[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

قرص آهن را هم‌زمان با لبنیات مصرف نکنید ، روزنامه شیراز نوین

از مصرف هم‌زمان شیر و سایر فرآورده‌های لبنی با قرص آهن باید خودداری کرد، زیرا کلسیم موجود در لبنیات با جذب آهن در بدن تداخل دارد.
به گزارش نمناک، قرص آهن که برای درمان کم‌خونی تجویز می‌شود با برخی از داروها و مواد غذایی تداخل دارویی دارد و باید از مصرف هم‌زمان آن اجتناب کنیم. قرص آهن همراه با غذا یا بلافاصله قبل و بعد از غذا نباید مصرف شود، زیرا در این صورت با دیگر عناصر غذایی تداخل پیدا کرده و از میزان جذب آن کاسته می‌شود.
استفاده از مکمل آهن بلافاصله بعد از مصرف ماست، شیر یا فرآورده‌های لبنی، ممکن است باعث تداخل جذب آهن شده و به‌طور کلی باعث کاهش جذب آهن در دستگاه گوارش شود. این امر به‌علت وجود کلسیم در محصولات لبنی رخ می‌دهد. لازم به ذکر است که فقر آهن یکی از رایج‌ترین انواع کم‌خونی است و در ایران و جهان به‌طور گسترده‌ای شناخته شده است. از آنجایی که آهن در بدن وظایف مهم و گوناگونی دارد، تلاش برای رفع کمبود آهن بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل، استفاده از منابع طبیعی آهن مانند گوشت، تخم مرغ، غلات، سبزیجات و میوه‌ها توصیه می‌شود.
لبنیات
کم‌خونی‌های تغذیه‌ای ناشی از دریافت ناکافی مواد مغذی هستند و برخی از مواد مغذی که برای تولید خون بسیار مهم هستند شامل آهن، ویتامین B12 و اسید فولیک می‌شوند. درمان با مصرف قرص آهن نیز توصیه می‌شود، اما بهتر است قرص آهن را در آخر شب قبل از خواب مصرف کنید تا عوارض جانبی آن کاهش یابد.
قرص‌های فروس سولفات به‌عنوان درمان کم‌خونی تجویز می‌شوند، اما اگر این قرص‌ها همراه با لبنیات مصرف شوند، می‌تواند به‌خاطر تداخل کلسیم با آهن، جذب آهن را متأثر کرده و درمان کم‌خونی را دچار اختلال کند. مصرف قرص‌های فروس‌سولفات هم‌زمان با مصرف شیر و لبنیات می‌تواند منجر به مانع شدن جذب آهن شود و تداخلی در درمان کم‌خونی ایجاد کند.
فاصله بین مصرف لبنیات با قرص آهن چقدر باید باشد؟
برای حفظ فاصله میان مصرف فرآورده‌های لبنی و مکمل آهن، باید حداقل یک تا دو ساعت از یکدیگر فاصله قائل شوید. علاوه بر لبنیات، قهوه، چای، تخم‌مرغ، نان گندم، حبوبات و فیبرهای غذایی نیز می‌توانند جذب آهن را کاهش دهند و بنابراین باید از مصرف هم‌زمان آنها با مکمل آهن خودداری کنید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی