش صدآنلاین، به‌نقل از خبرآنلاین از eatthis، حفظ سلامت روده علاوه بر ضرورت، فواید مختلفی هم دارد؛ از هضم منظم‌تر گرفته تا کمک به پیشگیری از انواع مشکلات روده. مشکلات روده به صورت‌های مختلفی چون نفخ، یبوست، اسهال و رفلاکس خود را بروز می‌دهند. چنین حالتی دال بر این است که آنچه می‌خورید، می‌تواند بر سلامت روده شما تأثیر بگذارد.
خوراکی‌هایی وجود دارند که ممکن است این علائم را تشدید کنند و سلامت روده را به خطر بیندازند. پس بهتر است از خوردن آنها اجتناب کرده و با حذف آنها از وعده‌های غذایی به تقویت سلامت روده خود کمک کنید.
۱) سیب‌زمینی سرخ‌شده
 غذاهای سرخ‌شده، به‌ویژه سیب‌زمینی در فرآیند سرخ کردن، سرشار از چربی‌های اشباع‌شده و نمک می‌شوند. این غذاها، باکتری‌های مفید روده را کاهش می‌دهند و حتی ممکن است منجر به التهاب بیشتر روده شوند.
۲) نوشابه
 نوشابه برای سلامت روده مضر است، چراکه قند موجود در آن می‌تواند آب اضافی را وارد دستگاه گوارش کند و عوارض جانبی مانند اسهال به‌همراه داشته باشد. همچنین کافئین موجود در برخی از نوشابه‌ها نیز می‌تواند فرآیند هضم را با مشکل مواجه کند.
حتی نوشابه‌های رژیمی نیز برای سلامت روده ضرر دارند، زیرا شیرین‌کننده‌های مصنوعی موجود در آن، عملکرد باکتری‌های مفید روده را مختل می‌کند.
۳) چیپس
 تنقلاتی مانند پفک و چیپس می‌توانند تأثیری مشابه به تأثیر سیب‌زمینی سرخ‌کرده بر سلامت روده داشته باشند. غذاهای پرچرب همچنین سبب کاهش سرعت هضم می‌شوند که همین عامل به نوبه خود بر سلامت روده تأثیر منفی می‌گذارد.
۴) آب‌نبات و شیرینی
 افراط در مصرف خوراکی‌های شیرین، راهی برای ابتلا به انواع مشکلات سلامتی است! رژیم غذایی با قند بالا می‌تواند تعادل باکتری‌های خوب و بد روده را بر هم بزند و به تشدید علائم گوارشی مانند نفخ، دل درد و اسهال منجر شود.
شاید پیروی از رژیم غذایی بدون قند برای مدت‌زمان طولانی امکان‌پذیر نباشد، اما بهترین رویکرد، کاهش قند اضافی از برنامه غذایی روزانه است.
۵) کیک‌ها و کوکی‌های فرآوری‌شده
 بیشتر کیک‌ها و کوکی‌های فرآوری‌شده، تابع روش‌های پخت سالم نیستند و اغلب متشکل از غلات تصفیه‌شده، قندها و مواد نگهدارنده هستند که این مواد خیلی سخت هضم می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف مواد غذایی ‌فرآوری‌شده، می‌تواند اثرات منفی بر سلامت روده داشته باشد.
شکر موجود در این خوراکی‌ها سبب التهاب روده می‌شود، میکروبیوم روده را تغییر می‌دهد، همچنین به پوشش روده آسیب می‌رساند و می‌تواند باکتری‌های مفید روده را کاهش دهد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی