[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

علائم پیری را می‌توان معکوس کرد، روزنامه شیراز نوین

محققان بیمارستان بریگهام، به شواهدی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد استرس ناشی از جراحی، بارداری و کووید ۱۹ شدید، سن بیولوژیکی را افزایش می‌دهد. براساس نتایج تحقیقاتی، این علائم پس از بهبودی از بین رفتند.
به گزارش بهداشت نیوز، شاید نتوانیم سن تقویمی خود را به عقب برگردانیم، اما سن بیولوژیکی ما انعطاف‌پذیرتر است. سن بیولوژیکی، نشان‌دهنده سلامت سلول‌ها و بافت‌های فرد است و می‌تواند تحت تأثیر بیماری، تغییرات سبک زندگی و یا عوامل محیطی مختلف قرار گیرد.
این تحقیق، اولین مطالعه‌ای است که شواهد قوی از انسان و مدل‌های بالینی ارائه می‌دهد و نشان می دهد پس از رفع استرس، می‌توان سن بیولوژیکی را بازیابی کرد. این نتایج، می‌توانند برای توسعه و آزمایش داروهای ضدپیری مفید باشند.
محققان توضیح داده‌اند که استرس شدید، می‌تواند باعث افزایش سن بیولوژیکی شود، اما اگر این استرس کوتاه‌مدت باشد، می‌توان علائم پیری بیولوژیکی را معکوس کرد.
تیم تحقیقاتی در این مطالعه، نمونه‌های خون بیماران مسن که تحت عمل جراحی اورژانسی قرار گرفته بودند را بلافاصله قبل از جراحی، چند روز پس از عمل جراحی و قبل از ترخیص از بیمارستان، جمع‌‌آوری و بررسی کردند.
این تیم، همچنین نمونه ‌های خون موش‌‌ها و انسان‌های باردار را بررسی کردند و این نمونه‌ها در مراحل اولیه و اواخر بارداری و پس از زایمان بررسی شد. در آزمایش دیگری، پژوهشگران، نمونه‌‌هایی را از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ که در بخش مراقبت ‌های ویژه بستری بودند را مورد بررسی قرار دادند.
محققان سپس از ساعت‌های بیولوژیکی برای تعیین سلامت سلول‌ها و بافت‌ها استفاده کردند. 
پس از تجزیه و تحلیل‌‌ها، پژوهشگران علائمی را مشاهده کردند که نشان‌دهنده افزایش سن بیولوژیکی در موقعیت‌‌های استرس‌زا بودند، اما یافته‌ها نشان داد که پس از برطرف شدن این موقعیت‌ها، سن بیولوژیکی افراد، به حالت اولیه بازمی‌گردد.
در مطالعات مربوط به تأثیر بارداری بر سن بیولوژیکی، محققان یک الگوی ثابت را در انسان‌ها و موش‌ها مشاهده کردند؛ سن بیولوژیکی در طول بارداری تا زمان زایمان افزایش یافت و در زمان زایمان به اوج خود رسید، اما پس از زایمان برطرف شد. در میان بیماران مبتلا به کووید 19، تیم تحقیقاتی، شاهد افزایش سن بیولوژیکی بود که تا حدی پس از ترخیص از ICU برای بیماران زن معکوس شد. با این حال، تغییر قابل‌توجهی در بین بیماران مرد مشاهده نشد.
دانشمندان اظهار داشته‌اند که یافته‌های ما نشان داده‌اند که ممکن است بتوان مداخلاتی را شناسایی کرد که می ‌توانند سن بیولوژیکی را کُند یا حتی تاحدی معکوس کنند.
گفتنی است، یافته‌های تحقیقاتی در مجله Cell Metabolism منتشر شده‌اند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی