[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۷
  • دوره جدید

نبود آرامش روانی سرمربی، علت ناکامی استقلال ، روزنامه شیراز نوین

یکی از موضوعات بسیار مهمی که مربیان باید توجه داشته باشند این  است که، نحوه قضاوت داوران در اختیار و کنترل آنها نیست؛ به این معنی که آنها نمی‌توانند روی قضاوت داور تأثیر چندانی بگذارند.
 اعتراضات مربیان از کنار زمین نه‌تنها فایده چندانی ندارد بلکه باعث می‌شود تا تمرکز آنها برای آنالیز حریف و اتخاذ تدابیر تاکتیکی مناسب برهم خورده و نتیجه لازم را کسب نکنند. علاوه بر این، باعث می‌شود تا سطح تمرکز بازیکنان نیز از بازی منحرف شده و آنها هم نتوانند بازی خوبی را در زمین مسابقه به نمایش گذارند.
آنچه امروزه در سطوح مختلف فوتبال کشورمان به چشم می‌خورد، اعتراضات بیش از حد به نحوه قضاوت داوران است و این موضوع به یک معظل جدی تبدیل شده است. البته با این سخن موافقم که باید زیرساخت های مناسب از جمله آموزش کیفی داوران و ارتقای دانش فنی و مهارت‌های روانی آنها و همچنین استفاده از فناوری‌های روز دنیا از جمله var در اولویت‌های اولیه فدراسیون فوتبال قرار بگیرد تا شاهد کاهش اشتباهات داوری و همچنین کاهش اعتراضات گسترده مربیان نیز باشیم.
مربیان عزیز باید متوجه این نکته مهم باشند که داور هم یک انسان است و ممکن است در نحوه قضاوت خود دچار اشتباه شود؛ همان‌طور که شما به‌عنوان یک مربی ممکن است اشتباهات زیادی را در دوران مربیگری خود مرتکب شوید؛ بنابر این کسب مهارت‌های روانی لازم در این خصوص بسیار حائز اهمیت است.
آمادگی روانی، یک حلقه مفقود‌شده در فوتبال ماست و بدون داشتن این نوع از آمادگی، توفیق چندانی برای مربی حاصل نمی‌شود، حتی اگر مربی از دانش فوتبالی خوبی برخوردار باشد. 
یکی از مربیان با دانشی که اخیراً به فوتبال ما معرفی شد، ساپینتو، سرمربی فعلی تیم فوتبال استقلال تهران است، مربی با دانشی که یک نقطه ضعف بسیار مهم دارد و آن اعتراضات گسترده به داوران است که باعث شده تا علاوه بر جریمه و محرومیت در برخی مسابقات، تیم استقلال نیز از این ناحیه متضرر شده و امتیازات مهمی در بازی‌های حساس و مهم از دست بدهد، شکست مقابل سپاهان، تراکتور و پرسپولیس از جمله مسابقاتی است که سرمربی تیم استقلال با نداشتن آمادگی روانی و تمرکز لازم امتیازات مهمی را در این فصل از دست داده است. 
بازی امروز استقلال با صنعت نفت آبادان یک نمونه بارز از اعتراضات گسترده ساپینتو بود؛ بازی حساس و سرنوشت‌سازی که می‌توانست با درایت بیشتر سرمربی استقلال نتیجه بهتری را برای تیم وی رقم زند.
شروع اعتراضات این مربی که از همان دقایق ابتدایی نیمه اول شروع شد، پس از گل تساوی صنعت نفت آبادان به اوج خود رسیده و در حالی که تیم استقلال احتیاج مبرم به کسب سه امتیاز داشت، اعتراضات پی‌درپی آقای ساپینتو به تصمیمات داوری، ضمن ایجاد وقفه در بازی، باعث شد تا تیم استقلال دقیقاً درجهت آنچه که خواسته آقای ویسی از این بازی بود حرکت کند، یعنی ایجاد وقفه در بازی و کنترل آن و در ادامه مسابقه هم مشاهده کردیم که نبود تمرکز لازم بازیکنان استقلال در زدن ضربات آخر(که بخشی مهمی از نبود تمرکز آنها  به جهت اعتراضات ساپینتو  به داوری بود) باعث شد تا تیم استقلال از کسب نتیجه در این بازی مهم باز بماند.
آنچه تیم فوتبال استقلال در این بازی سرنوشت‌ساز احتیاج داشت و شانس موفقیت آنها را افزایش می‌داد، «آرامش روانی» لازم بود که متأسفانه با هیجانات بیش از حد سرمربی استقلال و اعتراضات گسترده وی به نحوه قضاوت داور مسابقه، این امر میسر نشد و تیم استقلال از مهم‌ترین ماراتن فوتبال کشور یعنی کسب عنوان قهرمانی فاصله گرفت.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی